سومین روز گردهمایی جمهوری‌خواهان؛ جی‌دی ونس در کانون توجه

نوه دونالد ترامپ، پدربزرگش را «فردی الهام‌بخش» و «مهربان» توصیف کرد

سومین روز گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان آمریکا که با سخنرانی رهبران و حامیان این حزب درباره مهاجرت و سیاست خارجی و شعار «عظمت را به آمریکا بازمی‌گردانیم» برگزار شد، با سخنرانی جی‌دی ونس، نامزد ترامپ برای معاونت ریاست‌جمهوری، به اوج رسید.

پس از اینکه ونس به‌طور رسمی اعلام کرد پیشنهاد ترامپ را برای معاونت ریاست‌جمهوری می‌پذیرد، غوغایی در میان جمعیت حاضر به پا شد. ونس بیشتر به‌عنوان سیاستمداری مهاجم شناخته می‌شود اما در گردهمایی میلواکی، ترجیح داد که درباره دیدگاه‌هایش برای اداره کشور، اهمیت انتخاب ترامپ و سوابقش سخن بگوید.

در اینجا پنج نکته کلیدی سومین روز گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان در میلواکی فهرست شده است.

ونس در کانون توجه قرار گرفت

جی‌دی ونس، در نخستین حضور تبلیغاتی‌اش به عنوان معاون ترامپ، خود را به عنوان یک معاون مناسب برای مردی که زمانی او را «هیتلر آمریکا» نامیده بود، معرفی کرد و در ابتدای سخنانش گفت: «هرگز حتی در تخیلم هم نمی‌توانستم باور کنم که امشب اینجا بایستم.»

او سپس به پیشینه خانوادگی و اجتماعی‌اش در دوران کودکی و نوجوانی پرداخت و گفت: «من در میدل‌تاون اوهایو بزرگ شدم؛ شهری کوچک که مردم آن خانواده، جامعه و کشورشان را با تمام وجود دوست داشتند اما طبقه حاکم آمریکا آن‌ها را فراموش و طرد کرده بودند.»

ونس درباره حضورش در جمع تفنگداران نیروی دریایی آمریکا، مادربزرگ «سختگیر» و مبارزه مادر مجردش با اعتیاد سخن گفت و از این فرصت برای ستایش ترامپ هم استفاده کرد. او سپس لحظه بلند شدن ترامپ با مشت گره‌کرده پس از سوءقصد را یادآور شد و گفت «وقتی ترامپ آن روز روی پاهایش بلند شد، تمام آمریکا کنار او ایستاد.»

آشفتگی و اختلاف داخلی دموکرات‌ها

سومین روز گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان همان‌قدر که برای این حزب خوب تمام شد، دموکرات‌ها را نگران‌تر کرد و هرچه حزب جمهوری‌خواه در پی ترور ترامپ، تلاشی هماهنگ در کارزارهای انتخاباتی این حزب را آغاز کرد، آشفتگی داخلی دموکرات‌ها در بحبوحه درخواست از بایدن برای کناره‌گیری، آشکارتر شد.

یکی از خبرسازترین چهره‌های دموکرات این روزها آدام شیف، نماینده مجلس سنا، است که ضمن تاکید بر «نگرانی‌های جدی» درباره شکست دادن ترامپ در انتخابات آتی، از بایدن خواست کناره‌گیری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، نتایج یک نظرسنجی در آسوشیتدپرس از نارضایتی گسترده آمریکایی‌ها از بایدن پرده برداشت؛ به‌ طوری‌ که از هر سه دموکرات، دو نفر گفتند که رئیس‌جمهوری فعلی باید کناره‌گیری کند. نیمی از پاسخ‌دهندگان هم گفتند که مطمئن نیستند بایدن برای اداره کشور توانایی موثر داشته باشد.

اینک در حالی‌ که اختلاف داخلی میان دموکرات‌ها برای معرفی نامزد نهایی بالا گرفته است، جمهوری‌خواهان به‌تناوب از وحدت سخن می‌گویند.

به گزارش هیل و به نقل از سی‌ان‌ان، نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا، به طور خصوصی به بایدن گوشزد کرده است که او نمی‌تواند در انتخابات برنده شود و حضورش می‌تواند به از دست رفتن شانس دموکرات‌ها منجر شود.

انتقاد مداوم سخنران‌ها از سیاست خارجی بایدن

یکی از جلوه‌های مهم سومین روز گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان این بود که برخی سخنرانان موثر این روز اصلا سیاستمدار نبودند؛ بلکه شهروندان معمولی آمریکا بودند که به سیاست خارجی بایدن انتقاد داشتند.

دو تن از دامداران آریزونا، منطقه‌ای که در پنج کیلومتری مرز آمریکا و مکزیک، زنگ خطر را درباره قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان به صدا درآوردند و سیاست مرزهای باز بایدن را «بزرگ‌ترین تهدید امنیت ملی» آمریکا خواندند.

والدین یک گروگان آمریکایی نیز درباره پسرشان و دیگر افرادی که در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل گروگان گرفته شدند، صحبت کردند. غم‌انگیزترین لحظه گردهمایی روز سوم نیز وقتی بود که اعضای خانواده نظامیان آمریکا که در بمب‌گذاری فرودگاه کابل کشته شدند، پشت تریبون رفتند.

سخنران‌های وجوه انسانی شخصیت دونالد ترامپ را پررنگ کردند

برخی سخنران‌های گردهمایی سوم که پیشینه سیاسی ندارند، در رویکردی تکراری، تلاش کردند که ترامپ را «پدر»، «پدربزرگ» و فردی «دلسوز» جلوه دهند. در این میان، سخنرانی دختر ترامپ جونیور، نوه دونالد ترامپ، بیشتر در کانون توجه قرار گرفت. کای مدیسون دونالد ترامپ را برخلاف تصویر رسانه‌ها، «الهام‌بخش» و «یک پدربزرگ معمولی» توصیف کرد و گفت: «او وقتی والدینمان نمی‌بینند، به ما آب‌نبات و نوشابه می‌دهد و همیشه می‌خواهد بداند که ما در مدرسه چه کارهایی می‌کنیم.» 

در همین برنامه، ترامپ جونیور نیز به جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، کنایه زد و گفت: «نمی‌دانم چه کسی دولت آمریکا را اداره می‌کند؛ جیل بایدن یا کامالا هریس، اوباما یا هرکس دیگری، اما مطمئنم که آن فرد بایدن نیست.»

خانواده‌ کشته‌شدگان آمریکایی در افغانستان نیز از ابراز همدردی ترامپ قدردانی کردند. 

برخی شرکت‌کنندگان در گردهمایی جمهوری‌خواهان در میلواکی به نشانه همراهی و حمایت از ترامپ، با گوش‌های باندپیچی‌شده در این برنامه حضور یافتند.  

ناوارو کاخ سفید را در هم‌ کوبید

پیتر ناوارو، مشاور تجاری سابق ترامپ در کاخ سفید، تنها چند ساعت پس از آزادی از زندان، وقتی در گردهمایی جمهوری‌خواهان در جایگاه سخنرانی قرار گرفت، به‌شدت از کاخ سفید انتقاد کرد. هنگامی که او وارد سالن شد، حاضران بیش از یک دقیقه تشویقش کردند.

ناوارو که به دلیل امتناع از پاسخ به احضاریه مربوط به حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره، به چهار ماه زندان محکوم شده بود، وقتی پشت میکروفن قرار گرفت، به دموکرات‌ها تاخت و خطاب به حاضران گفت: «در آمریکای ترامپ، نیازی نبود به دلیل مخالفت با دولت نگران حبس شدن باشید. من زنگ بیداری شما هستم.»

در چهارمین و آخرین روز گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان در روز پنجشنبه، دونالد ترامپ سخنرانی خواهد کرد .

بیشتر از جهان