دموکرات‌ها مشغول مذاکره بر سر پایان نامزدی بایدن و انتخاب فردی دیگر هستند

رئیس‌جمهوری فعلی در چند ایالت کلیدی از رقیبش دونالد ترامپ، عقب‌‌‌تر است

دونالد ترامپ و جو بایدن‌ــ Mario Tama/AFP

جیمی راسکین، یکی از متحدان بانفوذ رئیس‌جمهوری در مجلس نمایندگان، اولین دموکرات منتخب بود که روز یکشنبه در یک برنامه خبری، علنی اعتراف کرد که حزب او در حال «گفت‌و‌گوی جدی» درباره ادامه کارزار انتخاباتی جو بایدن به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها است.

راسکین در مصاحبه‌ای با علی ولشی در شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی (MSNBC) حضور پیدا کرد و توضیح داد که این حزب در پاییز متحد خواهد بود‌ــ چه پشت بایدن باشد، چه نامزد دیگری که او اشاره کرد حزب ممکن است پیش از آن زمان انتخاب کند. دموکرات‌ها در پی مناظره روز پنجشنبه میان بایدن و دونالد ترامپ همچنان گیج‌اند و تلوتلو می‌خورند، مناظره‌ای که با لحظاتی که رئيس‌جمهوری گیج به نظر می‌رسید یا نکات را گم می‌کرد دچار وقفه می‌شد.

راسکین گفت: «واضح است که عملکرد جو بایدن در مناظره مشکل بزرگی داشت. و از طرفی در حزب ما گنجینه‌ای عظیم از عشق و محبت به جو بایدن وجود دارد. بنابراین، وضعیت را برای همه دشوار می‌کند، اما گفت‌و‌گوهایی بسیار صادقانه و جدی و دقیق در تمام سطوح حزب ما در جریان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه افزود: «یک چیز که می‌توانم به شما بگویم این است که فارغ از تصمیمی که پرزیدنت بایدن بگیرد، حزب ما متحد خواهد بود... و بنابراین چه او نامزد باشد چه فرد دیگری نامزد باشد، او سخنران اصلی همایش حزبی ما خواهد بود، او شخصیتی خواهد بود که ما برای پیشروی و شکست نیروهای اقتدارگرایی و ارتجاع، دور او جمع خواهیم شد.»

نماینده مریلند در کنگره بلندپایه‌ترین دموکرات در کمیته نظارت مجلس، یکی از قدرتمندترین کمیته‌ها در مجلس سفلا، است.

نظرسنجی‌ها در حال حاضر نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری فعلی در چند ایالت کلیدی صحنه کارزار دو حزب از رقیبش در انتخابات ۲۰۲۰، دونالد ترامپ، عقب‌‌‌تر است. او همچنان در جمع‌آوری کمک‌های مالی پیشتازی‌اش از ترامپ را حفظ کرده است، اما این موضوع هنوز در میدان رقابت به ثمر ننشسته است. کارزار انتخاباتی رئیس‌جمهوری می‌گوید که در پی مناظره، شاهد افزایشی دیگر در جمع‌آوری کمک‌های مالی به‌نفع کارزار انتخاباتی‌شان بوده‌اند‌ــ کارزار انتخاباتی بایدن گفت تا روز یکشنبه بیش از ۳۳ میلیون دلار جمع‌آوری کرده بود.

جن اومالی دیکسون، مدیر کارزار انتخاباتی بایدن، روز یکشنبه در یادداشتی به حامیان، افزود: «داستان آشنایی است: در پی مناظره پنجشنبه شب، طبقه سیاسی واشینگتن جو بایدن را کنار گذاشته‌ است. اما داده‌ها در ایالت‌های رقابتی داستانی متفاوت روایت می‌کند.»

او در ادامه افزود: «تیم ما چیزهایی می‌داند درباره اینکه سرمان را پایین بیندازیم و سرمان به کار خودمان باشد تا در رقابت‌های سخت پیروز شویم. این انتخابات بسیار تنگاتنگ خواهد بود. همیشه همین‌طور بود... این همان چیزی است که کارزار ما برایش برنامه‌ریزی کرده است.»

عملکرد بایدن در مناظره، مانند بسیاری از سخنان عمومی‌اش در سال‌های اخیر، مکث و لکنت داشت و گاهی واکنش‌های دردناکی برانگیخت زیرا به نظر می‌رسید رئیس‌جمهوری قادر نبود افکاری را که در سر داشت تمام کند‌ــ سرماخوردگی، که در صدای گرفته‌اش نمود داشت، نیز به او کمکی نکرد.

رئیس‌جمهوری روز یکشنبه با اعضای خانواده‌اش در کمپ دیوید گرد هم آمدند، در حالی که واکنش‌ها به مناظره در قالب خبرهای تلویزیونی، نمونه‌های نظرسنجی و توییت‌های خشمگین کارشناسان و مفسران متمایل به چپ همچنان در جریان بود. این سفر پیش از مناظره برنامه‌ریزی شده بود، و دستیاران بایدن این برداشت ضمنی را رد کردند که این لحظه‌ای است که خانواده بایدن در حال بررسی انتخاب‌هایی دشوار درباره آینده‌اند.

دموکرات‌ها قرار است در همایش حزبی برای اعلام رسمی نامزد که در ماه اوت برگزار می‌شود، رئیس‌جمهوری فعلی را به‌عنوان نامزد معرفی کنند. این حزب پیش‌تر در سال جاری انتخابات مقدماتی برگزار کرد، اما هیچ عضو برجسته‌ای وارد رقابت برای نامزدی نشد و هیچ مناظره‌ای با کسانی که برای نامزدی وارد گود رقابت شدند برگزار نشد. در نتیجه، بایدن اکثریت قاطع رای نمایندگانی را به دست آورد که آرا آن‌ها سرنوشت نامزدی را در همایش حزبی تعیین خواهد کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است بایدن همچنان مصمم است به رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه دهد و در سپتامبر سال جاری در مناظره دوم شرکت  کند. در این بین، دموکرات‌های نامزد پست‌های پایین‌تر در گفت‌و‌گو با خبرنگاران ابراز نگرانی کرده‌اند که این وضعیت‌ رقابت‌های آن‌ها را به‌مراتب دشوارتر می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان