دانشمندان با روشی جدید زوال عقل را ۹ سال قبل از بروز آن پیش‌بینی می‌کنند

میزان دقت این آزمایش جدید، که اتصالات مغز را در «حالت بیکاری» آن بررسی می‌‌کند، ۸۰ درصد است

عکس تزئینی -  پزشکی در حال بررسی اسکن‌ مغزی است - Canva

دانشمندان به روشی جدید دست یافتند که زوال عقل را ۹ سال پیش از ابتلا به این بیماری پیش‌بینی می‌کند. آنها در این روش جدید اتصالات مغز را در حالت «بیکاری» بررسی می‌کنند. به گزارش نشنال نیوز، این آزمایش به همت محققان دانشگاه کویین مری لندن انجام شده است و دقت و درستی آن ۸۰ درصد است، همچنین از آزمایش‌های حافظه و اندازه‌گیری انقباض و کوچک‌شدگی مغز دقیق‌تر است. 

به گفته محققان، این روش با شناسایی افرادی که در معرض زوال عقل قرار دارند و درمان آن‌ها قبل از بروز علائم «خلا پزشکی عظیمی را رفع می‌کند». این تیم تحقیقاتی، به سرپرستی چارلز مارشال، اسکن مغزی بیش از هزار و ۱۰۰ فرد را بررسی کردند. این اسکن‌‌های مغزی از بانک زیستی بریتانیا به دست آمده بود که پایگاه داده‌ای حاوی اطلاعات ژنتیکی و سلامتی ۵۰۰ هزار نفر در بریتانیا است. 

محققان در این بررسی به الگویی دست‌ یافتند که پیش‌بینی می‌کند کدام فرد در این گروه‌ها به زوال عقل مبتلا می‌شود. آنها الگو‌های اتصالات مغزی را که «شبکه حالت پیش‌فرض مغز» (DMN) نامیده می‌شود بررسی کردند. این شبکه زمانی فعال می‌شود که مغز در «حالت بیکاری» است، یعنی روی موضوع خاصی تمرکز ندارد. از میان ۱۰۳ نفری که به زوال عقل دچار شده بودند، اسکن مغزی ۸۱ نفر، از ۵ ماه تا ۸ سال و نیم قبل از تشخیص رسمی بیماری، زوال عقل را نشان داده بود. طبق نتایج به‌دست‌آمده، در «شبکه حالت پیش‌فرض مغز» افرادی که به زوال عقل دچار شده بودند اتصالات کمتری دیده می‌شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته پروفسور مارشال، این آزمایش می‌تواند اولین قدم در درمان بیماری باشد. او می‌گوید هیچ درمانی برای زوال عقل وجود ندارد، اما این آزمایش ممکن است کمک کند تا محققان به یک راه درمانی دست یابند. به گفته او، «در حال حاضر از این راه برای شناسایی افراد در معرض خطر، که می‌توانند آزمایش‌های درمانی توقف احتمالی زوال عقل را انجام دهند، استفاده می‌کنیم.»

پروفسور مارشال تاکید کرد که این روش کمک می‌کند تا دقیق‌تر تشخیص دهیم آیا کسی به زوال عقل مبتلا می‌شود یا نه، و اینکه  بیماران چقدر زودتر می‌توانند از روش‌های درمانی بهره‌‌مند شوند. دکتر ریچارد اوکلی هم می‌گوید: «با وجود آنکه برای این بیماری درمان‌های اصلاح‌کننده جدید در نظر داریم، اما آنها تنها برای افرادی سودمندند که در مراحل اولیه بیماری‌اند، در مراحل بسیار ابتدایی. بنابراین تشخیص زودهنگام کاملا حیاتی است.»

زوال عقل به شرایط مغزی که حافظه‌اش را از دست داده است گفته می‌شود و گاهی ​​ به حدی شدید می‌شود که بر توانایی فرد در انجام فعالیت‌های روزمره تاثیر می‌‌گذارد و آلزایمر یکی از شایع‌ترین نوع زوال عقل به شمار می‌رود. در سال گذشته، محققان فهرستی از عوامل ابتلا به آلزایمر را برشمردند که عبارتند از: سن، تحصیلات، سابقه دیابت، سابقه افسردگی، سابقه سکته مغزی، سابقه زوال عقل والدین، سطح محرومیت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، زندگی در تنهایی و جنسیت. 

بیشتر از بهداشت و درمان