اعلام جرم آمریکا علیه مسببان حمله به اسرائیل؛ کدام‌یک از رهبران حماس هنوز زنده‌اند؟

دادگستری ایالات متحده به دلیل «برنامه‌ریزی، حمایت و اجرای حمله مرگبار هفتم اکتبر به جنوب اسرائیل» برای رهبران حماس پرونده تشکیل داد

یحیی سنوار در کنار اسماعیل هنیه، غزه، ۱۴ دسامبر ۲۰۱۷‌ــ  Mohammed Abed/AFP

هم‌زمان با ادامه جنگ غزه و فشارهای بین‌المللی برای رسیدن به توافق آتش‌بس به‌منظور پایان جنگ ۱۱ ماهه اسرائیل و حماس، برای رهبران گروه شبه‌نظامی حماس در آمریکا پرونده‌ قضایی تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد که به دلیل نقش رهبران ارشد حماس در برنامه‌ریزی، حمایت و اجرای حمله مرگبار هفتم اکتبر در جنوب اسرائیل علیه آنان اتهام‌های جنایی مطرح شده است.

در این پرونده یحیی سنوار، رهبر سیاسی گروه حماس، و دست‌کم پنج نفر دیگر به سازماندهی حمله هفتم اکتبر که در آن یک هزار و ۲۰۰ نفر از جمله بیش از ۴۰ آمریکایی کشته شدند، متهم شده‌اند.

حمله غافلگیرکننده حماس به اسرائیل باعث حمله تلافی‌جویانه اسرائیل و آغاز جنگ غزه شد که تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته به جا گذاشته و مناطق زیادی از غزه را به ویرانه تبدیل کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، با انتشار بیانیه‌ای درباره شکایت از رهبران حماس، به نقش حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران در حمله به اسرائیل هم اشاره کرد. در این بیانیه آمده است: «متهمان یادشده با استفاده از ابزار نظامی تحت حمایت سیاسی و مالی جمهوری اسلامی ایران و همراهی حزب‌الله، گروه حماس را برای نابودی اسرائیل و کشتار غیرنظامیان رهبری کرده‌اند.»

در این شکایت از شش متهم نام برده شده است که سه نفر از آن‌ها از جمله اسماعیل هنیه، مروان عیسی و محمد ضیف طی ماه‌های اخیر کشته شده‌اند.

اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی سابق حماس، ژوییه ۲۰۲۴ در تهران ترور شد. محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس هم به ادعای اسرائیل در یک حمله هوایی در ماه ژوییه کشته شده است. مروان عیسی، معاون فرمانده نظامی، نیز در حمله ماه مارس اسرائیل کشته شد.

به گفته یکی از مقام‌های وزارت دادگستری ایالات متحده، دادستان‌های آمریکا در ماه فوریه علیه این شش مرد اتهام‌هایی را مطرح کردند، اما به امید بازداشت اسماعیل هنیه، شکایت را مخفی نگه داشتند. پس از مرگ هنیه، وزارت دادگستری تصمیم گرفت اتهامات علیه این افراد علنی کند.

از میان متهمان زنده در پرونده اعلام جرم آمریکا علیه رهبران حماس می‌توان به یحیی سنوار، رهبر سیاسی گروه حماس، اشاره کرد که گفته می‌شود در غزه مخفی شده است. نام خالد مشعل، رئيس دفتر برون‌مرزی این گروه که در دوحه مستقر است، و علی برکه، یکی دیگر از مقام‌های ارشد حماس هم در این فهرست دیده می‌شود.

یحیی سنوار، متولد سال ۱۹۶۲، تاکنون سه بار دستگیر شده است. او در جریان سومین دستگیری‌اش در سال ۱۹۸۸ به اتهام طراحی آدم‌ربایی و کشتن دو سرباز اسرائیلی و قتل چهار فلسطینی مظنون به همکاری با اسرائیل، به چهار بار حبس ابد محکوم شد. با این حال نام او در میان یک هزار و ۲۷ اسیر فلسطینی و عرب در اسرائیل قرار گرفت که در ازای آزادی یک سرباز اسرائیلی که بیش از پنج سال در اسارت حماس بود، آزاد شدند.

سنوار به عنوان رهبر برجسته حماس به سمتش بازگشت و در سال ۲۰۱۷ رئیس دفتر سیاسی این گروه در نوار غزه شد. ایالات متحده نام او را از سال ۲۰۱۵ در فهرست «تروریست‌های بین‌المللی» قرار داد. او پس از کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران، رهبر سیاسی حماس معرفی شد.

خالد مشعل سال ۱۹۵۶ در کرانه باختری به دنیا آمد و یکی از بنیان‌گذاران حماس محسوب می‌شود. سازمان موساد در سال ۱۹۹۷ زمانی که مشعل در اردن زندگی می‌کرد، به دستور مستقیم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، برای ترور او اقدام کرد. در آن زمان، ماموران موساد با پاسپورت‌های کانادایی جعلی وارد اردن شدند و مشعل را در حالی که در خیابان راه می‌رفت، به ماده سمی آلوده کردند، اما مقام‌های اردن این سوءقصد را کشف و دو عضو موساد را دستگیر کردند. پس از آن پادشاه وقت اردن از نخست‌وزیر اسرائیل پادزهر ماده مسموم‌کننده خالد مشعل را درخواست کرد و نتانیاهو هم تحت فشار بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، پادزهر را تحویل داد.

مشعل که در قطر زندگی می‌کند، اولین بار سال ۲۰۱۲ به نوار غزه رفت و با استقبال مقام‌های فلسطینی مواجه شد. حماس در سال ۲۰۱۷ اسماعیل هنیه را به‌عنوان جانشین مشعل و رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب کرد.

علی برکه نیز یکی از مقام‌های ارشد حماس است. او پس از حملات هفتم اکتبر در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی روسیه مدعی شد که شبه‌نظامیان حماس به مدت دو سال اسرائیل را فریب دادند تا آن‌ها فکر کنند که حماس مشغول اداره غزه است.

به گفته او، این برنامه‌ریزی نه‌تنها برای حمله، بلکه برای نحوه حکومت پس از آن نیز بود. علی برکه اکنون در لبنان است.

بیشتر از جهان