رای‌دهندگان در آخرین روز انتخابات پارلمان اروپا پای صندوق‌ها رفتند

پارلمان اروپا که در دو دهه گذشته قدرت‌ قابل‌توجهی به دست آورده، یکی از سه نهاد اصلی اتحادیه اروپا است که در مورد قوانین و بودجه‌های این سازمان تصمیم می‌گیرد

رای‌دهندگان اروپایی روز یکشنبه، نهم ژوئن (بیستم خرداد)، در آخرین روز انتخابات پارلمان اروپا پای صندوق‌ها می‌روند تا در رقابتی شرکت کنند که می‌تواند مسیر آینده این قاره را شکل دهد.

به گزارش گاردین، در شرایطی که پیش‌بینی‌ها حاکی از احتمال قدرت گرفتن احزاب راست‌گرا در انتخابات پارلمان اروپا است، در آخرین روز انتخابات چهار روزه، رای‌دهندگان با دیدگاه‌های متفاوت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و لهستان، پای صندوق‌های رای فراخوانده شدند. ایتالیا آخرین کشوری است که شعب اخذ رای را در ساعت ۲۳ می‌بندد.

در این رای‌گیری که از روز پنجشنبه ششم ژوئن در هلند آغاز شد، حدود ۳۶۰ میلیون شهروند اتحادیه اروپا واجد شرایط رای داد‌ن‌اند. در اولین انتخابات اروپا از زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، از رای‌دهندگان خواسته می‌شود ۷۲۰ قانونگذار را برای تنها پارلمان فراملی جهان که اعضای آن مستقیم انتخاب می‌شوند، انتخاب کنند.

 نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که جریان اصلی و گروه‌های طرفدار اروپا اکثریتشان را حفظ خواهند کرد، اما با احتمال استقبال از احزاب ملی‌گرا و راست افراطی در مسیر کسب رکورد تعداد کرسی‌ها، نفوذ آن‌ها به چالش کشیده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پارلمان اروپا که زمانی چندان جدی گرفته نمی‌شد، در دو دهه گذشته قدرت‌ قابل‌توجهی به دست آورده است. نمایندگان پارلمان اروپا در مورد قانون‌گذاری برای مجموعه‌ای از سیاست‌های اتحادیه اروپا مانند اقدام‌های آب‌وهوایی، هوش مصنوعی، حقوق کارگران و یارانه‌های کشاورزی‌ مشترکا با وزرای دولت‌های ملی تصمیم می‌گیرند.

این پارلمان مستقر در بروکسل و استراسبورگ در مورد اینکه آیا اورسولا فون‌درلاین، سیاستمدار راست میانه آلمانی، برای دومین بار رئیس کمیسیون اروپا باشد یا خیر هم تصمیم خواهد گرفت، کمیسیونی که یکی از قدرتمندترین مناصب در سیاست اروپا است.

بزرگ‌ترین بلوک در پارلمان احتمالا حزب راست میانه اروپا به رهبری فون‌درلاین باقی خواهد ماند که انتظار می‌رود حدود ۱۷۶ کرسی‌اش را حفظ کند. گروه سوسیالیست و دموکرات چپ میانه باید با حدود ۱۳۹ کرسی جایگاه دوم را حفظ کند. اما به دلیل ضعف احزاب ملی در دو کشور بزرگ عضو یعنی فرانسه و آلمان، پیش‌بینی می‌شود که گروه میانه‌روی رینیو (Renew) و سبزها کرسی‌هایشان را از دست بدهند.

در آلمان که ۹۶ نماینده پارلمان اروپا را انتخاب خواهد کرد، سبزها‌ــ بخشی از یک دولت ائتلافی نامحبوب به رهبری اولاف شولتس سوسیالیست‌ــ احتمالا به دلیل اختلاف‌ها بر سر قوانین داخلی آب‌وهوا چندان موفق نباشند و انتظار می‌رود سبزهای آلمان برخی از ۲۵ کرسی موجودشان را از دست بدهند.

در فرانسه که ۸۱ نماینده پارلمان اروپا را به بروکسل و استراسبورگ می‌فرستد، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در نظرسنجی‌ها بسیار عقب‌تر از حزب راست‌گرای مارین لوپن است. ضعف حزب مکرون می‌تواند باعث شود که گروه میانه‌روی رینیو تحت سلطه نمایندگان فرانسوی پارلمان اروپا جایگاه سوم سنتی‌اش را از دست بدهد.

در ایتالیا نیز با روی کار آمدن جورجا ملونی، نخست‌وزیر، که به طور فزاینده‌ای در سیاست اروپا جایگاهش را افزایش می‌دهد، احتمال داده می‌شود که حزب میانه رینو با راست‌گرایان تندرو جایگزین شود.

در حالی که لوپن به ملونی برای ایجاد یک «ابرگروه» ناسیونالیستی پیشنهاد داده است، بیشتر تحلیلگران انتظار دارند که رهبر ایتالیا به نفع یک گروه راست‌گرای کوچک‌تر و منسجم‌تر که می‌تواند با کمیسیون فون‌درلاین همکاری کند، از این اتحاد اجتناب کند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احزاب ملی‌گرا و راست افراطی می‌توانند ۱۶۵ نماینده به پارلمان اروپا بفرستند، اما این احزاب احتمالا در دو یا سه گروه و غیرمنسجم باقی می‌مانند که نفوذشان را کاهش می‌دهد.

با این حال، به گفته برخی تحلیلگران، با افزایش گرایش به جریان راست در اروپا و در سطح جهان مواجهیم که ممکن است به تشکیل راست‌گراترین پارلمان اروپایی در تاریخ منجر شود.

پارلمان اروپا یکی از سه نهاد اصلی اتحادیه اروپا، در مورد قوانین و بودجه‌های اتحادیه اروپا تصمیم می‌گیرد. اعضای پارلمان اروپا را کشورهای عضو انتخاب می‌کنند و در قالب گروه‌های حزبی اروپایی گرد هم می‌آیند.

در صورت قدرت گرفتن احزاب دست راستی، گسترش اتحادیه اروپا ممکن است به تعویق بیفتد زیرا جریان راست اصلاحات نهادی موردنیاز برای پذیرش اعضای احتمالی مانند اوکراین و مولداوی را به تاخیر خواهد انداخت. از سویی، پارلمانی دچار تشتت و اختلاف‌نظر می‌تواند انتصاب رئیس جدید کمیسیون اروپا را که بازوی قانون‌گذاری اتحادیه اروپا است هم به تاخیر بیندازد.

با توجه به اینکه شماری از نمایندگان راست‌گرای فعلی پارلمان اروپا از ادامه حمایت مالی اتحادیه اروپا از اوکراین ابراز نارضایتی کرده‌اند، حمایت از این کشور جنگ‌زده نیز ممکن است کاهش پیدا کند. این موضوع احتمالا روی هزینه‌های دفاعی اروپا تاثیر خواهد گذاشت.

بیشتر از جهان