بن‌بست در مسیر زائران افغان به کربلا؛ سفارت ایران روادید صادر نمی‌کند

حدود ۸۰ هزار زائر افغان برای شرکت در مراسم اربعین منتظر دریافت روادید ایران‌اند

گروهی از زائران افغان در مسیر کربلا-خبرگزاری مهر

هزاران زائر افغان، که قصد حضور در مراسم اربعین را در کربلا دارند، برای دریافت روادید ایران با پاسخ منفی سفارت و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی در کابل و دیگر شهرهای افغانستان مواجه شده‌اند.

مسئولان شرکت‌های سیاحتی و زیارتی که در زمینه ارائه خدمات، اخذ روادید و راهنمایی زائران کار می‌کنند می‌گویند، امسال سفارت جمهوری اسلامی در کابل شروط سخت و دشواری را برای زائران افغان در نظر گرفته است که عملی کردنشان دشوار و حتی برای عده‌ای ناممکن است. یکی از شروط تعیین‌شده این است که زائران افغان باید از کابل تا عراق را با اتوبوس‌های افغانستان سفر کنند. در این شروط تاکید شده است که رانندگان اتوبوس‌ها شهروندان افغانستان و دارای گواهینامه رانندگی بین‌المللی و روادید ایران و عراق باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فهیم (نام مستعار)، مسئول یک شرکت سیاحتی و زیارتی در مزارشریف، به ایندیپندنت فارسی گفت که حدود ۸۰ هزار زائر افغان در شهرهای کابل، مزارشریف، قندهار و هرات که روادید عراق را دریافت کرده‌‌اند منتظر دریافت روادید دوبار ورود به ایران‌اند، اما سفارت و کنسولگری‌های ایران از صدور روادید خودداری می‌کنند.

او افزود که در سال جاری و به‌دلیل محدودیت زمانی، تکمیل کردن شروط سفارت جمهوری اسلامی برای زائران افغان امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل روند سفر زائرین به بن‌بست خورده است.

در اطلاعیه‌ای که در وبسایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل منتشر شده آمده است که زائران افغان باید از شهرهای مبدا تا مقصدشان در عراق را با اتوبوس محلی سفر کنند. پیش از این، زائران افغان با دریافت روادید ایران و عراق، ابتدا وارد خاک ایران می‌شدند و از طریق مرزهای زمینی و با اتوبوس‌های ایرانی وارد عراق می‌شدند. 

هرچند هنوز مشخص نیست که چرا ستاد اربعین در جمهوری اسلامی برای زائران افغان چنین محدودیتی ایجاد کرده است، اما دو هفته پیش مسئولان استان کرمانشاه نیز اطلاع دادند که امسال به زائران افغان اجازه عبور از مرز خسروی داده نمی‌شود.

روز جمعه، ۲۶ مرداد، گروهی از اعضای شورای علمای شیعه افغانستان با حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی در کابل، ملاقات کردند و خواستار لغو شروط تعیین‌شده و صدور روادید برای زائران شدند. تلویزیون تمدن، رسانه متعلق به مدرسه دینی خاتم‌النبیین، در گزارشی نوشت که حسن کاظمی قمی وعده داد که به مشکل زائران افغان رسیدگی کند. این رسانه به نقل از قمی نوشت که سال گذشته جمهوری اسلامی ایران برای ۳۰ هزار نفر از زائران افغان رویداد صادر کرد و امسال این رقم را دو برابر افزایش می‌دهد.

در سال‌های اخیر، تعداد زائران افغان که برای شرکت در مراسم اربعین به کربلا می‌روند افزایش یافته است. به‌رغم بیکاری و فقر گسترده، بسیاری از خانواده‌ها گروهی عازم کربلا می‌شوند. براساس اطلاعات یکی از شرکت‌های سیاحتی و زیارتی فعال در مزارشریف، هر نفری که از افغانستان عازم کربلا شود، دست‌کم به یک‌ هزار دلار هزینه نیاز دارد. در برخی موارد که رقابت برای دریافت روادید عراق و ایران تشدید می‌شود، افراد هزینه‌های بیشتری پرداخت می‌کنند تا خدمات بهتری دریافت کنند.

بیشتر از جهان