عملکرد فاجعه‌بار سرخابی‌ها در نقل‌وانتقالات؛ دلال‌ها همه‌کاره‌اند

خبرورزشی با تایید گزارش ایندیپندنت فارسی، نوشت که فرزند احمد شهریاری در استقلال دلالی بازیکن می‌کند

صحنه‌ای از دربی ۱۰۳ تهران میان پرسپولیس و استقلال در تهران، اسفند ۱۴۰۲‌ــ وب‌سایت پرسپولیس

پرسپولیس و استقلال، قهرمان و نایب‌قهرمان فصل گذشته لیگ برتر و دو نماینده مستقیم ایران در رقابت‌های لیگ نخبگان آسیا، تاکنون در فصل نقل‌وانتقالات تابستانی عملکردی بسیار ضعیف و دور از انتظار داشته‌اند.

در حالی که با واگذاری مالکیت این دو باشگاه پرطرفدار به هلدینگ‌های پتروشیمی و بانکی، تصور می‌شد آن‌ها با بهره‌گیری از منابع مالی هنگفت مالکانشان، در فصل نقل‌وانتقالات برای جذب بازیکنان باکیفیت ایرانی و خارجی و ترمیم نقاط ضعفشان اقدام کنند، در روزهای گذشته تعداد زیادی از هواداران سرخابی‌ها با تجمع مقابل ساختمان باشگاه‌های محبوبشان، به سهل‌انگاری و کم‌کاری رضا درویش و فرشید سمیعی اعتراض کردند.

تاکنون مهدی ترابی و دانیال اسماعیلی‌فر، دو بازیکن تاثیرگذار و بااهمیت پرسپولیس که در قهرمانی‌های چند فصل اخیر این تیم نقش مهمی ایفا کرده بودند، از این تیم جدا شده و به تراکتور پیوسته‌اند. علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان ثابت پرسپولیس و تیم ملی ایران هم در آستانه پیوستن به تیم تبریزی است. همچنین عیسی آل‌کثیر و گئورگی گولسیانی، دیگر بازیکنان ثابت سرخ‌پوشان در ترکیب فصل گذشته، به دلیل به تفاهم مالی نرسیدن با مدیرعامل در آستانه جدایی قرار دارند. عبدالکریم حسن، مدافع قطری سرخ‌پوشان نیز قصد دارد در فصل بعد به کشورش بازگردد تا به نظر برسد با جدایی شش بازیکن ثابت، امکان بازگشت به دوران پیش از برانکو، به کابوسی تلخ برای هواداران پرسپولیس بدل شده است.

رضا درویش، مدیرعامل سرخپوشان، درحالی وجود قانون سقف بودجه را عامل اصلی جدایی ستاره‌های این تیم عنوان می‌کند که هواداران با اشاره به پیشنهاد ۶۰ میلیارد تومانی تراکتور به بیرانوند، ترابی و اسماعیلی‌فر، یا هزینه ۸۰ میلیارد تومانی سپاهان برای خرید جواد آقایی‌پور، می‌پرسند چگونه پرسپولیس نمی‌تواند ۱۰ میلیارد تومان به مبلغ پیشنهادی‌اش اضافه کند تا ستاره‌هایش یکی‌یکی جدا نشوند و آیا باشگاه‌های متمول دیگر سقف بودجه ندارند؟

این در شرایطی است که در فصل گذشته هم برخی مدیران فدراسیون فوتبال و اعضای کمیته انضباطی این فدراسیون گفته بودند که چندین باشگاه مانند سپاهان، تراکتور، پرسپولیس، استقلال یا گل‌گهر سیرجان از سقف بودجه تصویب‌شده برای هزینه‌کرد باشگاه‌ها عبور و مبالغی را پنهانی به بازیکنان پرداخت کرده‌اند.

در دیگر تیم پرطرفدار تهرانی هم اوضاع کاملا به‌هم ریخته و نابسامان است. استقلالی‌ها در مناطق دفاع، هافبک دفاعی، هافبک تهاجمی و مهاجم به جذب بازیکنان باکیفیت نیاز مبرم دارند تا ناکامی فصل گذشته را در رسیدن به قهرمانی جبران کنند و در آسیا هم عملکردی قابل‌قبول داشته باشند، اما مدیران هلدینگ خلیج‌فارس و فرشید سمیعی، سرپرست مدیرعاملی، تاکنون تنها به عقد قرارداد داخلی با یک دروازه‌بان و یک مهاجم گمنام بوسنیایی بسنده کرده‌اند، آن هم در شرایطی که این تیم حسین حسینی، بهترین دروازه‌بان فصل گذشته لیگ برتر ایران، را در اختیار دارد.

یکی از مدیران باشگاه استقلال تهران روز شنبه هفته جاری در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی خبر داده بود که مدیران هلدینگ خلیج‌ فارس، مالک استقلال، با توجه به انتخاب رئیس‌جمهوری جدید برای ایران و با تصور اینکه آخرین روزهای حضورشان را در این هلدینگ می‌گذرانند، به‌منظور کسب سود شخصی و غیرقانونی، با همکاری برخی «دلال‌ها» برای خرید بازیکنان بی‌کیفیت خارجی اقدام کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون نیز روزنامه خبرورزشی در ایران با تایید این گزارش نوشته است: «پسر یکی از مدیران ارشد هلدینگ خلیج فارس در نقل‌وانتقالات استقلال نقش پررنگی دارد و در کمال تعجب دلالی بازیکن خارجی می‌کند. وقتی یک چهره رسانه‌ای که به دلیل دلالی بازیکن به‌شدت بدنام است، بعد از هفته‌ها جولان دادن در هلدینگ و شرکت مستمر در جلسات سرپرست موقت باشگاه و نماینده تام‌الاختیار هلدینگ، از مناسبات و معادلات نقل‌وانتقالات استقلال کنار گذاشته شد، این امیدواری برای هواداران استقلال پیش آمد که هلدینگ جلو دلال‌ها بایستد، اما در کمال تعجب خبر رسید پسر یکی از مدیران ارشد هلدینگ در حال دلالی است.»

این روزنامه افزود: «یکی از دعواهای داخلی استقلال که روند نقل‌وانتقالات را کند کرده، همین است که پسر این مدیر ارشد هلدینگ خلیج فارس می‌خواهد تمام خارجی‌ها را خودش بیاورد و با استفاده از قدرت پدرش، در نقل‌وانتقالات خارجی استقلال حرف اول و آخر را بزند.»

منظور خبرورزشی از مدیر ارشد هلدینگ خلیج فارس، احمد شهریاری، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران و معاون فعلی عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، است که به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار این هلدینگ در استقلال، حق هرگونه تصمیم‌گیری برای جذب بازیکنان و عزل و نصب کارمندان را دارد.

مدیر باشگاه استقلال تهران درباره شرایط عجیب نایب‌قهرمان فصل گذشته لیگ برتر ایران به ایندیپندنت فارسی گفته بود: «می‌دانیم که نکونام به‌تازگی و با وساطت شهریاری و علی‌عسگری، تعهدنامه‌ای را در نهادهای امنیتی امضا کرده و قول داده است که بدون ایجاد هرگونه حاشیه و اعتراض، در فصل جدید مربیگری کند. به همین دلیل مجبور است در مقابل این نوع دلالی‌های آشکار و پر شدن فهرست تیمش از بازیکنان بی‌کیفیت سکوت کند. او پشت حسینی را هم خالی کرد. البته ظاهرا نکونام هم با پیش‌بینی اینکه شهریاری و علی‌عسگری به‌زودی از سمت‌هایشان برکنار می‌شوند، با شرایط فعلی کنار آمده تا پیش از برکناری آن‌ها، خودش برکنار نشود و بتواند صندلی مربیگری استقلال را حفظ کند تا نوبت به مدیران بعدی برسد.»

در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد که در صورت تغییر نکردن شرایط مدیریتی در دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، ناکامی و شکست‌های پیاپی باشگاه‌های ایرانی در فصل جدید لیگ آسیایی هم ادامه داشته باشد، زیرا با ورود ادامه‌دار ستاره‌های فوتبال جهان به لیگ‌ کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس و البته نامحدود شدن استفاده از بازیکنان خارجی در لیگ‌های آسیایی، سطح کیفی و فنی حریفان پرسپولیس و استقلال از آسیا هم بالاتر خواهد رفت.

بیشتر از فوتبال