جمع‌آوری آثار هنری متعلق به شهبانو فرح پهلوی در بنیادی در پرتغال

شهبانو فرح به وبسایت «محافظه‌کار اروپایی» گفت که نمی‌خواست این بنیاد را در آمریکا ایجاد کند و راه‌اندازی آن در فرانسه دشوار بود

تصویر شهبانو فرح پهلوی/ AFP

شهبانو فرح پهلوی همواره نقش مهمی در فعالیت‌های فرهنگی و خیریه مربوط به ایران داشته است و پس از انقلاب ۵۷ نیز این فعالیت‌ها را ادامه داده است. شهبانو در مصاحبه‌ اخیرا با وبسایت «محافظه‌کار اروپایی» (The European Conservative)، به مسائل مختلفی ازجمله فعالیت‌های فرهنگی و خیریه‌ در ایران و ایجاد یک بنیاد فرهنگی در پرتغال پرداخت.

ایجاد بنیاد فرهنگی در پرتغال

شهبانو فرح در بخشی از مصاحبه به ایجاد بنیادی فرهنگی در پرتغال اشاره می‌کند و می‌گوید: «من هزاران کتاب، صدها نقاشی، اشیا و هزاران عکس دارم که نمی‌خواستم پس از من پراکنده شوند. بعد از من بچه‌هایم نمی‌توانند این‌ها را نگه دارند. بنابراین فکر کردم که یک بنیاد فرهنگی ایجاد کنم. من نمی‌خواستم این کار را در آمریکا انجام دهم. در فرانسه هم سخت بود. بعد یکی از دوستانم به من گفت: «چرا در پرتغال نه؟» پس پرتغال را برگزیدم. حتی یکی از دانشگاه‌های لیسبون برای این کار یک اتاق بزرگ به من داده است. امیدوارم قبل از ترک این دنیا بتوانم این کار را انجام دهم و این آثار را به پرتغال منتقل کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «زمانی که مردم برای من کتاب یا آثار دیگری می‌فرستند از آن‌ها استفاده درستی خواهد شد. درواقع یکی از پروژه‌هایی که داریم کمک به جوانان پرتغالی برای یادگیری تاریخ ایران و زبان فارسی است. هنگامی‌که ما سازمان را تاسیس کنیم آن‌ها می‌توانند ایده‌هایی برای کمک به تعمیق روابط ایران با دیگر کشورهای جهان پیدا کنند. امیدوارم بعد از من هم فرزندانم این کار را بکنند.»

به گزارش این مجله، این بنیاد فرهنگی نه‌تنها مکانی برای نگهداری و نمایش آثار هنری متعلق به شهبانو فرح است، به تعمیق روابط فرهنگی ایران و پرتغال کمک می‌کند و میراث فرهنگی ایران را به جهانیان می‌شناساند.

نقش شهبانو فرح در فعالیت‌های فرهنگی و خیریه

شهبانو فرح در مصاحبه با وبسایت «محافظه‌کار اروپایی» به پیشینه فعالیت‌های فرهنگی و خیریه در ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: «وقتی ازدواج کردم از من دعوت می‌کردند که اینجا و آنجا به بیمارستان‌ها و یتیم‌خانه‌ها سر بزنم، اما همیشه دوست داشتم کار کنم و کاری انجام دهم. من در سیاست یا دولت دخالت نمی‌کردم. با این‌ حال، عده‌ای از هم‌وطنان، زن و مرد، به سراغم می‌آمدند تا مشکلاتشان را در میان بگذارند. ما همچنین چند سازمان‌ خصوصی ایجاد کردیم که مقبول دولت بودند اما اداره دولتی نبودند. ما بیش از ۲۵ سازمان مختلف را برای مشکلات سلامتی، افراد مبتلا به ناتوانی جسمی و بیماران روانی ایجاد کردیم.»

جشن‌های ۲۵۰۰ ساله سلطنت در ایران

شهبانو فرح در بخش دیگری از این مصاحبه درباره جشن‌های ۲۵۰۰ ساله در تخت جمشید، یکی از مشهورترین رویدادهای فرهنگی و هنری در ایران دوران پهلوی گفت: «این رویداد یک اتفاق تاریخی بود که سران کشورها و دولت‌ها از سراسر جهان برای شرکت در آن به ایران آمدند، اما متاسفانه مطبوعات خارجی انتقاداتی داشتند و تبلیغات منفی زیادی علیه ما انجام دادند. با این‌ حال، ایران در هر زمینه‌ای بسیار توسعه‌یافته بود و انتقادات بیشتر بعد از سال ۱۳۵۲ و پس از انتقال بهره‌برداری و فروش نفت ایران به دست شرکت ملی نفت ایران آغاز شد.»

بیشتر از زندگی