آلودگی هوا بیشتر بر تولید مثل مردان اثر منفی دارد، آلودگی صوتی بر ناباروری زنان

نتایج پژوهشی که در مجله پزشکی «بی‌ام‌جی» (BMJ) منتشر شد، نشان می‌دهد که مواجهه طولانی‌مدت با سروصدای ترافیک و همچنین ذرات ریز معلق (۲.۵ میکرومتر) که نوعی آلودگی هوا است، خطر ناباروری در زنان و مردان را افزایش می‌دهد

عکس تزیینی‌ــ زنی از آلودگی هوا بینی‌اش را گرفته است‌ــ Canva

نتایج پژوهشی که در مجله پزشکی بریتانیا (BMJ) منتشر شد، نشان می‌دهد که آلودگی هوا با افزایش خطر ناباروری در مردان و آلودگی صوتی با افزایش خطر ناباروری در زنان مرتبط است.

به گزارش گاردین، این پژوهش نشان می‌دهد که مواجهه طولانی‌مدت با سروصدای ترافیک و همچنین ذرات ریز معلق (۲.۵ میکرومتر) که نوعی آلودگی هوا است، خطر ناباروری در زنان و مردان را افزایش می‌دهد.

محققان در این مطالعه، اطلاعات ۵۲۶ هزار و ۵۶ مرد و ۳۷۷ هزار و ۸۵۰ زن را که بین ۳۰ تا ۴۵ سال داشتند، متاهل بودند یا با هم زندگی می‌کردند، کمتر از دو فرزند داشتند، بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ در دانمارک زندگی می‌کردند و قصد جدی داشتند که بچه‌دار شوند، بررسی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای این تحقیق، میزان میانگین آلودگی هوا با ذرات معلق ۲.۵ میکرومتر در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۷ در محل سکونت شرکت‌کنندگان و موارد تشخیص ناباروری در آن‌ها استخراج شد.

در طول این ۱۸ سال، برای ۱۶۱ هزار و ۷۲ مرد و ۲۲۶ هزار و ۷۲ زن مشکل ناباروری تشخیص داده شده بود. پس از در نظر گرفتن عواملی مانند درآمد، سطح تحصیلات و شغل، مشخص شد که قرار داشتن در معرض ذرات معلق که طی پنج سال به‌ میزان ۲.۹ میکروگرم در مترمکعب بالاتر از میانگین بود، با افزایش ۲۴ درصدی خطر ناباروری در مردان ۳۰ تا ۴۵ ساله ارتباط داشت.

بر اساس این تحقیق، مواجهه با ذرات معلق ۲.۵ میکرومتر و ریزتر با ناباروری در زنان ارتباطی نداشت اما قرار گرفتن در معرض میزان بالای آلودگی صوتی ناشی از ترافیک به میزان ۱۰.۲ دسی‌بل بالاتر از حد متوسط به مدت پنج سال، خطر ناباروری زنان بالای ۳۵ سال را ۱۴ درصد افزایش داد. آلودگی صوتی روی زنان ۳۰ تا ۳۵ ساله به افزایش نرخ ناباروری منجر نشد.

محققان این پژوهش اشاره می‌کنند که چندین مطالعه قبلا وجود ارتباط بین آلودگی هوا و کیفیت اسپرم در مردان را رد کرده بودند، اما این مطالعات نتایجی متناقض یا غیرقابل اعتماد ارائه داده‌ بودند و آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که آلودگی هوا با ذرات معلق بر افزایش خطر ناباروری مردان تاثیر دارد و آلودگی صوتی ترافیک هم با افزایش خطر ناباروری در زنان بالای ۳۵ سال و احتمالا مردان بالای ۳۷ سال مرتبط است.

با توجه به اینکه کاهش نرخ زادوولد و افزایش سن مادران هنگام زایمان اول از بسیاری از کشورها گزارش شده، شناخت آلودگی‌های محیطی که بر باروری تاثیر می‌گذارند، بسیار مهم است و اگر نتایج این مطالعه تایید شود، نشان می‌دهد که اجرای سیاست‌های کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی ممکن است به بالا رفتن نرخ زادوولد در این کشورها کمک کند.

بیشتر از بهداشت و درمان