آغاز لیگ فوتبال ایران تنها با دو وی‌ای‌آر

زنان هوادار فوتبال هم تا زمانی نامعلوم از تماشای مسابقات لیگ بیست‌وچهارم محروم هستند

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران در کنار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران-میزان

بنا به گفته مسئولان فدراسیون فوتبال ایران، دست‌کم ۶ مسابقه از ۸ مسابقه هفته اول بیست‌وچهارمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران باز هم بدون وی‌ای‌آر برگزار خواهد شد.

این درحالی است که مهدی تاج، ریيس فدراسیون فوتبال ایران، تا اواسط تیر ۱۴۰۳ هنوز تاکید داشت که برگزاری بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران دیگر با نبود کمک‌داور ویدیویی امکان‌پذیر نیست. اما حالا به نظر می‌رسد نه‌تنها هیچ‌یک از وعده‌های تاج در ۱۶ سال اخیر درباره بهبود وضعیت زیرساخت‌های فوتبال ایران عملی نشده است، که بحران‌های جدیدی مانند نبود حتی یک ورزشگاه استاندارد و بین‌المللی نیز به کارنامه مدیریتی این فرمانده سابق سپاه پاسداران افزوده شده است.

از شش سال قبل که فدراسیون جهانی فوتبال نهادهای زیرمجموعه‌اش را ملزم به استفاده از تکنولوژی کمک‌داور ویدیویی کرد، مهدی تاج بارها وعده داد که به‌زودی وی‌ای‌آر در تمامی ورزشگاه‌های فوتبال نصب خواهد شد.

در این مدت تمامی لیگ‌های دسته‌های اول و دوم در کشورهای مختلف قاره آسیا به وی‌ای‌آر مجهز شدند، ولی حالا دو روز مانده به آغاز لیگ برتر فوتبال ایران در فصل ۱۴۰۳-۱۴۰۴ مشخص شده است که تنها در ورزشگاه اراک کمک‌داور ویدیویی وجود دارد و تا ۴۸ ساعت آینده هم قرار است در ورزشگاه قزوین برای برگزاری مسابقه تیم‌های استقلال و شمس‌آذر وی‌ای‌آر به‌شکل سیار و موقتی نصب شود.

به‌دلیل گذشت بیش از دو سال از برنامه بازسازی سکوهای ورزشگاه آزادی تهران و همچنین مخالفت شورای تامین امنیت استان تهران با برگزاری بازی‌های لیگ در ورزشگاه تختی، سرخ‌پوشان پایتخت مجبور به میزبانی از حریف اصفهانی‌اش در ورزشگاه اراک شده‌اند و هنوز ورزشگاه خانگی تیم استقلال تهران برای میزبانی از ملوان در هفته دوم لیگ تعیین نشده است.

در دیگر بازی‌های هفته اول این لیگ هنوز مشکل نور ورزشگاه سیروس قایقران در بندرانزلی برای میزبانی از مسابقه تیم‌های ملوان و گل‌گهر سیرجان حل نشده است. مسئله استحکام سکوهای این ورزشگاه کهنسال نیز دیگر مشکل ملوانی‌ها برای میزبانی از حریفشان است و مشخص نیست در فاصله ۴۸ ساعت تا آغاز این مسابقه آیا مسئولان گیلانی و مدیران فدراسیون فوتبال موفق به آماده‌سازی ورزشگاه خواهند شد یا نه. به همین دلیل برخی از رسانه‌ها خبر داده‌اند که علاوه بر نبود وی‌ای‌آر، احتمال اینکه ملوان به همین دلیل بدون حضور هواداران میزبان گل‌گهر شود دور از انتظار نیست.

در همین حال، برای برگزاری مسابقه تیم‌های استقلال خوزستان و آلومینیوم اراک در ورزشگاه غدیر اهواز به‌دلیل مشکلاتی نظیر ضعیف بودن نور، وضعیت بد چمن و سایر مشکلاتی که کارگروه استانداردسازی استادیوم‌ها اعلام کرد، هنوز مهیای برگزاری مسابقات لیگ برتر نیست تا تیم پرطرفدار خوزستانی مجبور شود در ورزشگاه خانگی فولاد اهواز از آلومینیوم میزبانی کند. اما ورزشگاه تازه‌تاسیس فولاد‌ آره‌نا هم هنوز به کمک‌داور ویدیویی مجهز نشده است.

از سوی دیگر ضعف مدیریتی در باشگاه سپاهان اصفهان برای آماده‌سازی ورزشگاه نقش‌جهان صدای اعتراض هواداران این تیم را بلند کرده است. پس از مسابقه با الشباب الاهلی نیز که منجر به تمسخر چمن بی‌کیفیت این ورزشگاه از سوی مدیران باشگاه اماراتی شد، مدیران سپاهان اصفهان اعلام کردند که تا زمان تعویض کامل چمن ورزشگاه نقش‌جهان در ورزشگاه فولادشهر از حریفانشان پذیرایی خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما در این میان مهدی تاج با استفاده از نفوذش موفق شد تا ورزشگاه خانگی ذوب‌آهنی‌ها را برای برگزاری اولین مسابقه تیم ملی فوتبال ایران در مرحله گروهی انتخابی جام جهانی معرفی کند تا بدین ترتیب سپاهان مجبور شود مجددا با وجود شرایط نامناسب چمن در هفته اول در همین ورزشگاه از چادرملو میزبانی کند.

 نکته جالب این است که با وجود برگزاری چندین مسابقه آسیایی تیم سپاهان با حضور وی‌ای‌آر در نقش‌جهان، نه این ورزشگاه و نه ورزشگاه فولادشهر اصفهان برای بازی‌های لیگ برتر مجهز به کمک‌داور ویدیویی نیستند تا مشخص شود که تجهیزات وی‌ای‌آر تنها برای چند مسابقه آسیایی و موقتا از تهران به اصفهان منتقل شده است.

ورزشگاه جدید مس رفسنجان هم هنوز سیستم وی‌ای‌آر را به خود ندیده و از آن بدتر اینکه هنوز زمان دقیقی برای پیاده‌سازی این تکنولوژی در رفسنجان اعلام نشده است. این در شرایطی است که اگر قرار بود مسابقه مس و تراکتور به میزبانی تبریز هم برگزار شود، بازهم قطعا خبری از کمک‌داور ویدیویی نبود، زیرا ورزشگاه قدیمی یادگار امام تبریز علاوه بر آنکه وی‌ای‌آر ندارد با مشکلات زیرساختی مانند نبود جاده‌های مواصلاتی، نبود اتاق وی‌ای‌آر یا کمبود سرویس‌های بهداشتی روبه‌رو است.

باشگاه هوادار تهران نیز برای میزبانی از خیبر خرم‌آباد در هفته اول لیگ برتر با نبود ورزشگاه استاندارد مواجه است و مجبور است تا در ورزشگاه شهدای شهر قدس، که چندین سال است متروکه رها شده است و هیچ مسابقه‌ای در آن برگزار نمی‌شود، بدون وجود وی‌ای‌آر و روی چمن بی‌کیفیت از حریفش میزبانی کند.

مشکلی مشابه با مشکل تمام باشگاه‌های لیگ برتر ایران که نساجی مازندران نیز شامل آن خواهد بود و برای برگزاری مسابقه این تیم محبوب مازندرانی با فولاد خوزستان در هفته اول لیگ، علاوه بر نبود کمک‌داور ویدیویی، مدیران نساجی با مشکلاتی نظیر ایجاد گیت و در ورودی جدا برای زنان تماشاگر به‌دستور فدراسیون فوتبال و همچنین نبود جایگاه وی‌آی‌پی برای خبرنگاران و مهمانان مواجه‌اند که به نظر می‌رسد به احتمال زیاد این مسابقه هم مانند تمامی بازی‌های دیگر در هفته اول بدون حضور زنان هوادار فوتبال برگزار خواهد شد.

بیشتر از فوتبال