پیروزی حزب نخست‌وزیر ایتالیا در انتخابات پارلمان اروپا به قدرت جورجا ملونی افزود

جورجا ملونی پس از قرار گرفتن در جایگاه نخست‌وزیر ایتالیا اکنون خود را یکی از قدرتمندترین چهره‌های اتحادیه اروپا معرفی کرده است

حزب راست‌ افراطی جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، با کسب ۲۸ درصد آرا موفق شد در انتخابات پارلمان اروپا در این کشور پیروز شود. این موفقیت هم جایگاه ملونی را در داخل ایتالیا تقویت می‌کند و هم نقش‌آفرینی گسترده او در اروپا را تثبیت خواهد کرد.

طبق پیش‌بینی‌های شبکه تلویزیون دولتی رای (RAI) ایتالیا، بر اساس حدود ۷۰ درصد آرای شمارش‌شده، حزب «برادران ایتالیا» جورجا ملونی جایگاهش را به عنوان محبوب‌ترین حزب این کشور تایید کرد و حتی از ۲۶ درصدی که در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۲ به دست آورده بود، هم وضعیت بهتری پیدا کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، پیروزی در رای‌گیری ایتالیا برای انتخابات پارلمان اروپا پس از حدود دو سال حضور ملونی در قدرت انجام شد. نخست‌وزیر ایتالیا در طول این مدت خود را به‌عنوان یکی از قدرتمندترین چهره‌های اتحادیه اروپا معرفی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون تازه‌ترین پیروزی او در شرایطی رقم می‌خورد که دو تن از مهم‌ترین رهبران اتحادیه اروپا یعنی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، شکست‌های سنگینی را متحمل شده‌اند.

جورجا ملونی روز دوشنبه درباره نتایج انتخابات پارلمان اروپا گفت: «مفتخرم که با قوی‌ترین دولت به سمت فعالیت در گروه ۷ و اروپا می‌رویم.» او نتیجه به دست آمده را «فوق‌العاده» خواند و متعهد شد که از آن به عنوان «منبع انرژی» برای آینده استفاده کند.

حزب برادران ایتالیا توانست رقبایش را در انتخابات پارلمان اروپا به‌سادگی کنار بزند؛ به‌ویژه اینکه حزب راست‌گرای متئو سالوینی یکی از بزرگ‌ترین بازنده‌ها در این رای‌گیری بود. به طوری که پس از کسب رتبه اول در انتخابات اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ با بیش از ۳۴ درصد آرا، اکنون تنها ۸.۵ درصد رای در ایتالیا به دست آورد و در جایگاهی پس از متحد کوچک و سابقش، فورتزا ایتالیا (Forza Italia)، قرار گرفت که بیش از ۹ درصد آرا را کسب کرد.

در میان اپوزیسیون ایتالیا، هم حزب دموکراتیک چپ میانه موفق شد ۲۴.۵ درصد آرا را به دست آورد و پس از آن جنبش پوپولیستی پنج ستاره تنها ۱.۵ درصد آرا را کسب کرد؛ به این معنی که نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۹ هفت درصد کاهش داشت.

دولت محافظه‌کار ملونی به‌رغم حمایت گسترده مردمی، برای مقابله با چالش‌های پیش‌ رو، به‌ویژه با توجه به وضعیت شکننده اقتصادی ایتالیا و چشم‌انداز بودجه برای سال ۲۰۲۵، مسیر سختی در پیش رو دارد.

بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها، حزب ملونی به ۲۳ تا ۲۵ کرسی در پارلمان اروپا خواهد رسید، در حالی که پس از انتخابات ۲۰۱۹، زمانی که تنها یک اپوزیسیون کوچک بود، شش کرسی در پارلمان اروپا داشت.

ملونی می‌کوشد با اقدام‌هایی مانند حمایت از اوکراین، چهره ملایمی از خود نشان دهد، با این حال مخالفانی هم دارد و منتقدانش می‌گویند حزب تحت رهبری او در جنبش پساجنگ که بر پایه تفکرات فاشیستی بنیتو موسولینی شکل گرفت، ریشه دارد.

جورجا ملونی ۴۷ ساله اولین نخست‌وزیر زن ایتالیا است که رهبری راست‌گراترین دولت ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم را برعهده دارد. دولت او جایگزین دولت وحدت ملی شد که ماریو دراگی، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا، هدایت آن  را در دست داشت و در خط مقدم تلاش‌های اتحادیه اروپا برای تحریم روسیه پس از حمله مسکو به کی‌یف بود.

بیشتر از جهان