نمایش خالکوبی‌ المپیک برای پارالمپیکی‌ها آزاد شد

برخلاف تصور رایج، پارالمپیک هیچ رابطه رسمی با حلقه‌های المپیک ندارد

تصویر ورزشکاری با خالکوبی المپیک /AFP

سال‌ها است که ورزشکاران شرکت‌کننده در پارالمپیک که حلقه‌های المپیک را روی بدنشان خالکوبی کرده‌اند، مجبور بودند در طول مسابقات آن را بپوشانند، وگرنه با جریمه‌های کمیته بین‌المللی پارالمپیک (IPC) مانند محرومیت مواجه می‌شدند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، این کمیته پیش از پارالمپیک ۲۰۲۴ بدون توضیحی رسمی، این قانون را لغو کرد و کریگ اسپنس، مدیر ارتباطات کمیته بین‌المللی پارالمپیک، در ایمیلی اعلام کرد که دیگر لازم نیست ورزشکاران این خالکوبی‌ها را بپوشانند و می‌توانند خالکوبی‌های حلقه‌های المپیک را به نمایش بگذارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ممنوعیت به دلیل تفاوت نشان المپیک و پارالمپیک وضع شد. از آنجا که پارالمپیک‌ نشان خود به نام «آگیتوس» را دارد، کمیته پارالمپیک نمایش حلقه‌های المپیک را تبلیغ غیرمجاز می‌دانست.

المپیک و پارالمپیک تا چندین دهه به هم پیوسته به نظر می‌رسیدند و از زمان بازی‌های سئول در سال ۱۹۸۸، بازی‌های پارالمپیک هم در همان شهری که میزبان بازی‌های المپیک تابستانی است، برگزار می‌شود. با وجود این روابط و انجمن‌های نزدیک، آن‌ها سازمان‌هایی متمایز با کارکنان متفاوت، آیین‌نامه‌های متفاوت و مهم‌تر از همه لوگوهایی متفاوت‌اند.

برخلاف تصور رایج، نشان پارالمپیک هیچ ربطی به حلقه‌های المپیک ندارد و به شکل چرخشی از هلال‌های قرمز، آبی و سبز است که به نام آگیتوس (Agitos) شناخته می‌شود و در زبان لاتین به معنی «من حرکت می‌کنم» است؛ درست همینجا است که پارالمپیکی‌هایی که حلقه‌های المپیک را خالکوبی می‌کردند با مشکل مواجه می‌شدند: کمیته بین‌المللی پارالمپیک کار آن‌ها را تبلیغ برای یک نهاد ثالث (کمیته بین‌المللی المپیک) می‌دانست که ربطی به آن‌ها نداشت. به این ترتیب، تصمیم این شد که آن خالکوبی‌ها پوشانده شوند.

با این حال ورزشکارانی مانند گارسیا تولسون، شناگر و برنده پنج مدال پارالمپیک، حلقه‌های المپیک را نمادی از تلاش‌هایشان می‌دانند، نه یک تبلیغ. او قبلا در یکی از مسابقات به دلیل شسته شدن جوهری که خالکوبی‌اش را پوشانده بود، محروم شد اما با درخواستش درباره تجدیدنظر موافقت شد. اکنون با تغییر این قانون، ورزشکاران می‌توانند آزادانه خالکوبی‌هایشان را نشان دهند.

بازی‌های پارالمپیک‌ ۲۰۲۴ــ بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهانی برای ورزشکاران دارای معلولیت‌ــ از ۲۸ اوت تا ۸ سپتامبر در پاریس برگزار می‌شود و بیش از چهار ورزشکار از سراسر جهان در ۲۲ رشته ورزشی به رقابت خواهند پرداخت.

بیشتر از زندگی