شکنجه و قتل شهروند لاهیجانی در بازداشتگاه پلیس؛ محمد میرموسوی به خاک سپرده شد

ماموران در زمان شکنجه جسمی برای اعتراف گرفتن، دو قسمت از بدن این جوان را سوراخ کرده بودند

محمد میرموسوی، جوان کشته‌شده زیر شکنجه در پاسگاه لاهیجان‌ــ ایندیپندنت فارسی

انتشار خبر کشته شدن محمد میرموسوی، جوان گیلانی بر اثر «شکنجه و ضرب‌وجرح» ماموران یک پاسگاه در شهرستان لاهیجان، بار دیگر موجی از خشم و ابراز تنفر از مسئولان جمهوری اسلامی را در میان مردم ایران برانگیخت.

بر اساس گزارش خبرنگاران محلی در استان گیلان، محمد میرموسوی، جوان ۳۶ ساله اهل روستای سیدمحله از توابع بخش رودبنه، روز شنبه ۳۰ مرداد پس از بازداشت به علت شرکت در یک درگیری خیابانی، به پاسگاه روستای ناصرکیاده در لاهیجان منتقل شد و در این کلانتری، به علت شدت خشونت ماموران و شکنجه و ضرب‌وشتم شدید کشته شد.

بر اساس این گزارش، نهادهای امنیتی استان گیلان اعضای خانواده این جوان را تحت فشار گذاشته‌اند تا درباره جزئیات حادثه با خبرنگاران مصاحبه نکنند. با این حال ویدیو منتشرشده از پیکر بی‌جان محمد میرموسوی در شبکه‌های اجتماعی تایید می‌کند که او پیش از مرگ، با اجسام تیز به‌شدت شکنجه شده است.

یکی از شاهدان به خبرنگاران گفت که ماموران در زمان شکنجه جسمی برای اعتراف گرفتن، دو قسمت از بدن این جوان را سوراخ کرده بودند. فرد دیگری نیز از بسته بودن دست‌ و پای متهم در زمان «حمله وحشیانه ماموران» خبر داده است.

در واکنش به این اتفاق، الیاس حضرتی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، بدون نام بردن از محمد میرموسوی، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران، به وزیر کشور دستور داده است تا با تشکیل و اعزام کمیته‌ای به لاهیجان، تمامی جوانب این حادثه را بررسی و گزارش کند. این در حالی است که اسکندر مومنی، وزیر کشور دولت پزشکیان، خود از فرماندهان سرکوبگر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در جریان اعتراض‌های مردمی سال‌های اخیر بوده است.

از طرفی با وجود گذشت ماه‌ها و سال‌ها از تشکیل گروه‌های بررسی علت قتل معترضان به دست مقام‌های دولتی و حکومتی، حتی نتیجه یک مورد از این پرونده‌ها نیز مشخص و اطلاع‌رسانی نشده است.

پس از توییت الیاس حضرتی، مرکز اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نیز مدعی شد که احمدرضا رادان، فرمانده کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، برای رسیدگی به موضوع «دستور ویژه» صادر کرده است و «تمامی متهمان حادثه تحت بازجویی و تحقیق‌اند».

این نهاد نظامی در حالی مدعی شد که «پلیس به هیچ عنوان از خطاهای این‌چنین چشم‌پوشی نمی‌کند» که ماموران جمهوری اسلامی دست‌کم در دو مورد دیگر در هفته‌های قبل هم با حمله یک دختر مخالف حجاب اجباری در تهران و نیز تیراندازی به سمت آرزو بدری، زن جوان مخالف حجاب اجباری در استان مازندران، چنین حوادثی را رقم زده و موجی از انتقاد‌‌های گسترده‌ کاربران ایرانی‌ در شبکه‌های اجتماعی را به وجود آورده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، دادستانی عمومی و انقلاب لاهیجان نیز روز چهارشنبه هفتم شهریور بدون اشاره به نام محمد میرموسوی، اعلام کرد که «مقام‌های قضایی شهرستان بلافاصله پس از این واقعه، در محل حاضر شدند و بررسی موضوع را با جدیت در دستور کار قرار دادند». به گفته ابراهیم انصاری، دادستان لاهیجان، این موضوع در کمیته پیگیری وقایع خاص دادگستری استان گیلان طرح شده و هیئت حقوق شهروندی این استان به لاهیجان رفته و در حال بررسی دلیل کشته شدن این جوان است.

پیکر محمد میرموسوی روز سه‌شنبه ششم شهریور در روستای محل تولدش به خاک سپرده شد.

سازمان عفو بین‌الملل پیش از این اعلام کرده بود که از دی ۱۳۸۸ تا ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ دست‌کم ۷۲ مورد مرگ در ۴۲ زندان و بازداشتگاه شهرهای مختلف ایران رخ داده که در ۴۶ مورد از این مرگ‌ها، «شکنجه یا سایر بدرفتاری‌های فیزیکی ماموران با زندانی‌ها» علت اصلی بوده است.