ارغوانی شاهی؛ از سواحل لبنان تا دربار بریتانیا

در زمان‌های گذشته، رنگ بنفش سلطنتی از طریق فرایندهای پیچیده و هزینه‌بر استخراج رنگدانه از صدف‌های دریایی به دست می‌آمد

تصویر ترکیبی از کیت میدلتون و شاه چارلز /AFP

کیت میدلتون در مراسم اهدای جام تنیس مردان ویمبلدون، لباسی به رنگ «ارغوانی شاهی» به تن داشت. انتخاب این رنگ تنها نشان‌دهنده سلیقه‌ و شیک‌پوشی او یا هماهنگ شدن با رنگ‌های رسمی سبز و بنفش ویمبلدون نبود، بلکه ادای احترامی به سنت‌های سلطنتی و تاریخی و حامل پیامی مهم در زندگی شخصی او بود که از اوایل سال جاری درگیر درمان بیماری سرطان است.

ارغوانی شاهی یا بنفش سلطنتی علاوه بر نشان دادن شکوه و عظمت، برای کسی که می‌خواهد قدرت درونی خود را آشکار کند، انتخابی ایده‌آل است.

ارغوانی شاهی (Royal Purple) رنگی با تاریخچه‌ای غنی است و با سلطنت ارتباطی عمیق دارد. این رنگ از دوران باستان به‌عنوان نمادی از قدرت، ثروت و اشرافیت شناخته می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در زمان‌های گذشته، رنگ بنفش سلطنتی را از طریق فرایندهای پیچیده و هزینه‌بر استخراج رنگدانه از صدف‌های دریایی به دست می‌آوردند که این امر آن را به یکی از گران‌ترین رنگ‌ها تبدیل می‌کرد و به همین دلیل اغلب پادشاهان، ملکه‌ها و افراد بلندمرتبه این رنگ را می‌پوشیدند.

ارتباط با خانواده سلطنتی بریتانیا

در خانواده سلطنتی بریتانیا نیز ارغوانی شاهی همچنان جایگاهی ویژه‌ دارد. این رنگ در تاج‌گذاری‌‌ها و مراسم‌ رسمی نمادی از قدرت و شان سلطنتی است و تاج‌هایی که در مراسم رسمی روی سر گذاشته می‌شوند، اغلب با پارچه‌ای از جنس مخمل به رنگ بنفش سلطنتی پوشیده شده‌اند؛ از جمله تاج ادوارد مقدس (مخصوص تاجگذاری حاکم)، تاج ملکه مری و تاج امپریال.

پس از انقلاب صنعتی و پیشرفت در فرایندهای شیمیایی، ساخت و استفاده از رنگ بنفش دیگر به‌ سختی، کمیابی و گرانی گذشته نبود و دسترسی گسترده به بنفش باعث شد در مد هم به‌صورت فراگیر به کار رود، اما استفاده مکرر از آن هم باعث نشد قدرت نمادینش را از دست بدهد.

لباس‌های به رنگ بنفش سلطنتی برای مناسبت‌های خاص و رسمی بسیار مناسب‌اند. برای رویدادهای رسمی مانند عروسی‌، مراسم‌ اهدای جوایز و رویدادهای دولتی نیز انتخابی بجا و مناسب محسوب می‌شود.

 لباس‌ شب‌هایی به رنگ بنفش سلطنتی هم در مهمانی‌های شب جلوه‌ای ویژه دارند، مخصوصا روی پارچه‌های ابریشمی.

در رویدادهایی که در آن‌ها احترام به سنت‌ها و تاریخ اولویت دارد، نیز رنگ بنفش انتخاب مناسبی است.

خطر ناپدید شدن رنگ «ارغوانی شاهی»

این رنگ در دوران باستان از طریق استخراج رنگدانه از صدف‌های دریایی به دست می‌آمد. یکی از معروف‌ترین منابع این رنگ صدف‌های دریایی در منطقه‌ی صور (Tyre) لبنان بود. به همین دلیل به این رنگ «ارغوانی صوری» نیز گفته می‌شود.

از اسرار ساخت این رنگ اطلاعات دقیقی در دست نیست. ماریا ملو، استاد مرمت تاریخی در دانشگاه نووا (NOVA) لیسبون، پرتغال، می‌گوید که مشکل این است که مردم ترفندهای مهم را یادداشت نکردند و آن‌ها تنها سینه‌به‌سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شدند. گرچه پس از قرن‌ها دانشمندان توانستند بخشی از فرایند ساخت این رنگ خاص را احیا کنند، با تهدید زیستگاه این صد‌ف‌ها ممکن است در آینده‌ای نزدیک با انقراض آن‌ها دسترسی به این رنگ به‌ کل از بین برود.

بنفش سلطنتی با تاریخچه‌ی غنی و معنای فرهنگی عمیقش انتخابی است که شکوه و بزرگی را به هر مراسمی می‌افزاید و نمادی از سلیقه و احترام به ارزش‌های تاریخی است.

بیشتر از مُد و زیبایی