تظاهرات دانشجویان بنگلادشی علیه سهمیه‌بندی؛ شش نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند

تظاهرات‌کنندگان خواستار پایان دادن به طرحی شده‌اند که خانواده‌ مجروحان جنگ استقلال سال ۱۹۷۱ را برای استخدام در مشاغل دولتی در اولویت قرار می‌دهد

اعتراض‌های دانشجویی بنگلادش‌ــ رویترز

پلیس بنگلادش اعلام کرد که در پی درگیری ماموران و حامیان دولت با دانشجویان معترض به سیستم سهمیه‌بندی مشاغل دولتی دست‌کم شش نفر کشته شده‌اند.

به گزارش الجزیره، پس از مجروح شدن بیش از ۱۰۰ نفر در تظاهرات روز دوشنبه بنگلادش، ده‌ها هزار دانشجو برای دومین روز به تظاهرات سراسری پیوستند. تظاهرات‌کنندگان با بستن بزرگراه‌های اصلی و خطوط ریلی اعتراضشان را به سهمیه‌بندی‌هایی که به گفته آن‌ها ناعادلانه است، نشان دادند و خواستار حذف آن‌ها شدند.

تظاهرات‌کنندگان به تخصیص سهمیه ۳۰ درصدی برای استخدام اعضای خانواده مجروحان جنگ استقلال سال ۱۹۷۱ در بخش دولتی معترض‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تظاهرات روزهای اخیر اولین اعتراض‌های گسترده علیه دولت شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش، است که از زمان پیروزی او برای چهارمین دوره متوالی در ماه ژانویه، رخ می‌دهد.

پلیس ضدشورش بنگلادش روز سه‌شنبه با حضور در محوطه دانشگاه‌های سراسر این کشور، تلاش کرد به اعتراض‌ها پایان دهد. پلیس مدعی است که برای سرکوب تظاهرات تنها از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده است. با این حال مدیر یک بیمارستان به خبرگزاری فرانسه گفت سه معترض مجروح که به مرکز درمانی او ارجاع شدند، هدف اصابت گلوله قرار گرفته بودند.

پس از آن، پلیس اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان به شش نفر رسیده و دست‌کم ۶۰ نفر در پایتخت زخمی شده‌اند.

با گسترش ناآرامی‌ها، نیروهای شبه‌نظامی گارد مرزی بنگلادش (BGB) در پنج شهر بزرگ از جمله داکا و چیتاگونگ مستقر شدند.

روز سه‌شنبه، معترضان مقابل محل اقامت معاون دانشگاه تجمع کردند؛ با این حال بنا بر گزارش رسانه‌های محلی، پلیس و شاخه دانشجویی حزب حاکم به معترضان حمله کردند.

در بنگلادش، ۵۶ درصد مشاغل دولتی بر اساس سهمیه‌های مختلف به متقاضیان واگذار می‌شوند. زنان ۱۰ درصد سهمیه دارند، ۱۰ درصد مشاغل سهم ساکنان مناطق توسعه‌نیافته است، پنج درصد به جوامع بومی اختصاص دارد و یک درصد نیز برای افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شده است.

در حالی که فرصت‌های شغلی در بخش خصوصی بنگلادش افزایش یافته، بسیاری همچنان مشاغل دولتی را پایدار و پرسود می‌دانند و خواهان استخدام در این بخش‌اند. برای نزدیک به ۴۰۰ هزار فارغ‌التحصیل در سال حدود سه هزار پست دولتی در سال در دسترس است.

معترضان استدلال می‌کنند که سهمیه‌ها تبعیض‌آمیزند و باید مبتنی بر شایستگی باشد و برخی می‌گویند سیستم فعلی به نفع گروه‌های حامی نخست‌وزیر است. شیخ حسینه روز سه‌شنبه در پاسخ به معترضان، گفت که مجروحان جنگ بدون توجه به ایدئولوژی سیاسی فعلی، باید به دلیل فداکاری‌شان بالاترین احترام را داشته باشند.

نخست‌وزیر بنگلادش از مخالفان این سهمیه‌ها هم انتقاد کرد و آن‌ها را مانند افرادی دانست که در طول جنگ سال ۱۹۷۱ با ارتش پاکستان همکاری می‌کردند.

پس از اعتراض‌های گسترده دانشجویان بنگلادشی در سال ۲۰۱۸، استفاده از این سهمیه‌ها با حکم دادگاه متوقف شد. اما دادگاه عالی بنگلادش ماه گذشته، حکم دادگاه قبلی را به مدت چهار هفته متوقف کرد و دستور داد سهمیه‌ خانواده‌ مجروحان بازگردانده شود؛ موضوعی که خشم دانشجویان را برانگیخت و به تظاهرات‌ جدید منجر شد.

رئیس قوه قضائیه از دانشجویان معترض خواست به کلاس‌های درس بازگردند و گفت که دادگاه تا چهار هفته دیگر رای صادر می‌کند. وزارت آموزش و پرورش نیز اواخر روز سه‌شنبه اعلام کرد که تمامی مدارس و دانشگاه‌های سراسر این کشور تا مدتی نامعلوم تعطیل می‌شوند.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، درباره تظاهرات بنگلادش گفت: «آنتونیو گوترش از دولت شیخ حسینه خواسته از تظاهرات‌کنندگان در برابر هر گونه تهدید یا خشونت محافظت کند، زیرا تظاهرات مسالمت‌آمیز یک حق همگانی است.»

بیشتر از جهان