بیشتر رهبران جهان بایدن را ترجیح می‌دهند اما برای آمدن ترامپ آماده می‌شوند

اسرائیل و کشورهای منطقه احتمالا از بازگشت دولت ترامپ که قصد دارد جمهوری اسلامی ایران را مهار کند استقبال می‌کنند

پیروزی آشکار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، در مناظره ریاست‌جمهوری این پیام را به رهبران جهان داد که خود را برای احتمال دوره دوم ریاست‌جمهوری ترامپ آماده کنند.

به نوشته لارا کلی در  نشریه هیل، پروتکل‌ دیپلماتیک حکم می‌کند که نمایندگان خارجی در مورد انتخابات یا سیاست داخلی سایر کشورها اظهارنظر نکنند. اما مقام‌های ارشد دولت‌های خارجی از جمله دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، و آندژی دودا، رئیس‌جمهوری لهستان، سعی کرده‌اند روابطشان را با ترامپ و کارشناسان امنیت ملی حلقه او حفظ کنند.

و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که به‌زودی این سمت را به مارک روته واگذار می‌کند، اوایل سال جاری در بنیاد هریتج به تبلیغ نقش این ائتلاف در اقتصاد آمریکا پرداخت. این اندیشکده مستقر در واشینگتن به‌‌چشم مکانی برای آماده‌سازی مقام‌های دولت دوم ترامپ دیده می‌شود.

نشریه هیل در ادامه می‌نویسد دیپلمات‌ها حتی در گفت‌و‌گوهای خصوصی مایل‌اند از نگرانی در مورد دولت دوم ترامپ بپرهیزند و در عوض بر مواردی که در گذشته در همکاری با ترامپ موفق بودند متمرکز شوند و از آن به‌عنوان نقشه راهی برای آینده استفاده کنند.‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ در مناظره با بایدن اشاره چندانی به اولویت‌های سیاست خارجی‌اش نداشت، اما پاسخ‌های کوتاه و قابل‌توجهی به برخی مسائل داد.

حامیان اوکراین ممکن است خیالشان راحت شود که ترامپ در مناظره گفت با درخواست‌های روسیه برای جلوگیری از پیوستن اوکراین به ناتو و به‌ رسمیت شناختن حاکمیت روسیه بر مناطق اشغالی برای پایان جنگ مخالف است. انتظار می‌رود که ناتو نقش آمریکا در هماهنگی حمایت و کمک به اوکراین را بر عهده بگیرد.

با وجود این، مشارکت و همکاری دوجانبه آمریکا ضروری است، و رهبران اروپایی و آسیایی ماه‌ها در حال زمینه‌سازی برای روابط گرم با ترامپ بوده‌اند، به امید اینکه گذار به دوره دوم ریاست‌جمهوری ترامپ آرام و بی‌چالش باشد. برخی کشورها حتی نمایندگانی به ایالت‌های آمریکا فرستاده‌اند تا با جمهوری‌خواهان لابی کنند.

به گزارش رویترز، مایکل لینک، هماهنگ‌کننده همکاری آلمان با آمریکا، با فرمانداران سراسر آمریکا دیدار کرده است. او پیش‌تر در سال جاری به این خبرگزاری گفت: «اگر دونالد ترامپ دوباره انتخاب شود، جلوگیری از تعرفه‌های تنبیهی که او در نظر دارد روی کالاهای وارداتی از اتحادیه اروپا اعمال کند بسیار مهم خواهد بود.»

اما همه نگران نیستند. خاورمیانه با شادی از دوره دوم ریاست‌جمهوری ترامپ استقبال خواهد کرد. جرد کوشنر، داماد ترامپ، و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، رابطه‌ای نزدیک دارند؛ و گزارش‌ها حاکی از تماس تلفنی ترامپ با ولیعهد عربستان سعودی در ماه آوریل است، زمانی که بایدن در تلاش بود میان اسرائیل و حماس آتش‌بس برقرار کند.

ایولین فارکاس، مدیر موسسه مک‌کین در دانشگاه ایالتی آریزونا، گفت فکر می‌کنم خاورمیانه منطقه‌‌ای امیدوار به پیروزی ترامپ است.

با وجود اینکه ترامپ از مشکل «روابط عمومی» اسرائیل در جنگ غزه انتقاد کرده است و از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به‌دلیل به رسمیت شناختن پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ دلخور است، ریاست‌جمهوری او احتمالا به‌معنای تقویت جناح راست در اسرائیل خواهد بود.

ترامپ در جریان مناظره به حمایت از یک کشور مستقل فلسطینی متعهد نشد و از اسرائیل خواست در این جنگ «کار را تمام کند» و حماس را از بین ببرد.  

اسرائیل و کشورهای منطقه احتمالا از بازگشت دولت ترامپ که قصد دارد جمهوری اسلامی ایران را مهار کند استقبال می‌کنند، سیاستی که رابرت اوبراین، آخرین مشاور امنیت ملی ترامپ، ترسیم کرده و احتمالا قرار است در دولت دوم ترامپ سمتی ارشد داشته باشد.

اوبراین در مقاله‌ای در فارن افرز نوشت: «تمرکز سیاست آمریکا در خاورمیانه باید همچنان بر بازیگر شروری باشد که در نهایت بیشترین مسئولیت را در این آشوب و کشتار دارد: رژیم ایران.»

ترامپ همواره به این موضوع اشاره کرده است که اگر او رئیس‌جمهوری آمریکا بود، تهاجم روسیه به اوکراین و حمله حماس به اسرائیل هرگز رخ نمی‌داد. این سخنان نشان می‌دهد که مشاوران ارشد ترامپ در تلاش‌اند تا برای دولت دوم او سیاستی طراحی کنند که او را مردی قدرتمند نشان دهد.

اوبراین نوشت: «این باتلاق ضعف و شکست آمریکا برای احیای صلح از طریق قدرت به سبک ترامپ فریاد می‌زند.»

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه