تهدید رییس‌ پارلمان لبنان به انتقام‌گیری از اسرائیل؛ حزب‌الله نیروهایش را از بیروت خارج کرد

نبیه بری، رییس پارلمان لبنان و از متحدان سرسخت حزب‌الله، درباره حمله به اسرائیل گفت: انتقام غذایی است که بهتر است سرد ارائه شود

هم‌زمان با هشدارهای جامعه جهانی درباره لزوم پرهیز از اقدام تلافی‌جویانه ایران و متحدانش دربرابر اسرائیل، رییس پارلمان لبنان اسرائیل را تهدید به حمله کرد.

نبیه بری، رییس پارلمان لبنان و یکی از متحدان سرسخت حزب‌الله، در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی الجمهوریه درباره حمله مشترک ایران و حزب‌الله به اسرائیل گفت: «انتقام غذایی است که بهتر است سرد ارائه شود.»

او هشدار داد که پس از کشته شدن فواد شکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله، در بیروت و ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در تهران «واکنش اجتناب‌ناپذیر است».

ایران و حماس هر دو اسرائیل را به دست داشتن در ترور هنیه متهم می‌کنند، اما تل‌آویو مسئولیت این حمله را نه تایید و نه رد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نبیه بری در ادامه می‌افزاید که اقدام بنیامین نتانیاهو برای انجام این ترورها منعکس‌کننده رفتار کسی نیست که می‌خواهد به آتش‌بس برسد.

او وقوع جنگی گسترده میان حزب‌الله و اسرائیل را تا وقتی نتانیاهو در قدرت است محتمل دانست و در عین حال گفت: «گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در منطقه نبرد را به شیوه‌ای حساب‌شده مدیریت می‌کنند.»

بری همچنین درمورد مسائل داخلی لبنان گفت که تنش‌های کنونی با اسرائیل باید انگیزه‌ای برای تسریع رایزنی‌ها برای انتخاب رییس‌جمهوری جدید و تقویت جبهه داخلی در نظر گرفته شود.

لبنان بیش از دو سال است که رییس‌جمهوری کارآمد ندارد و ۱۲ دور رای‌گیری در پارلمان این کشور برای انتخاب رهبر جدید شکست خورده است.

هم‌زمان با گفته‌های نبیه بری، گزارش رسانه‌های لبنانی حاکی از آن است که حزب‌الله لبنان نیروهایش ازجمله تمامی اعضای شاخه سیاسی‌اش را از بیروت خارج کرده است.

به گزارش تایمز اسرائیل، این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که حزب‌الله تهدید می‌کند اسرائیل باید تاوان کشتن فواد شکر را بپردازد. با توجه به این موضوع، خروج نیروهای حزب‌الله می‌تواند بیانگر آن باشد که حزب‌الله آماده است پس از حمله به اسرائيل پاسخی شدید دریافت کند.

در اوایل ماه جاری، پس از ترور فواد شکر و اسماعیل هنیه، گزارش شده بود که حزب‌الله لبنان در حال دور کردن مقامات ارشدش از پایگاه بیروت است، اما اکنون به نظر می‌رسد در انتظار حمله اسرائيل تصمیم گرفته تمام اعضایش را از آنجا خارج کند.

در سوی دیگر نیز، هم‌زمان با گزارش‌ برخی رسانه‌ها ازجمله آکسیوس مبنی بر احتمال حمله قریب‌الوقوع ایران و متحدانش به اسرائیل، مقام‌های تل‌آویو از آمادگی کامل خبر می‌دهند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه گفت که تل‌آویو در روزهای اخیر در بحبوحه حمله پیش‌بینی‌شده ایران و حزب‌الله و همچنین آماده‌سازی حملات احتمالی برای پاسخ به ایران سازوکار دفاعی‌اش را تقویت کرده است.

گالانت با حضور در نشستی در پارلمان اسرائيل افزود: «ما در هوشیاری و آمادگی کامل قرار داریم اما این آمادگی مترادف ترس و وحشت نیست.»

او در عین حال تاکید کرد: «در روزهای گذشته هم گزینه‌های تهاجمی و هم برنامه‌هایمان را در زمینه دفاعی آماده کرده‌ایم و آماده حفاظت از شهروندان اسرائیل هستیم.»

وزیر دفاع اسرائیل همچنین افزود که از توافق آزادسازی گروگان‌ها با حماس، حتی اگر در چند مرحله باشد، حمایت می‌کند.

روز دوشنبه دوازدهم اوت (۲۲ مرداد) بریتانیا، فرانسه و آلمان بیانیه مشترکی منتشر کردند که در آن از جمهوری اسلامی ایران و متحدانش خواسته‌اند به اسرائیل حمله نکنند. در این بیانیه تاکید شده است که حملات ایران و متحدانش علیه اسرائیل می‌تواند به تشدید تنش‌ها منجر شود و احتمال آتش‌بس جنگ غزه و آزادی گروگان‌ها را به خطر بیندازد.

پس از آن، واتیکان هم از ایران خواست که «از هر جهت» از تشدید درگیری در خاورمیانه خودداری کند. کاردینال پیترو پارولین، وزیر خارجه واتیکان، طی تماسی با مسعود پزشکیان، رییس‌جمهوری جدید جمهوری اسلامی ایران، از تهران درخواست کرد به جای اقدام تلافی‌جویانه از گفت‌وگو، مذاکره و صلح استقبال کند.

در جریان جنگ اسرائیل در غزه واتیکان تلاش کرده است مواضع متعادلی داشته باشد. این کشور بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید کرده و از حماس خواسته است گروگان‌هایی را که در حمله هفتم اکتبر به اسارت گرفته آزاد کند، اما خواستار آتش‌بس، پایان درگیری و رسیدن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی نیز شده است.

بیشتر از جهان