آتشکده ساسانی از دل خاک شهرستان کوهدشت بیرون آمد

شهرستان کوهدشت آثار بسیاری از ایران دوران باستان را در خود جای داده است

تصویری از تیم کاوش در کنار بقایای آتشکده ساسانی که به‌تازگی در کوهدشت کشف شده است-میراث آریا 

باستان‌شناسان در جریان کاوش اضطراری محوطه‌های باستانی کوهدشت، بقایی از یک آتشکده دوران ساسانیان را از دل خاک بیرون کشیدند.

این چهارطاقی در روستای رشیدآباد شهرستان کوهدشت در استان لرستان پس از آن کشف شد که کاوش‌های غیرمجاز به محوطه ساسانی آسیب وارد کرده بود و باستان‌شناسان بر ضرورت کاوش اضطراری در این منطقه تاکید داشتند.

با این حال، آن‌طور که از سخنان عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی استان لرستان برمی‌آید اعتبار کاوش اضطراری و عملیات نجات‌بخشی در این منطقه پس از چندین ماه «رایزنی و پیگیری» تامین شد.

خبرگزاری میراث آریا، روز پنج‌شنبه پانزدهم شهریور، به نقل از این مقام دولتی نوشت که عملیات کاوش اضطراری و نجات‌بخشی محوطه باستانی طی ۱۵ روز اخیر با سرپرستی سجاد علی‌بیگی انجام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نهایت نیز باستان‌شناسان موفق شدند، بخش مهمی از آتشکده ساسانی را در این منطقه کشف کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان لرستان، گفت که «کشف بقایای آتشکده ساسانی، حلقه مفقوده دوره ساسانی در غرب استان لرستان را مشخص می‌کند».

علاوه بر چهارطاقی اصلی، تالار طواف و حصار بیرونی آتشکده، مجمر آتشدان و برخی عناصر و آثار به‌جامانده از معماری و گچبری‌های ایران در دوران ساسانی نیز در این منطقه کشف شده است.

سال ۱۳۹۵ نیز باستان‌شناسان، در جریان کاوش‌های باستان‌شناختی رودخانه سیمره، اسکلت کامل انسانی ۲ متری را به همراه تعدادی سفال کشف کردند. این کشف تاریخی، اطلاعات جدیدی را از نحوه تدفین در دوران ساسانیان، سبک زندگی و تغذیه ایرانیان دوران ساسانیان در اختیار کارشناسان گذاشت.

حدود چهار سال قبل از آن نیز بقایای یک کوشک ساسانی به علاوه دو کتیبه باستانی از دل خاک بیرون کشیده شد.

شهرستان کوهدشت در استان لرستان، آثار بسیاری از ایران دوران باستان و به خصوص دوره ساسانیان را در خود جای داده است. برخی از این آثار نیز طی سال‌های اخیر کشف شده‌اند.

غار میرملاس، معبد آشوری، نقوش صخره‌ای هومیان، معبد سرخ دم لکی، معبد سرخ دم لری، قلعه کوهزاد، قلعه زاغه، قلعه كورگان،‌ قلعه منيژه، ‌ قلعه چنگری،‌ پل سی‌پله و  تنگه شیرز از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهرستان‌اند.

در غار میرملاس که از آن به عنوان سومین غار رنگین‌نگاره‌ها در جهان نام می‌برند، نشانه‌هایی مانند نقاشی‌های حکم‌شده روی دیوار وجود دارد که زیست انسان‌های نخستین در آن را اثبات می‌کند.

نقوش صخره‌ای غار هومیان نیز در این شهرستان، پیشینه آن را به دوران پارینه‌سنگی می‌رساند. معبد آشوری هم نشان می‌دهد که مردمانی پیش از هزاره اول پیش از میلاد در این مناطق زندگی می‌کردند.

پل سی‌پله نیز که از آثار منحصربه‌فرد دوران ساسانیان به شمار می‌رود، در منطقه طرهان کوهدشت بر روی رودخانه سیمره در حدفاصل استان لرستان و ایلام واقع‌ شده است.

بیشتر از فرهنگ و هنر