آنچه باید درباره رئیس سرویس مخفی آمریکا بدانیم

در پی ترور نافرجام ترامپ برخی سیاستمداران استعفا و اخراج رئیس سرویس مخفی آمریکا را خواستار شدند

کیمبرلی چیتل، بیست‌وهفتمین رئیس سرویس مخفی آمریکا‌ــ US GOV

ترور نافرجام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در جریان تجمع روز شنبه واکنش‌های زیادی در پی داشت. در این میان، برخی کارشناسان با اشاره به این موضوع، عملکرد سرویس مخفی ایالات‌ متحده و رئیس آن را زیر سوال بردند.

کیمبرلی چیتل، بیست‌وهفتمین رئیس سرویس مخفی آمریکا، سال ۲۰۲۲ با حکم جو بایدن به این سمت انتخاب شد تا دومین زن در تاریخ ایالات‌ متحده باشد که این سازمان را رهبری می‌کند.

چیتل همان سال در مقاله‌ای با موضوع «زنان در امنیت» رسیدن به این جایگاه را «دستاوردی» از «صنعت تحت سلطه مردان» خواند و نوشت که تصویری از پنج زن نخست را که پیش از او در این بخش سوگند خورده‌اند، روی میز کارش گذاشته است تا همواره به خود یادآور شود که این زنان بودند که فرصت‌ را برای او ایجاد کردند و او نیز می‌تواند به رشد و رهبری زنان دیگران کمک کند.  

پس از سوءقصد به دونالد ترامپ، شمار قابل‌توجهی از مردم در سراسر آمریکا و برخی سیاستمداران رئیس کنونی سرویس مخفی آمریکا را به باد انتقاد گرفتند. برخی نیز پا فراتر گذاشتند و استعفا یا اخراج چیتل را خواستار شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش فاکس‌نیوز، از نظر گروهی از منتقدان، رئیس سرویس مخفی ایالات‌ متحده بیش از آنکه بر وظیفه‌اش متمرکز باشد، بر تنوع و فراگیری نقش زنان تمرکز دارد. در پیوند با این موضوع، بنی جانسون، فعال رسانه‌ای، با انتشار پستی در حساب کاربری‌اش نوشت: «او به جای تمرکز بر حفظ امنیت رهبرانمان مانند ترامپ، نگران تنوع و استخدام تعداد بیشتری از زنان در سرویس مخفی آمریکا است.»

این فعال رسانه‌ای «اخراج فوری» چیتل را خواستار شد و او را «خطری برای امنیت ملی» توصیف کرد.

سرویس مخفی ایالات‌ متحده آمریکا با نام اختصاری «یواس‌اس‌اس» نهادی امنیتی زیرمجموعه دولت فدرال این کشور است که مسئولیت محافظت امنیتی از رئیس‌جمهوری و سایر مقام‌های بلندپایه آمریکا را برعهده دارد. حفاظت از جان روسای‌جمهوری سابق ایالات‌ متحده نیز برعهده این سازمان است. به همین دلیل پس از ترور نافرجام دونالد ترامپ، نگاه‌ها به سمت عملکرد سرویس مخفی آمریکا معطوف شد.

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، با انتشار پستی در رسانه اجتماعی ایکس، از آغاز «تحقیقات کامل» درباره سوءقصد به ترامپ خبر داد و نوشت که چیتل و سایر مقام‌های سرویس مخفی باید در کمترین زمان ممکن برای پاسخگویی در کمیته‌های مربوطه حاضر شوند.

جیمز کامر، نماینده‌ جمهوری‌خواه، نیز در پستی نوشت که برای برگزاری جلسه‌ای مشترک، با سرویس مخفی تماس گرفته و از رئیس سرویس مخفی نیز خواسته است که در جلسه استماع حاضر شود.

در واکنشی دیگر، نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا، «تعلیق فوری» چیتلی را خواستار شد.

چیتل نخستین‌ بار سال ۱۹۹۵ به عضویت سرویس مخفی آمریکا در آمد و حدود ۲۴ سال بعد بازنشسته شد. او در دولت باراک اوباما نخستین زنی بود که به سمت دستیار مدیر عملیات حفاظتی انتخاب شد؛ بخشی که وظیفه آن محافظت از رئیس‌جمهوری و مقام‌های بلندپایه است و بالغ بر ۲.۵ میلیارد دلار بودجه‌ دارد.

چیتل در دوران اوباما، مدتی در بخش حفاظتی معاون رئیس‌جمهوری کار کرد و به همین دلیل با بایدن‌ها در تماس مستقیم قرار داشت. او بعدها در دولت بایدن، به ریاست سرویس مخفی رسید.

رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا در بیانیه پیشین خود درباره چیتل گفت که به او «اعتماد کامل» دارد؛ زیرا «خدمت امنیتی» او را هنگامی که معاون رئیس‌جمهوری بود، به چشم دیده است.

چیتل در دوران ریاست‌ جمهوری ترامپ به سمت معاون آموزش سرویس مخفی رسید و پس از آن، مدتی هم دستیار مدیر عملیات محافظتی بود و در نهایت سال ۲۰۱۹ بازنشسته شد.

او پس از بازنشستگی به عنوان مدیر ارشد امنیت جهانی در شرکت پپسی‌‌کو (PepsiCo) انتخاب شد و مسئولیت هدایت و اجرای پروتکل‌های امنیتی برای تاسیسات این شرکت در آمریکای شمالی را برعهده گرفت.

پپسی‌کو شرکت صنایع غذایی چندملیتی آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در نیویورک قرار دارد. نقش چیتل در این شرکت ارزیابی مدیریت ریسک و راهبردهای کاهش خطرپذیری بود.

پس از سوءقصد به جان رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، ایلان ماسک، پستی از مایک کرنوویچ، چهره شناخته‌شده شبکه‌های اجتماعی، را بازنشر کرد که در آن ضمن کنایه به چیتل نوشته بود: «رئیس سرویس مخفی پیش از این مسئول حفاظت از بسته‌های چیتوز بود».

اکنون ناظران بر این باورند که سوءقصد به جان دونالد ترامپ، راه رئیس‌جمهوری سابق را برای بازگشت به قدرت هموارتر می‌کند اما کیمبرلی چیتل احتمالا روزهای سختی در پیش دارد.

کمیته نظارت هیئت تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا، بیست‌وهفتمین رئیس سرویس مخفی را برای شهادت در جلسه استماع در ۲۲ ژوییه احضار و در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکایی‌ها خواستار پاسخگویی درباره اقدام به ترور رئیس‌جمهوری سابق‌اند.

کوین روژک، مامور ویژه اف‌بی‌آی پیتسبورگ، نیز در کنفرانسی خبری گفت اینکه فردی مسلح قبل از اینکه سرویس مخفی او را هدف قرار دهد، موفق شد به ترامپ تیراندازی کند، تعجب‌آور است.