دو کشتی باری پس از اصابت موشک در سواحل یمن آتش گرفتند

شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی ماه‌ها است که با ادعای حمایت از فلسطین به کشتی‌های عبوری از آب‌‌های یمن حمله می‌کنند

دو سازمان دریایی بریتانیا روز یکشنبه نهم ژوئن (بیستم خرداد) گزارش دادند که دو کشتی پس از اصابت موشک در نزدیکی خلیج عدن در سواحل یمن آتش گرفته‌اند.

به گزارش رویترز، شرکت امنیت دریایی بریتانیایی امبری اعلام کرد یک کشتی باری با پرچم آنتیگوا و باربودا در ۸۳ مایلی (۱۳۴ کیلومتری) جنوب شرقی خلیج عدن هدف اصابت موشک قرار گرفت و دچار آتش‌سوزی شد. امبری درباره این اتفاق توضیح داد: «کشتی در حال حرکت به سمت جنوب غربی در امتداد خلیج عدن بود که هدف اصابت موشک قرار گرفت اما آتش‌سوزی در آن با موفقیت مهار شد. موشک دوم نیز مشاهده شد اما به کشتی اصابت نکرد. در همین حال، افراد سوار بر قایق‌های کوچک در مجاورت کشتی شروع به تیراندازی کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمبری اعلام کرد که کشتی یادشده با افزایش سرعت، مسیرش را تغییر داد و هیچ آسیبی گزارش نشده است.

شرکت عملیات تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) نیز جداگانه اعلام کرد که از ناخدای یک کشتی در مورد حادثه در ۸۰ مایلی (۱۲۹ کیلومتری) جنوب شرقی خلیج عدن گزارشی دریافت کرده است.

امبری و شرکت عملیات تجارت دریایی بریتانیا هر دو اعلام کردند که درباره حادثه دیگری در ۷۰ مایلی (۱۱۲ کیلومتری) جنوب غربی خلیج عدن هم گزارشی گرفته‌اند. به گزارش آن‌ها، این کشتی در قسمت عقب هدف اصابت یک پرتابه ناشناخته قرار گرفته که منجر به آتش‌سوزی شده است. تلفات جانی گزارش نشده و کشتی با مهار آتش در حال حرکت به سمت بندر بعدی است.

شبه‌نظامیان حوثی که پرجمعیت‌ترین بخش‌های یمن را کنترل می‌کنند و تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند، ماه‌ها است که با ادعای حمایت از فلسطین در جنگ غزه، به کشتی‌های عبوری از آب‌های یمن حمله می‌کنند.

جنگنده‌های حوثی به کشتی‌های تجاری عبوری از تنگه باب‌المندب و خلیج عدن حملات پهپادی و موشکی انجام می‌دهند و از ماه نوامبر بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی را مجبور کرده‌اند سفرهایشان را از مسیر طولانی‌تر و پرهزینه‌تر جنوب قاره آفریقا ادامه دهند. حملات حوثی‌ها زنجیره تامین برخی کالاها در جهان را نیز تا حدی مختل کرده است.

شبه‌نظامیان حوثی در ابتدا با ادعای حمایت از فلسطین حمله به کشتی‌های اسرائیلی را آغاز کردند، به‌مرور کشتی‌های عبوری دیگر را نیز هدف قرار دادند و به‌رغم برخی واکنش‌های جهانی، هنوز از تهدید و تهاجم به کشتی‌ها در دریای سرخ دست برنداشته‌اند.

ایالات متحده و بریتانیا در پاسخ به این اقدام حوثی‌ها حملاتی را علیه آن‌ها انجام داده‌اند. این دو کشور همچنین خواستار تقویت بیشتر سازوکار بازرسی و نظارت دریایی سازمان ملل متحد برای جلوگیری از رسیدن موشک‌های ساخت ایران به بندرهای تحت کنترل حوثی‌ها در غرب یمن شدند.

بر اساس گزارش‌ها، حملات حوثی‌ها با تسلیحاتی از جمله پهپادهای تهاجمی ویژه حملات یک‌طرفه، راکت‌ها، موشک‌های بالیستیک و هواپیماهای بدون‌سرنشین مملو از مواد منفجره انجام می‌شود.

بیشتر از جهان