مدیر سابق صداوسیما در پاریس بازداشت شد

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ادعا کرد بشیر بی‌آزار به دلیل فعالیت‌های «ضداسرائیلی» در فرانسه دستگیر شده است

بشیر بی‌آزار، مدیر سابق دفتر موسیقی صداوسیما‌ــ انتخاب

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، بشیر بی‌آزار، مدیر سابق دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما، روز چهارشنبه ۱۶ خرداد در پاریس، پایتخت فرانسه، بازداشت شده است.

خبرگزاری مهر، ارگان رسانه‌ای سازمان تبلیغات اسلامی، ادعا کرد که این مدیر سابق صداوسیما «بدون ذکر دلیل و توضیح» در فرانسه احضار و بازداشت شده است. برخی رسانه‌ها نیز ادعا کرده‌اند که فعالیت‌های «ضدصهیونیستی» این فعال رسانه‌ای نزدیک به حکومت ایران دلیل بازداشت او بوده است.

روزنامه جوان، ارگان مطبوعاتی وابسته به سپاه پاسداران، در پیوند با این موضوع نوشت: «بشیر بی‌آزار با انتشار مطالب مختلف در فضای مجازی علیه رسانه‌های صهیونیستی فارسی‌زبان افشاگری می‌کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه وابسته به سپاه پاسداران در تلاش برای القای دستگیری بشیر بی‌آزار به دلیل فعالیت‌های ضداسرائیلی، یکی از آخرین پست‌های او در حساب کاربری‌اش را بازنشر کرد که نشان می‌داد در نشست سازمان ملل متحد درباره «تحریم‌های ایران، جنایت‌های اسرائیل و بی‌خاصیتی سازمان ملل» سخنرانی کرده و با «تشویق» حاضران مواجه است.

روزنامه جوان همچنین مدعی شد که بی‌آزار در دی‌ماه ۱۴۰۲، «گزینه اصلی و جدی» مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد بود، اما این پست را قبول نکرد.

مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی درباره اینکه این مدیر سابق صداوسیما چرا و برای چه ماموریتی به فرانسه سفر کرده بود، توضیحی نداده‌اند.

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی، به بازداشت این مدیر سابق صداوسیما واکنش نشان داد و با طرح این ادعا که او صرفا «به علت دفاع از مردم مظلوم فلسطین» بازداشت شده، گفت که «این رسوایی دیگری برای فرانسه در حوزه حقوق بشر است».  

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ادامه آزادی فوری این تبعه ایرانی را خواستار شد و افزود که جمهوری اسلامی در «دفاع از هموطنان مصمم است».

هم‌زمان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، نیز به بازداشت بشیر بی‌آزار در فرانسه واکنش نشان داد و گفت: «وزارت امور خارجه بلافاصله پس‌ از اطلاع، پیگیری و رعایت حقوق این شهروند و آزادی هرچه‌سریع‌تر او را در پاریس و تهران در دستور كار قرار داده است.»

ادعای دستگیری فعال رسانه‌ای وابسته به جمهوری اسلامی در پاریس به علت حمایت از مردم فلسطین در حالی است که حامیان حقوق فلسطینی‌ها تاکنون بارها در اعتراض به اقدام‌های اسرائیل در فرانسه تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند.

در حال حاضر دست‌کم سه شهروند فرانسوی به نام‌های سیسیل کولر، ژاک پاریس و لویی آرنو در زندان‌های جمهوری اسلامی با اتهام‌های مبهم محبوس‌اند. خانواده‌های این سه‌ نفر، به‌تازگی در نامه‌ای مشترک، از سازمان ملل متحد خواستند برای آزادی عزیزانشان به جمهوری اسلامی فشار بیاورد و توجه جهانی را به وضعیت این سه «گروگان» جلب کند.

وزارت خارجه فرانسه نیز پیش‌تر  ضمن اشاره به «باج‌گیری» جمهوری اسلامی از کشورهای غربی، تاکید کرده بود که بازداشت این سه شهروند فرانسه مصداق بارز «گروگان‌گیری دولتی» است.