مخالفت امنیتی‌ها با ثبت قرارداد گل‌محمدی؛ حاضر به امضای تعهدنامه می‌شود؟

اگر گل‌محمدی حاضر قبول تعهدنامه وزارت اطلاعات نشود، فولادی‌ها مجبور به انتخاب سرمربی جدید خواهند بود

یحیی گل‌محمدی در تمرین تیم فولاد خوزستان، تیر ۱۴۰۳- وب‌سایت باشگاه فولاد

یکی از نزدیکان یحیی گل‌محمدی، سرمربی تیم فولاد خوزستان، روز یکشنبه ۲۱ مرداد در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی خبر داد که مقام‌های سازمان لیگ فدراسیون فوتبال به دستور مقام‌های امنیتی از ثبت رسمی قرارداد گل‌محمدی خودداری کرده‌اند.

به گفته این منبع مطلع، نپذیرفتن امضای تعهدنامه‌ای امنیتی از سوی یحیی گل‌محمدی، مشابه تعهدنامه‌ای که پیش از این جواد نکونام و حسین حسینی در ۲ ماه گذشته امضا کرده‌اند، دلیل مخالفت مقام‌های وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و حراست فدراسیون فوتبال برای رفع ممنوع‌الکاری گل‌محمدی در فوتبال ایران است.

بر اساس این گزارش، اکنون یحیی گل‌محمدی تحت فشار قرار گرفته است تا با امضای تعهدنامه‌ای که محتوای آن مربوط به پذیرش سکوت کامل در مقابل اتفاقات مختلف سیاسی، اجتماعی و ورزشی در ایران است و همچنین متعهد به انتقاد نکردن از تمامی چهره‌ها و ارکان سیاسی نظام جمهوری اسلامی می‌شود، اجازه نشستن بر روی نیمکت تیم فولاد خوزستان را به دست آورد.

این منبع مطلع، پیش از این در اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳ نیز خبر داده بود که تلاش‌های مدیران باشگاه‌های فولاد خوزستان و تراکتور تبریز برای انتخاب یحیی گل‌محمدی به عنوان سرمربی این تیم‌ها، به دلیل خودداری گل‌محمدی از امضای تعهدنامه امنیتی و مخالفت بخش حراست فدراسیون فوتبال به دستور وزارت اطلاعات، به نتیجه‌ای نرسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون مدیران فولاد خوزستان که از ماه گذشته به امید رفع موانع امنیتی گل‌محمدی با این سرمربی مطرح و موفق فوتبال ایران قرارداد داخلی امضا کرده‌اند، در تلاش‌اند تا رضایت گل‌محمدی را بابت قبول شرایط ماموران امنیتی کسب کنند تا در فاصله چهار روز مانده به آغاز بازی‌های لیگ برتر، با بحران نبود سرمربی بر روی نیمکت تیمشان مواجه نشوند.

همزمان برخی از رسانه‌های ایران نیز تایید کرده‌اند که گل‌محمدی طی ۴۸ ساعت گذشته در اهواز و اردوی تیم خود حضور نداشته و با سفر به تهران، در تلاش است تا موانع حکومتی خود بر سر ثبت رسمی قراردادش با اهوازی‌ها را حل کند.

سرمربی سابق پرسپولیس تهران، در جریان خیزش سراسرس مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در پاییز ۱۴۰۱، بارها از شهروندان معترض حمایت و به کشتار وسیع معترضان اعتراض کرده بود، اقدامی که موجب شد تا او به دفعات به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی احضار و تهدید به بازداشت شود.

همچنین در اسناد محرمانه قوه قضاییه ایران که گروه عدالت علی در اسفند ۱۴۰۲ منتشر کرد، علاوه بر یحیی گل‌محمدی، نا‌م‌هایی همچون عارف غلامی، علی دایی، وریا غفوری و حسین ماهینی هم دیده شدند که همگی به علت همراهی با مردم معترض، از ادامه حضور در فوتبال ایران محروم شده بودند.

امروز خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، با تایید بروز مشکلاتی بر سر ثبت رسمی قرارداد گل‌محمدی با فولاد و بدون اشاره به مشکل ممنوع‌الکاری این مربی، نوشت: «ادامه حضور گل‌‌محمدی در فولاد به دلایلی که ارتباطی به باشگاه ندارد، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. این در شرایطی است که لیگ برتر چهار روز دیگر آغاز خواهد شد، اما هنوز قرارداد گل‌محمدی ثبت نشده و با این شرایط مشخص نیست که یحیی می‌تواند فولاد را در لیگ برتر همراهی کند یا خیر.»

فولاد خوزستان در نخستین بازی خود در لیگ بیست‌وچهارم فوتبال ایران، باید روز جمعه این هفته به مصاف نساجی مازندران برود.

فدراسیون جهانی فوتبال، تاکنون هیچ واکنشی به دخالت مستقیم نهادهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی در فوتبال ایران که در تضاد کامل با قوانین فیفاست، نداشته‌اند. کریم باقری، از اسطوره‌های فوتبال ایران، جزو اولین ممنوع‌الکارهای فوتبال ایران پس از آغاز خیزش سراسری ۱۴۰۱ محسوب می‌شود.

به گفته یکی از مدیران اسبق باشگاه پرسپولیس، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، پاک شدن مطالب اینستاگرمی کریم باقری در اعتراض به کشتار شهروندان و همچنین امضای تعهدنامه امنیتی را تنها راه رفع ممنوع‌الکاری باقری و بازگشت این مربی محبوب به نیمکت سرخ‌پوشان اعلام کرده‌اند، درخواستی که باقری تاکنون با آن موافقت نکرده است.

بیشتر از فوتبال