پرداخت حقوق معلمان زن در افغانستان متوقف شد

وزارت معارف طالبان از دفتر رهبر این گروه خواست شفافیت بیشتری در مورد حقوق آموزگاران زن داشته باشد

وزارت معارف (آموزش و پرورش) طالبان، پرداخت حقوق ماهوارآموزگاران زن را در افغانستان به دلیل واضح نبودن فرمان رهبر این گروه در مورد مبلغ این حقوق متوقف کرد. در نامه وزارت معارف طالبان با امضای مولوی حبیب‌‎الله آغا، وزیر معارف این گروه آمده است که «حقوق تمامی کارکنان زن تا هدایت بعدی معطل قرار داده شود.»

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان حدود یک ماه پیش در فرمانی دستور داد که حقوق ماهوار تمامی کارکنان زن که در دولت پیشین افغانستان به کار گماشته شده اند پنج هزار افغانی (معادل ۷۰ دلار آمریکایی) شود. نهادهای رژیم طالبان براساس این فرمان، حقوق تمامی کارکنان زن را در مدارس و بیمارستان‌ها به پنج هزار افغانی کاهش داد. پیش از این، زنان پزشک تا ۵۰ هزار افغانی در ماه حقوق می‌گرفتند و آموزگاران زن در مدارس خصوصی و دولتی از ۸ هزار افغانی تا ۲۰ هزار افغانی حقوق دریافت می‌‎کردند.

با این حال، مولوی حبیب‌الله آغا، وزیر معارف (آموزش و پرورش) طالبان، از دفتر رهبر طالبان خواسته است در مورد پرداخت پنج هزار افغانی حقوق ماهانه به آموزگاران زن خانه‌نشین‌شده بیشتر توضیح دهد. 

نامه صادرشده توسط وزارت معارف طالبان نشان می‌دهد که پرداخت حقوق ماهانه آموزگاران زن متوقف شده است-ایندیپندنت فارسی
 

در نامه مولوی حبیب‌الله آغا استدلال شده که پرداخت حقوق در وزارت معارف به شکل «خودکار» و بر اساس سیستم حضور و غیاب محاسبه و انجام می‌شود و درخواست تخصیص پنج هزار افغانی حقوق به آموزگاران زن که سرکار نمی‌روند و اطلاعات آن‌ها در سیستم ثبت نمی‌شود، تا هنگام درج اطلاعات که فرایندی زمان‌بر است، طول خواهد کشید.  

در این نامه آمده است که درخواست پرداخت حقوق به آموزگاران زن از «ریاست عمومی خزائن» به وزارت معارف رسیده است و «تمام کارکنان زن که در حکومت پیشین به کار گمارده شده بودند، اینک امارت اسلامی حقوق آن‌ها را می‌پردازد. دستمزد تمام این زنان پنج هزار افغانی تعیین شده و یکسان است».

با روی کار آمدن رژیم طالبان دختران در افغانستان تنها اجازه دارند تا پایان مقطع دبستان تحصیل کنند. این باعث شده است کارکنان اداری، خدماتی و آموزگاران زن مقاطع بالاتر از کلاس ششم بیکار و خانه‌نشین شوند و این فرمان ممنوعیت تحصیل دختران به گسترش فقر در میان آموزگاران زن انجامیده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرشته ۳۵ سال دارد و آموزگار مدرسه‌ای در استان هرات در غرب افغانستان است. او به ایندیپندنت فارسی گفت که حقوق پنج هزار افغانی در ماه برای آموزگاران محروم از تدریس «بسیار کم» است و به تامین نیازهای زندگی آنان کمک چندانی نمی‌کند. او گفت: «در افغانستان گرانی است و این پنج هزار افغانی حقوق در ماه برای مصارف خانه ما کافی نیست. من چهار فرزند دارم و کرایه خانه من هر ماه هفت هزار افغانی است. من امیدوارم که حقوق بیشتری برای زنان تعیین شود.» 

ممنوعیت تحصیل و کار زنان و دختران با موجی از انتقاد مردم افغانستان و جامعه جهانی مواجه شد، اما طالبان برای لغو این ممنوعیت هیچ تصمیمی ندارند. آن‌ها تحصیل و کار زنان را مسائل داخلی افغانستان می‌دانند و از کشورهای منطقه و غربی می‌خواهند که در این مورد دخالت نکنند.  

سهیل شاهین، مسئول دفتر سیاسی طالبان در قطر، هنگام ورود به سومین دور نشست دوحه، ادعا کرد که حقوق زنان در افغانستان بر اساس «اصول اسلام» تعیین شده است، اما در مورد ممنوعیت تحصیل زنان و دختران سکوت کرد.  

بیشتر از جهان