کشته‌ شدن سه اسرائیلی در مرز اردن و کرانه باختری؛ حزب‌الله ۵۰ راکت شلیک کرد

مقام‌های اسرائیل و اردن اعلام کردند که گذرگاه پل آلنبی پس از تیراندازی مرگبار صبح یکشنبه در آنجا بسته شد

در اثر تیراندازی یک راننده کامیون در گذرگاه آلنبی واقع در مرز کرانه باختری و اردن در صبح یکشنبه هشتم اوت (هجدهم شهریور)، سه غیرنظامی اسرائیلی کشته شدند.

به گزارش تایمز اسرائیل، قربانیان سه مرد حدودا ۵۰ ساله بودند و پلیس مهاجم را کشته است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد به اینکه کامیونی که فرد مهاجم برای تیراندازی استفاده کرده، حامل مواد منفجره باشد، مشکوک است، بنابراین نیروهای نظامی برای بررسی کامیون به محل حادثه اعزام شده‌اند.

در هفته‌های گذشته، کرانه باختری نیز هم‌زمان با غزه، صحنه حملات گسترده ارتش اسرائیل به اعضای سازمان‌های فلسطینی و همچنین عملیات مسلحانه عمدتا انفرادی علیه شهروندان اسرائیلی بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، شامگاه یکشنبه بیش از ۵۰ راکت به شمال اسرائیل شلیک شد که بنابر اعلام ارتش، به چندین ساختمان خسارت زد. حزب‌الله لبنان مسئولیت پرتاب این موشک‌ها را برعهده گرفت و اعلام کرد که این عملیات را در انتقام بابت حمله روز شنبه اسرائیل انجام داده است که طی آن سه کارمند اورژانس کشته شدند. در بیانیه حزب‌الله لبنان آمده است: «در پاسخ به حملات دشمن به‌ویژه آن حمله بخصوص، کریات شمونا را با موشک‌های فلق هدف قرار دادیم.»

سامانه راکتی فلق تولید جمهوری اسلامی ایران است و با استفاده پرتابگرهای نصب‌شده روی خودروهای سبک و همچنین شناورهای دریایی پرتاب می‌شود.

ارتش اسرائیل ادعا می‌کند که دست‌کم دو نفر از کشته‌شدگان از اعضای جنبش امل، متحد حزب‌الله، بودند اما سازمان دفاع غیرنظامی لبنان اعلام کرد که در «حمله اسرائیل به یک خودرو آتش‌نشانی» سه تن از کارمندانش کشته شدند.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، نیز در بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد و گفت: «این تجاوز جدید علیه لبنان نقض آشکار قوانین بین‌المللی و ارزش‌های انسانی است.»

بنا بر اعلام ارتش اسرائيل، حدود ساعت ۱ و ۲:۳۰ بامداد یکشنبه تقریبا ۲۰ راکت شلیک شدند. نیروهای دفاعی اسرائیل گزارش دادند که بیشتر پرتابه‌ها رهگیری شده‌اند، اگرچه برخی از آن‌ها به منطقه کریات شمونا برخورد کرده و خسارتی به بار آورده است. بنا بر اعلام ارتش، حدود ساعت ۵:۳۰ صبح هم ۳۰ موشک دیگر از لبنان شلیک شد که تعدادی رهگیری شدند و بقیه به زمین خالی اصابت کردند.

حملات شبانه به شمال اسرائیل نسبتا غیرمعمول و منعکس‌کننده افزایش تنش در دو سوی مرز است.

در همین حال، ارتش اسرائیل گزارش‌هایی مبنی بر حمله جنگنده‌هایش به ساختمان‌های مورداستفاده حزب‌الله را در عطارون، مارون الراس و یارون در جنوب لبنان در شبانه‌روز گذشته تایید و تصاویری از این حملات را منتشر کرد. این شهرها همگی نزدیک جنوب لبنان‌اند.

افزایش تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان هم‌زمان با ادامه جنگ غزه در حالی است که معترضان اسرائیلی بار دیگر علیه سیاست‌های جنگی بنیامین نتانیاهو تظاهرات گسترده‌ای برگزار کردند. در جریان تظاهرات ضددولتی در تل‌آویو، تظاهرات‌کنندگان مقابل وزارت دفاع تجمع کردند و خواهان اقدام برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی و برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل شدند.

پس از پیدا شدن اجساد شش گروگان در تونل‌های جنوب غزه، بنیامین نتانیاهو درباره کارشکنی در رسیدن به توافق آتش‌بس و معامله آزادسازی گروگان‌ها با حماس بیش‌ازپیش هدف انتقاد قرار دارد.

بیشتر از جهان