مارک روته، دبیرکل جدید ناتو، بر حمایت از اوکراین تاکید کرد

روته به طور رسمی در مراسمی که در مقر ناتو برگزار شد، جایگزین ینس استولتنبرگ شد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیشین ناتو در کنار مارک روته، رئیس جدید این سازمان، بلژیک، اول اکتبر ۲۰۲۴ ـ رویترز

روز سه‌شنبه اول اکتبر (دهم مهر) مارک روته، دبیرکل جدید ناتو، در مراسمی رسمی که در مقر ناتو در بلژیک برگزار شد، به طور رسمی جایگزین ینس استولتنبرگ، رئیس پیشین این سازمان شد.

به گزارش رویترز، روته، نخست‌وزیر سابق هلند، در نخستین اظهاراتش به عنوان دبیر کل جدید ناتو، از اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه حمایت کرد. او همچنین گفت که نگران انتخابات آتی ایالات متحده نیست زیرا می‌تواند با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق یا کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا کار کند.

مارک روته در حالی سمت جدید خود را برعهده گرفته که تنها چند هفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده است؛ انتخاباتی که برای ناتو نیز اهمیت دارد زیرا برنده شدن هریس دموکرات یا ترامپ جمهوری‌خواه که به شدت از ناتو انتقاد می‌کند، می‌تواند در رویکرد آمریکا نسبت به این اتحاد نظامی موثر باشد.

دبیرکل جدید ناتو در پاسخ به خبرنگاران درباره نگرانی‌ از احتمال روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا گفت: «نگران نیستم. من چهار سال با دونالد ترامپ کار کردم. او ما را تشویق کرد که بیشتر در هزینه‌های دفاعی سرمایه‌گذاری کنیم و به این موفقیت دست یافت زیرا ما اکنون در سطح بسیار بالاتری نسبت به زمان روی کار آمدن او هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناتو تخمین می‌زند که ۲۳ عضو از ۳۲ عضو این پیمان نظامی در سال جاری به هدف خود مبنی بر صرف دست‌کم دو درصد تولید ناخالص داخلی در بخش دفاعی دست یابند؛ این در حالی است که تنها سه کشور در یک دهه پیش در این موقعیت بودند.

مقامات کشورهای عضو ناتو می‌گویند که بخشی از این هدف‌گذاری به گفته‌های ترامپ مربوط می‌شود، اما بیشتر آن با حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ انجام شد.

مارک روته همچنین در اظهارات روز سه‌شنبه‌اش گفت که ترامپ حق داشته است که ناتو را برای تمرکز بیشتر روی چین تحت فشار قرار دهد. او ادعای ناتو را تکرار کرد که چین با تامین فناوری‌های مورد نیاز روسیه به توانمندسازی مسکو در جنگ اوکراین اقدام می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری سابق و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن)، در جمع هوادارانش در شهر کانوی ایالت کارولینای جنوبی، تاکید کرد که کشورهای عضو ناتو ملزم به پرداخت حق عضویت خود در این ائتلاف نظامی‌اند. او افزود که روسیه می‌تواند با اعضای ناتو که سهمیه بودجه دفاعی خود را پرداخت نمی‌کنند، «هر طور که می‌خواهد رفتار کند».

به باور برخی از کارشناسان،‌ اظهارات ترامپ موجب افزایش نگرانی اروپا درباره احتمال قطع حمایت نظامی و مالی آمریکا از اوکراین، در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات، شده است.

مارک روته در ادامه سخنانش، کامالا هریس را تحسین کرد و گفت که او «سوابق فوق‌العاده‌ای به عنوان معاون رئیس جمهوری» داشته است.

در مورد جنگ روسیه و اوکراین، وقتی از مارک روته پرسیده شد که آیا کی‌یف برنده خواهد شد، او از پاسخ مستقیم اجتناب کرد. اعضای ناتو اکثریت قریب به اتفاق تسلیحات و مهمات ارائه شده به اوکراین را تامین می‌کنند.

روته تاکید کرد که وضعیت در میدان نبرد «مشکل» است و روسیه در سال جاری دستاوردهای «محدود» اما هزینه زیادی داشته است. او گفت برآوردهایی را دیده است که اخیرا روزانه یک هزار سرباز روسی کشته یا زخمی می‌شوند.

دبیرکل جدید ناتو در ادامه گفت: «ما باید مطمئن شویم که اوکراین به عنوان یک کشور مستقل و دموکراتیک پیروز می‌شود.»

روته با اشاره به تداوم همکاری با استولتنبرگ، گفت که سه اولویت اصلی دارد: اطمینان از اینکه ناتو توانایی محافظت در برابر هر تهدیدی را دارد، حمایت از اوکراین و رسیدگی به چالش‌های جهانی از طریق همکاری با شرکای دور و نزدیک.

جنگ در اوکراین، پیمان ناتو را - که در سال ۱۹۴۹ برای بازدارندگی و دفاع در برابر هرگونه حمله اتحاد جماهیر شوروی به اروپای غربی تاسیس شد - در مرکز امور بین‌المللی قرار داده است.

در حالی که رهبران غربی تاکید می‌کنند که ناتو یک اتحاد دفاعی است، مسکو مدعی است که این پیمان یک تهدید برای امنیت روسیه است.

کرملین روز سه‌شنبه اعلام کرد که انتظار بهبود روابط با ناتو با روی کار آمدن مارک روته را ندارد.

تهاجم روسیه به اوکراین، ناتو را بر آن داشته که هزاران سرباز را به جناح شرقی خود بفرستد و برنامه‌های دفاعی را به طور اساسی اصلاح کند.

دیپلمات‌ها و تحلیلگران می‌گویند که یکی از وظایف کلیدی مارک روته متقاعد کردن اعضای ناتو برای ارائه نیروها، تسلیحات و هزینه‌های بیشتر برای تحقق کامل طرح‌های دفاعی جدید خواهد بود.

مارک روته نیز به این موضوع در سخنرانی‌اش اشاره کرد و گفت: «ما باید بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم و شکاف‌های موجود را پر کنیم. ما باید تلاش کنیم به تمام اهدافی که ناتو تعیین کرده است برسیم.»

بیشتر از جهان