استرالیا پذیرش دانشجوی بین‌المللی را محدودتر می‌کند

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رای‌دهندگان استرالیایی نگران‌اند هجوم گسترده مهاجران‌ فشاری بیش‌ازحد به بازار مسکن وارد کند

تصویری از حضور مردم کنار پرچم استرالیا‌ــ AFP

استرالیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که تعداد دانشجویان بین‌المللی جدید را که برای سال ۲۰۲۵ ثبت‌نام خواهند شد، به کمتر از ۲۷۰ هزار نفر محدود می‌کند. این کاهش ظرفیت در پی تصمیم دولت استرالیا برای مهار مهاجرت بی‌سابقه به این کشور اعمال می‌شود که عامل افزایش اجاره‌بها در این کشور اعلام شده است.

به گزارش رویترز، بر اساس تصمیم جدید دولت استرالیا، سقف ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی جدید برای دانشگاه‌ها ۱۴۵ هزار نفر خواهد بود و ظرفیت دوره‌های عملی و مبتنی بر مهارت نیز ۹۵ هزار نفر در نظر گرفته شده است.

تصمیم دولت استرالیا ادامه مجموعه‌ای از اقدام‌ها در این کشور است که از سال ۲۰۲۳، به‌منظور پایان دادن به امتیازهای دوران همه‌گیری برای جذب دانشجو و کارگر خارجی اعمال می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جیسون کلر، وزیر آموزش استرالیا، در یک کنفرانس مطبوعاتی در این زمینه گفت: «امروزه حدود ۱۰ درصد بیشتر از قبل همه‌گیری کووید، در دانشگاه‌های ما دانشجویان بین‌المللی حضور دارند. در مراکز خصوصی ارائه‌ آموزش‌های حرفه‌ای و عملی هم میزان متقاضیان حدود ۵۰ درصد بیشتر شده است و ما تصمیم گرفتیم در این زمینه چاره‌اندیشی کنیم.»

او تاکید کرد که دولت استرالیا به دانشگاه‌ها در مورد سقف‌‌های خاص ثبت‌نام‌ که برایشان در نظر گرفته شده است، اطلاع خواهد داد و از آن‌ها خواست قانون را رعایت کنند.

دانشگاه ملبورن در واکنش به این موضوع، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سقف شاخص خود را بدون ذکر جزئیات دریافت کرده و در حال ارزیابی پیامدهای مالی و سایر موارد است. پروفسور دانکن ماسکل، معاون آموزشی این دانشگاه، گفت که کاهش دانشجویان بین‌المللی در سال‌های آینده پیامدهای زیان‌باری برای دانشگاه‌ها، بخش آموزش عالی و به طور کلی استرالیا خواهد داشت.

دانشگاه سیدنی هم اعلام کرد که در حال بررسی تاثیر احتمالی این قوانین سختگیرانه است.

کسب درآمد از طریق جذب دانشجویان خارجی چهارمین بخش مهم اقتصاد استرالیا پس از صادرات سنگ‌آهن، گاز و زغال‌سنگ است. ارزش مالی تحصیل دانشجویان بین‌المللی در استرالیا در سال مالی ۲۰۲۳‌ــ۲۰۲۲ معادل ۲۴.۷ میلیارد دلار کمک به اقتصاد اعلام شد.

به رغم کسب درآمد از طریق جذب دانشجویان بین‌المللی، ورود گسترده مهاجران دانشجویی و کاری تبعاتی نیز برای استرالیا داشته است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رای‌دهندگان در این کشور از هجوم گسترده دانشجویان و کارگران خارجی‌ نگران‌اند و معتقدند که حضور آن‌ها فشاری بیش‌ازحد به بازار مسکن وارد می‌کند. از این رو، مسئله مهاجرت به یکی از مباحث اصلی در مبارزات انتخاباتی تبدیل شده که کمتر از یک سال به برگزاری آن باقی مانده است.

مهاجرت خالص (تفاوت تعداد افرادی که به یک کشور مهاجرت می‌کنند و تعداد کسانی که از آن کشور مهاجرت می‌کنند) استرالیا در سال منتهی به ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳، رکورد جدیدی زد و با ۶۰ درصد افزایش، به ۵۴۸ هزار و ۸۰۰ نفر رسید که عمدتا تحت تاثیر دانشجویان هندی، چینی و فیلیپینی بود. برای مقایسه، در سال منتهی به ژوئن ۲۰۲۳، تعداد مهاجران خالص ۵۱۸ هزار نفر بود. آنچه نشان‌دهنده روند رو‌به‌رشد مهاجرت است.

در تلاشی برای مهار موج مهاجرت، دولت استرالیا ماه گذشته هزینه ویزا را برای دانشجویان خارجی بیش از دو برابر کرد و متعهد شد که خلاهای موجود در قوانین را که به آن‌ها اجازه می‌داد اقامتشان را مدام تمدید کنند، پر کند.

استرالیا پیش‌تر نیز تدابیری اتخاذ و اعلام کرده بود که دانشجویان بین‌المللی باید در آزمون‌های زبان انگلیسی نمرات بالاتری کسب کنند و درخواست ویزاهای دانشجویی دقیق‌تر بررسی شوند.

سال گذشته پس از اعلام تصمیم دولت استرالیا مبنی بر اعمال سختگیری در ورود مهاجران، ارزش سهام شرکتی که در این کشور به دانشجویان بین‌المللی خدمات جایابی و آموزش ارائه می‌داد، بیش از سه درصد کاهش یافت.

بیشتر از جهان