استفاده روسیه از پهپادهای ارزان‌قیمت برای شناسایی پدافندهای اوکراین

اوکراین می‌گوید پهپادهای جدید روسیه شباهت زیادی به پهپادهای شاهد ساخت ایران دارند

یک سرباز اترش اوکراین در کنار پدافند هوایی این کشور در مناطق مرزی با روسیه-ژوئن ۲۰۲۴-رویترز

یک مقام اطلاعاتی-نظامی اوکراین اعلام کرد که روسیه استفاده از پهپادهای جدید و ارزان‌قیمت در حملات دوربرد به اوکراین را آغاز کرده است تا بتواند پدافند هوایی این کشور را شناسایی کند. روسیه با طعمه کردن این پهپادها از کیفیت واکنش پدافند اوکراین فیلم‌برداری کند.

آندری چرنیاک، سخن‌گوی سازمان اطلاعات نظامی اوکراین به رویترز گفت که دو نوع جدید پهپاد که روسیه در پنج حمله پهپادی دو تا سه هفته گذشته از آن‌ها استفاده کرده است، از موادی مانند فوم پلاستیکی و تخته سه‌لا ساخته شده‌اند.

پیش از این گزارش‌های متعددی از ساخت پهپادهای ارزان‌‌قیمت به دست نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران و ارسال آن‌ها به روسیه گزارش شده بود. یکی از این دو نوع پهپاد جدید روسیه دارای دوربین و سیم‌کارت تلفن همراه اوکراینی است تا تصاویر اوکراین را آنلاین برای ارتش روسیه بفرستد.

این مقام ارشد امنیتی در اوکراین به رویترز می‌گوید: «آن‌ها شناسایی می‌کنند که گروه‌های متحرک ما کجا مستقرند و مسلسل‌هایی که می‌توانند آن‌ها را نابود کنند کجا پنهان شده‌اند. آن‌ها سعی می‌کنند تصاویری از محل استقرار تمامی پدافندهای هوایی ما به دست آورند.»

این سخنان چرنیاک شواهد جدیدی از تلاش روسیه است برای تطبیق تاکتیک‌هایش با توانایی‌های اوکراین، همچنین شاهدی است بر آزمایش فناوری‌های جدید این کشور برای کسب برتری در حملات موشکی و پهپادی به شهرها و زیرساخت‌های اوکراین.

رویترز همچنین یادآوری کرده است که پهپادهای انتحاری شاهد، ساخت جمهوری اسلامی ایران که پس از برخورد به اهداف ازپیش تعیین‌شده منفجر می‌شوند، از زمان آغاز تهاجم تمام‌عیار روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین، به یک عنصر مهم و تاثیرگذار در حملات هوایی نیروهای پوتین بدل شده‌اند.

اوکراین که از ماه مارس ۲۰۲۴ تاکنون همواره از غرب می‌خواهد تا برای دفع حملات هوایی فزاینده روسیه پدافند هوایی بیشتری را در اختیار این کشور قرار دهند، حالا تلاش می‌کند تا سیستم‌های پدافند هوایی‌اش را پنهان کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آندری چرنیاک، سخن‌گوی سازمان اطلاعات نظامی اوکراین، همچنین افزود که پهپادهای دوربین‌دار جدید روسیه حامل مواد منفجره نیستند، اما شباهت زیادی به پهپادهای شاهد معمولی ساخت ایران دارند و به‌شکل گروهی با آن‌ها پرواز می‌کنند.

او توضیح داد که نوع دوم پهپادهای جدید روسیه نیز حاوی مواد منفجره نیستند یا فقط مقدار کمی مواد منفجره حمله می‌کنند تا از آن برای طعمه شدن استفاده کنند.

در این گزارش آمده است این پهپادهای جدید از آنجایی که از روی زمین تقریبا غیرقابل تشخیص از یک پهپاد تهاجمی معمولی‌اند، همچنان باید سرنگون شوند و به همین دلیل مکان سیستم‌های پدافند هوایی اوکراین را آشکار می‌کنند.

به گفته این مقام ارتش اوکراین، ساخت هرکدام از این پهپادها «احتمالا، به‌رغم برد طولانی‌اش، تنها ۱۰ هزار دلار هزینه دارد» که باعث می‌شود بسیار ارزان‌تر از موشک‌های پدافند هوایی باشند. او افزود این پهپادها می‌توانند در ارتفاع هزار متری پرواز کنند و در خارج از برد مسلسل‌ها و تفنگ‌های خودکار قرار بگیرند.

خبرنگار رویترز می‌نویسد تهاجم روسیه به اوکراین، مانند زمین آزمایش این دو کشور در حوزه فناوری جنگ پهپادی عمل کرده است و روسیه و اوکراین از پهپادهای تهاجمی و شناسایی به‌شکل گسترده در میدان جنگ استفاده می‌کنند. کی‌یف برای کاهش فاصله توانایی‌های تهاجمی‌اش با مسکو، انرژی زیادی را صرف تولید پهپاد کرده و حملات پهپادی دوربردی را علیه اهداف روسی، از جمله پالایشگاه‌های نفت آن‌ها، انجام داده است.

روسیه می‌گوید از حملات هوایی دوربرد برای تضعیف نظامی اوکراین استفاده می‌کند، اما اوکراین می‌گوید حملات روسیه بارها به ساختمان‌های مسکونی این کشور نیز اصابت کرده و علاوه بر تلفات جانی خسارات جدی به تاسیسات انرژی غیرنظامی این کشور وارد کرده است.

نیروهای روسی حدود ۱۸ درصد از خاک اوکراین را اشغال کرده‌اند و در ماه‌های اخیر، با دستاوردهای گام به گام، کی‌یف را در خط مقدم هزار کیلومتری از مرز تحت فشار قرار داده‌اند.

بیشتر از جهان