افزایش موارد ابتلا به سرطان آلت تناسلی مردان بیشتری را در معرض خطر قطع عضو قرار می‌دهد

در ۱۰ سال اخیر، شش هزار و ۵۰۰ مرد در برزیل  بر اثر عوارض این بیماری مجبور شدند جراحی قطع آلت تناسلی انجام دهند

تصویر تزئینی از یک مرد بیمار در مطب پزشک/canva

موارد ابتلای مردان به سرطان آلت تناسلی در سراسر جهان در حال افزایش است، به طوری که پیش‌بینی می‌شود در ۲۶ سال آینده، تا میزان قابل‌توجه ۷۷ درصد افزایش یابد.

بر اساس تحقیقات هشداردهنده‌ جدید که در بی‌بی‌سی منتشر شد، موارد ابتلا به این نوع سرطان در آلمان بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۲۰۱۲ تا ۵۰ درصد افزایش یافته و بریتانیا هم افزایش قابل‌توجه تعداد مبتلایان گزارش شده است.

محققان دانشگاه سان یات سن (Sun Yat-Sen) در چین پس از تجزیه و تحلیل گسترده‌ای شامل آخرین داده‌ها از ۴۳ کشور، اعلام کردند: «اگرچه همچنان بیشترین میزان بروز و مرگ‌ومیر در اثر سرطان آلت تناسلی مردان در کشورهای در حال توسعه بروز می‌کند، میزان ابتلا به آن در بیشتر کشورهای اروپایی نیز رو به افزایش است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برزیل یکی از بالاترین نرخ‌های سرطان آلت تناسلی مردان را در جهان دارد و پس از اوگاندا در رده دوم قرار گرفته است.

بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲، تعداد ۲۱ هزار مورد سرطان آلت تناسلی مردان در برزیل گزارش شد و چهار هزار مرد در اثر این بیماری جانشان را از دست دادند. شش هزار و ۵۰۰ نفر هم مجبور شدند جراحی قطع آلت تناسلی انجام دهند.

پزشکان برزیلی معتقدند که نرخ پایین واکسیناسیون علیه ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ‌پی‌وی (HPV) عامل اصلی در افزایش تعداد مبتلایان است. مائوریسیو دنر کوردیرو، از انجمن اورولوژی برزیل، می‌گوید این ویروس «یکی از عوامل اصلی ریسک» در سرطان آلت تناسلی است. برخی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی عامل ایجاد زگیل تناسلی‌اند.

او به بی‌بی‌سی گفت: «در برزیل، علی‌رغم در دسترس بودن واکسن، نرخ واکسیناسیون ویروس پاپیلومای انسانی برای دختران کم است‌ــ به ۵۷ درصد می‌رسد‌ــ و برای پسران از ۴۰ درصد تجاوز نمی‌کند. در حالی که میزان ایده‌آل برای پیشگیری از بیماری ۹۰ درصد است.»

در همین حال، پزشکان دیگر در مورد اینکه چه کاری برای کاهش خطر ابتلا باید انجام شود، صحبت کرده‌اند.

دکتر نیل باربر، سرپرست بالینی اورولوژی، به بی‌بی‌سی گفت: «یک عامل خطر هم فراوانی روابط جنسی محافظت‌نشده و به‌ویژه استفاده نکردن از کاندوم است. رعایت نکردن بهداشت جنسی خطر ابتلا را بیشتر می‌کند.» او همچنین گفت که این موارد عمدتا در بیمارانی که ختنه نشده بودند، مشاهده شد.

در همین حال، سایر پزشکان می‌گویند که افزایش تعداد جمعیت سالخورده نیز در افزایش تعداد موارد ابتلا نقش دارد، چرا که سرطان آلت تناسلی بیشتر در مردان بالای ۶۰ سال بروز می‌کند.

مردانی که با ترشح از آلت تناسلی، تغییر رنگ آلت تناسلی یا تغییر مشخص در میل جنسی مواجه‌اند، باید به پزشک مراجعه کنند زیرا تشخیص زودهنگام برای جلوگیری از قطع عضو کلیدی است.

با تمام این‌ها و علی‌رغم افزایش قابل‌توجه تعداد مبتلایان در سراسر جهان، این بیماری همچنان یکی از سرطان‌های نادر است. به طوری که در اوگاندا که دارای مقام اول از نظر میزان مبتلایان است، بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ میزان سرطان آلت تناسلی ۲.۲ در هر ۱۰۰ هزار مرد و در برزیل ۲.۱ در هر ۱۰۰ هزار مرد بود.

بیشتر از زندگی