افزایش قابل‌توجه آمار سکته مغزی در ایران

معاون پژوهش سازمان نظام‌پزشکی از وقوع روزانه ۵۰۰ مورد سکته مغزی در ایران خبر داد

بستری بیماران در یک بیمارستان ایران‌- ATTA KENARE/AFP

محمدرضا عزیزی، متخصص مغز و اعصاب و معاون پژوهش سازمان نظام‌ پزشکی، در یک نشست خبری درباره همایش روز جهانی مغز که اول مرداد برگزار خواهد شد، از وقوع روزانه ۵۰۰ مورد سکته مغزی در ایران خبر داد.

به گفته عزیزی، در ایران روزانه حدود ۵۰۰ نفر دچار سکته مغزی می‌‌شوند که این عارضه در یک‌سوم این افراد به ناتوانی‌های جسمی منجر می‌شود.

معاون پژوهش سازمان نظام‌ پزشکی در نشست خبری که در محل انجمن مغز و اعصاب ایران برگزار شد، تاکید کرد در ارتباط با بیماری‌های مغزی، مهم‌ترین اصل زمان رسیدگی به بیمار است و سلامتی مغز به این وابسته است که اکسیژن و مواد غذایی به آن برسد، بنابراین بسیار مهم است که بیمار بلافاصله به پزشک مراجعه کند. 

به گفته این پزشک، از آنجا که عوامل خطرزای سکته‌های مغزی قابل کنترل‌اند، هدف از برگزاری این همایش بررسی روش‌های آموزش به مردم برای کاهش یا حذف عوامل خطرزا است.

در صورت صحت آمار اعلام‌شده در این نشست خبری، باید گفت میزان سکته‌های مغزی در ایران طی یک سال گذشته افزایش داشته است، زیرا وزارت بهداشت سال ۱۴۰۲ در گزارشی اعلام کرده بود که روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در ایران سکته مغزی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سکته مغزی از مهم‌ترین دلایل مرگ در ایران است و طبق آمارهای رسمی، در ایران سالانه ۱۵درصد سکته‌های مغزی منجر به مرگ بیماران می‌شود.

علیرضا مهدوی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، آبان‌ ۱۴۰۲ با تشریح این آمار اعلام کرد: «۸۵درصد حملات مغزی از نوع مسدودشدن رگ بودند که اگر این حالت طولانی‌مدت باشد، قسمتی که خون‌رسانی به آن متوقف شده است از بین می‌رود؛ در واقع خون و اکسیژن به مغز نمی‌رسد و سلول‌های مغز را از بین می‌برد.»

به گفته علیرضا مهدوی سکته مغزی دومین عامل مرگ در ایران است، با این حال در صورت رسیدگی فوری به بیمار پس از وقوع حمله، عوارض آن تا حد زیادی کنترل‌پذیر است.

مهدوی ساعات ابتدایی سکته را مهم‌ترین زمان برای کاستن از عوارض آن دانست و اشاره کرد: «اگر سکته مغزی حاد در چهار ساعت اول درمان شود، ۳۰ درصد بیماران بدون ایجاد عوارض کاملا بهبود می‌یابند. سکته مغزی یک حالت اورژانس پزشکی است که درمان آن هم زمان طلایی دارد.»

فلج صورت، فلج دست، اختلال صحبت، اختلال دید و سرگیجه شدید از عوارض اصلی سکته مغزی است که تعداد زیادی از بیماران را درگیر می‌کند.

پزشکان بارها هشدار داده‌اند در ۹۰درصد موارد، ۱۰ عامل فشار خون بالا، چربی خون بالا، قند خون بالا، استعمال سیگار، افزایش وزن، ورزش نکردن، تغذیه نامناسب، استرس، بیماری‌های قلبی و مصرف الکل علت اصلی بروز سکته مغزی در افراد است.

کاهش میانگین سن سکته در ایران یکی دیگر از موارد نگران‌کننده‌ای است که پزشکان دلیل آن را سبک زندگی ناسالم و تغذیه نادرست جوانان می‌دانند.

دکتر شبنم سهیل نادر، از متخصصان مغز و اعصاب، مهر ۱۴۰۲ تشریح کرد بر اساس مطالعات انجام‌شده، سن سکته مغزی در ایران از میانگین جهانی ۱۰ سال پایین‌تر است که از مهم‌ترین دلایل آن افزایش مصرف دخانیات در میان جوانان و همچنین کاهش تحرک و مصرف غذاهای ناسالم است.

آنچه موجب نگرانی از افزایش موارد سکته مغزی در ایران شده، رشد آمار ابتلا به فشار خون است که از عوامل اصلی سکته‌های مغزی و قلبی شناخته می‌شود. بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، ۴۰ درصد مردم در ایران از ابتلای خود به بیماری فشاری خون و دیابت اطلاع ندارند و این در شرایطی است که از مجموع جمعیت ۱۸سال به بالا، حدود ۲۲ درصد مشکل فشار خون دارند و در جامعه آماری افراد ۳۰ سال به بالا نیز ۳۱ درصد از افراد به این بیمار دچارند.

طرح‌های ویزیت رایگان برای شناسایی موارد بیماری فشارخون در ایران طی سال‌های اخیر به یکی از راهکارهای وزارت بهداشت برای کنترل سکته مغزی بدل شده است. به باور جامعه پزشکی، در صورتی‌ که ۲۵ درصد جمعیت از نظر فشارخون تحت کنترل قرار گیرند، آمار سکته‌های مغزی کاهش قابل‌توجهی خواهد داشت و اگر میزان کنترل این بیماری تا ۷۵ درصد افزایش یابد، می‌توان به کاهش معنادار موارد مرگ بر اثر سکته‌های مغزی در ایران امیدوار بود.

وزارت بهداشت از سال ۱۳۹۸ از طریق شیوه‌های خوداظهاری و همچنین ارائه خدمات رایگان در خانه‌ بهداشت‌ها و مراکز درمانی تلاش کرد با هدف شناسایی افراد در معرض خطر بیماری فشارخون  طی دوره‌های زمانی مختلف غربالگری انجام دهد. آخرین دوره طرح غربالگری فشارخون آذر ۱۴۰۲ با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر» انجام شد.

بیشتر از بهداشت و درمان