تاثیر بحران‌های خاورمیانه بر انتخابات آمریکا

هرچند بحران‌های خاورمیانه ظاهرا به نفع حزب دموکرات است، نتایج نهایی انتخابات ممکن است به نفع حزب جمهوری‌خواه تمام شود

کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه‌ــ عکس از AFP

در مقاله قبلی، نقش تاریخی و سنتی رای‌دهندگان آمریکایی عرب‌تبار‌ و شهروندان آمریکایی با تبار خاورمیانه را در انتخابات آمریکا بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که در گذشته، اکثرا طبقه کارگر و متوسط این گروه‌ها به حزب دموکرات رای می‌داد، در حالی که طبقه مرفه آن‌ها از حزب جمهوری‌خواه حمایت می‌کردند. این معادله در طول جنگ سرد و به مدت چندین دهه ادامه داشت اما در دهه ۱۹۹۰، تغییراتی در این روند ایجاد شد و تحولات سیاسی داخلی آمریکا بر تصمیم رای‌دهندگان عرب‌تبار و شهروندان آمریکایی با تبار خاورمیانه‌ای تاثیر گذاشت.

عمده‌ترین دلایل این تحولات را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

اول، نفوذ روزافزون قطر در واشینگتن و افزایش حمایت از گروه‌های اسلام‌گرا و نیز نفوذ لابی اخوان‌المسلمین به نهادهای آموزش اسلامی در آمریکا بود که به گسترش نفوذ اخوان‌المسلمین به‌ویژه در رای‌دهندگان سنی عرب و غیرعرب انجامید. افزون بر آن، نفوذ مشترک اخوان‌المسلمین و قطر بر انجمن‌ها و مساجد آمریکا به‌طرز چشمگیری گسترش یافت و باعث شد جوامع اسلامی سنی‌مذهب آمریکا متشکل از اعراب، ترک‌ها، آفریقایی‌ها و آسیایی‌ها، در جامعه ایالات متحده نقش موثر و انکارناپذیری پیدا کنند.

این تاثیرگذاری که بر محور راهبرد تلاش برای رخنه در سیاست‌های واشینگتن و همخوانی آن با سیاست‌های جهانی اخوان‌المسلمین می‌چرخد، در مرحله پس از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ کاملا آشکار شد. این دگرگونی در دوران حکومت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، به ایجاد همگرایی بین اخوان‌المسلمین و قطر و نزدیکی ائتلاف قطر و اخوان با تیم اوباما منجر شد و بخشی از جامعه عرب و اسلامی آمریکا را به‌ سمت رای دادن به دموکرات‌ها سوق داد و باعث شد این بخش از این جامعه نخست به اوباما، سپس به جو بایدن و در انتخابات پیش رو احتمالا به کامالا هریس رای بدهند.

خلاصه اینکه سازمان اخوان‌المسلمین تحت حمایت قطر با تبدیل کردن بخشی از رای‌دهندگان مسلمان سنی در ایالات متحده  به حامیان همیشگی تیم اوباما، کشورهای عرب میانه‌رو سنی‌مذهب را وارد بحران دیگری کرد؛ به‌ویژه اینکه گروه‌های وابسته به اخوان‌المسلمین توانستند با شعار حمایت از تیم اوباما، دولت آمریکا را با کشورهای میانه‌رو عرب از جمله مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردن درگیر کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوم، گروه اسلام‌گرای دیگری که با اعمال نفوذ به عمق حزب دموکرات با تیم اوباما متحد شد، لابی جمهوری اسلامی ایران بود که با آغاز مذاکرات برجام در سال ۲۰۱۴، درصدد نفوذ به ایالات متحده برآمد. این گروه رای‌دهندگانش را‌ــ اکثریت شیعه مهاجر از ایران، عراق، سوریه، لبنان و یمن‌ــ به حمایت از نامزدی اوباما و بایدن سوق داد و اکنون آن‌ها را برای رای دادن به کامالا هریس آماده کرده است.

اگرچه تعداد حامیان این گروه از حامیان اخوان‌المسلمین کمتر است، آن‌ها در حوزه‌های مهم از جمله دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و محافل سیاسی بیشتر حضور دارند. جمهوری اسلامی توانست این رای‌دهندگان عرب و غیرعرب را به حمایت از تیم اوباما سوق دهد.

گروه‌های وابسته به اخوان و خمینی طرفدارانشان را به حمایت از تیم اوباما تشویق و آن‌ها را برای نقش‌آفرینی در کارزارهای حزب دموکرات بسیج می‌کنند. اگرچه هواخواهان این دو گروه می‌توانند در سمت‌وسو دادن به نتایج انتخابات آمریکا تاثیرگذار باشند، تعداد آن‌ها در مقایسه با سایر رای‌دهندگان وابسته به جریان‌های چپ و ناسیونالیسم عربی کمتر است؛ به‌ویژه اینکه شمار زیادی از رای‌دهندگان آمریکایی جریان اسلام‌گرای سلفی و خمینی را رد می‌کنند و آن‌ها را مسئول ناکامی جریان ترقی‌خواه تیم اوباما می‌دانند. با این حال، بعید است که افراد یادشده به ترامپ رای دهند.

بخشی از چپ‌گراها از نامزدهای تیم اوباما حمایت می‌کنند، با این حال بخش دیگر از ترامپ حمایت خواهند کرد. به‌ویژه پس از پیوستن رابرت کندی به دونالد ترامپ. از سوی دیگر، انتظار می‌رود برخی از ناسیونالیست‌های عرب به تیم اوباما یعنی کامالا هریس رای دهند و برخی دیگر به دلیل نزدیکی ترامپ با نظام‌های عربی میانه‌رو، مخالفتش با افراط‌گرایان  و تمایلش به پایان جنگ، آرایشان را به نفع حزب جمهوری‌خواه به صندوق بریزند.

آمریکایی‌های لبنانی‌تباری هم که با حزب‌الله و رژیم جمهوری اسلامی ایران و متحدانش در عراق و سوریه میانه خوبی ندارند، به ترامپ رای خواهند داد. در حالی که آمریکایی‌های یمنی‌تبار به دلیل حمایت از گروه حوثی یا مخالفت با آن، به دو دسته تقسیم می‌شوند: گروه اول به نامزد حزب دموکرات و گروه دوم به نامزد حزب جمهوری‌خواه رای خواهد داد.

آمریکایی‌های ایرانی‌تبار نیز به دو دسته تقسیم خواهند شد: حامیان رژیم جمهوری اسلامی به کامالا هریس و مخالفان رژیم به ترامپ رای خواهند داد. این در حالی است که اکثر کردها و شهروندان آمریکایی وابسته به اقلیت‌های کوچک منطقه مانند ایزدی‌ها، آشوری‌ها، کلدانی‌ها و سریانی‌ها کنار ترامپ خواهند ایستاد.

در عین حال، تاثیرگذاری یهودیان و شهروندان آمریکایی ترک‌تبار، افغان‌تبار و پاکستانی‌تبار بر انتخابات آمریکا اندک است و رای آن‌ها در دو طرف معادله تغییر مهمی ایجاد نمی‌کند.

در فرجام می‌توان گفت: هرچند لابی‌‌ها و تلاش‌های جوامع یادشده به نفع تیم اوباما بیشتر و سازمان‌یافته‌تر است و درگیری‌های کنونی خاورمیانه هم احتمالا به نفع کامالا هریس تمام خواهد شد، این هم بعید نیست که نتایج نهایی انتخابات خلاف این روند از آب دربیاید و اکثر این گروه‌ها به ترامپ رای دهند.

برگرفته از ایندیپندنت عربی

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه