فهرست پرابهام تیم ملی فوتبال ایران؛ ردپای دلال‌ها در کنار قلعه‌نویی

تعداد زیاد بازیکنان مصدوم، نیمکت‌نشین یا بدون تیم باشگاهی در فهرست جدید قلعه‌نویی تعجب‌آور است

امیر قلعه‌نویی و  سعید عزت‌اللهی در نشست خبری جام ملت‌های آسیا، قطر‌ــ فارس

انتشار فهرست تیم ملی فوتبال ایران برای حضور در بازی‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ با انتقاد گسترده اهالی فوتبال در ایران مواجه شد.

منتقدان با اشاره به غیبت چند بازیکن برتر لیگ ایران در این فهرست و همچنین دعوت از بازیکنانی که مدت‌ها است در ترکیب هیچ تیم باشگاهی حضور نداشته‌اند، امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال، را به همکاری با دلال‌‌ها و نادیده گرفتن توانایی بازیکنان شایسته فوتبال ایران متهم کردند.

این انتقادها در دوران حضور کارلوس کی‌روش بر نیمکت فنی تیم ملی ایران نیز مطرح بود و درباره روابط صمیمانه و پنهانی کی‌روش با چند بازیکن و مدیر برنامه‌های آنان برای حضور دائمی در اردوهای تیم ملی با هدف بالا بردن دستمزدها و دریافت پیشنهادهای خارجی، نیز همواره اخباری منتشر می‌شد.

حالا قلعه‌نویی هم که در دو سال اخیر درباره همکاری او با مدیران چند باشگاه برای نقل‌وانتقال بازیکنان ملی‌پوش یا دعوت از بازیکنان گمنام این باشگاه‌ها به تیم ملی نیز اخبار متعددی مطرح شده، تصمیم گرفته است بازیکنانی مانند احمد نوراللهی، محمدرضا اخباری، رامین رضاییان، دانیال اسماعیلی‌فر، سعید سحرخیزان و محمدجواد حسین‌ نژاد را که در ماه‌های اخیر عملکردی فوق‌العاده‌ داشتند، از فهرست تیم ملی خط بزند.

نوراللهی جزو بهترین بازیکنان لیگ فصل گذشته امارات بود. رامین رضاییان هم علاوه بر انتخاب شدن به‌عنوان بهترین بازیکن فصل گذشته لیگ ایران، در سه مسابقه استقلال در فصل جاری هم عملکردی درخشان داشت. 

محمدرضا اخباری به‌عنوان عضو ثابت اردوهای چندسال اخیر تیم ملی توانست در دو بازی از سه بازی گل‌گهر در این فصل، کلین‌شیت کند و دانیال اسماعیلی‌فر چه در فصل گذشته و چه در فصل جاری، جزو اصلی‌ترین پایه‌گذاران گل‌ها و پیروزی‌های پرسپولیس و تراکتور محسوب می‌شد. بازیکنان جوان و بااستعدادی همچون سعید سحرخیزان و محمدجواد حسین‌نژاد نیز در لیگ روسیه عملکرد قابل‌قبولی به نمایش گذاشته‌اند.

قلعه‌نویی در حالی سعید عزت‌اللهی را به نوراللهی یا حتی روزبه چشمی ترجیح داده که عزت‌اللهی ماه‌ها است به دلیل مصدومیت از ترکیب شباب الاهلی کنار گذاشته است. آرشا شکوی جوان و کم‌تجربه هم در شرایطی که در ترکیب تیم هوادار در دو بازی این فصل پنج گل خورده، به اخباری ترجیح داده شده است.

از دیگر موارد ابهام‌آمیز فهرست جدید قلعه‌نویی دعوت مجدد از علیرضا جهانبخش و سامان قدوس است. این دو بازیکن پس از پایان فصل گذشته فوتبال در اروپا، به دلیل عملکرد ضعیف از تیم‌های برنتفورد انگلستان و فاینورد هلند کنار گذاشته شدند و تا به امروز هم هنوز هیچ تیمی در لیگ‌های معتبر جهانی حاضر به استخدام آنان نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، پیام نیازمند، دروازه‌بان تیم سپاهان در فصل گذشته و فصل جاری که گلچینی از اشتباهات فردی بوده که به از دست رفتن سه امتیاز مسابقات در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا و لیگ ایران منجر شده و نیز اصلی‌ترین دلیل شکست و حذف سپاهان در مرحله پلی‌آف لیگ نخبگان امسال بوده، مجددا به اردوی تیم ملی دعوت شده است.

نام صالح حردانی که مورایس، سرمربی سپاهان، او در سه مسابقه ابتدایی لیگ نیمکت‌نشین کرد و بازیکن پراشتباهی مانند وحدت حنانوف را به او ترجیح داد، نیز در فهرست قلعه‌نویی دیده می‌شود.

علی نعمتی، یکی از پراشتباه‌ترین مدافعان سال‌های اخیر که با اعتراض پرشمار هواداران پرسپولیس از این تیم کنار گذاشته شد، یا جواد آقایی‌پور که کیفیت پایین بازی او و از دست موقعیت‌های پرشمار در بازی‌های گذشته صدای اعتراض هواداران سپاهان را بلند کرد، از دیگر دعوت‌شدگان عجیب و پرابهام امیر قلعه‌نویی به اردوی تیم ملی فوتبال ایران محسوب می‌شوند.

احسان حاج‌صفی نیز در حالی به بهانه بالا بودن سنش به اردوی تیم ملی دعوت نشده است که این روزها در ترکیب اصلی تیم مطرح آ.اک یونان می‌درخشد، اما بازیکنانی مانند شجاع خلیل‌زاده، علیرضا جهانبخش یا علیرضا بیرانوند با حدود ۳۵ سال سن در فهرست جدید قلعه‌نویی حضور دارند.

علیرضا بیرانوند، پیام نیازمند، سیدحسین حسینی، آرشا شکوری، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، میلاد محمدی، صالح حردانی، ابوالفضل جلالی، علی نعمتی، محمدامین حزباوی، آریا یوسفی، سعید عزت‌اللهی، سامان قدوس، امید نورافکن، محمد کریمی، محمد قربانی، مهدی قائدی، مهدی ترابی، علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده، اللهیار صیادمنش، مهدی طارمی، جواد آقایی‌پور، شهریار مغانلو و سردار آزمون ۲۶ بازیکن دعوت‌شده به اردوی تیم ملی فوتبال ایران‌اند که در تاریخ ۱۵ شهریور مقابل قرقیزستان و ۲۰ شهریور مقابل تیم ملی امارات صف‌آرایی خواهند کرد.

بیشتر از فوتبال