نیروهای طالبان شهروندان را در پارک‌های کابل تفتیش و بازرسی بدنی می‌کنند

با گذشت هر روز دامنه فشار و سرکوب طالبان بر شهروندان این کشور افزایش یافته است

شهر کابل- AKIL KOHSAR/AFP

چندین ویدیو در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد نیروهای طالبان ساکنان شهر کابل را تفتیش و بازرسی بدنی می‌کنند. در یکی از این ویدیوها دیده می‌شود که چندین نیروی طالبان مجهز به سلاح و همراه با یک برنامه‌سازشبکه اجتماعی یوتیوب به پارک‌های تفریحی در حوزه سوم و چهارم شهر کابل رفته‌‌اند و در مقابل دوربین مردان را تفتیش و بازجویی می‌کنند که چرا به پارک‌ آمده‌اند. 

نیروی طالبان با تمسخر و به‌شکل کنایه‌آمیز یک جوان را که لباس سنتی نپوشیده بود «بچه فلم» صدا می‌کنند (در افغانستان بازیگران اصلی فیلم‌های سینمایی را «بچه فلم» خطاب می‌کنند)، سپس او را بازرسی بدنی می‌کنند. در موردی دیگر جوانی را که روی دستش تتو دارد بازجویی می‌کنند و به او گوشزد می‌کنند که تتو در دین اسلام «ناروا» است و باید آنها را پاک کند.  

از روی کار آمدن مجدد رژیم طالبان در افغانستان سه سال می‌گذرد و با گذشت هر روز، دامنه سرکوب و فشار بر شهروندان این کشور افزایش یافته است. شماری از جوانان از ترس طالبان دیگر به پارک‌های تفریحی شهر کابل نمی‌روند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد علی، یکی از ساکنان دشت برچی در غرب  کابل به روزنامه ایندیپندنت فارسی گفت که او و دوستانش از ترس طالبان درون خانه‌هایشان وقت‌گذرانی می‌کنند. 

او افزود: «در حکومت طالبان اگر در پارک تفریحی نشسته باشی، یک دم نیروهای طالبان پیش تو می‌آیند و از تو تحقیق می‌کنند که چرا به پارک آمدی. طالبان ترس و وحشت را در جامعه زیاد کرده‌اند و از اینکه مردم از آنها هراس دارند خوشحال‌اند.» 

محمد ادریس ۲۲ سال دارد و یکی از ساکنان شهر کابل است. او به ایندیپندنت فارسی گفت که، برخلاف دوران نظام جمهوریت، پدرش به او اجازه نمی‌دهد که در طول روز مدت طولانی بیرون از خانه به سر ببرد. 

او افزود: «طالبان منتظر بهانه‌اند که مردم را بازداشت و شکنجه کنند و این ترس مردم را بیشتر کرده است. مردم با خیال راحت نمی‌توانند در شهر قدم بزنند و کابل تنها شهری است که نیروهای طالبان آزادانه در آن گشت‌وگزار می‌کنند و از این شهر لذت می‌برند.» 

اما در مقابل، نیروهای طالبان و هوادارانشان در هر گوشه و کنار افغانستان خواسته باشند بدون هیچ محدودیتی می‌توانند سفر کنند.  

تفتیش و بازرسی شهروندان در کابل پس از آن انجام می‌شود که ماموران وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان ایست‌های بازرسی در شهر کابل ایجاد کرده بودند و از رانندگان خودروها می‌خواستند که موسیقی گوش نکنند و زنان بدون داشتن محرم شرعی را به مسافت‌های طولانی انتقال ندهند.  

وزارت امر به معروف طالبان آبان ۱۴۰۱ رفتن زنان به پارک‌های تفریحی را ممنوع کرد. این وزارتخانه با گذشت هر روز محدودیت‌ها بر آزادی‌های فردی و اجتماعی شهروندان را افزایش می‌دهد. این وزارتخانه تحت رهبری خالد حنفی، فرد نزدیک به ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان است.  

بیشتر از جهان