بزرگ‌ترین حمله اوکراین به پایتخت روسیه؛ فرودگاه‌های مسکو تعطیل شدند

اوکراین می‌گوید حق دارد به عمق خاک روسیه حمله کند، اگرچه حامیان غربی کی‌یف خواهان رویارویی مستقیم روسیه و ناتو نیستند

تصویری از سربازان ارتش اوکراین‌ــ حساب ولودیمیر زلنسکی در شبکه ایکس @ZelenskyyUa

اوکراین روز سه‌شنبه دهم سپتامبر (۲۰ شهریور) در بزرگ‌ترین حمله پهپادی‌ به پایتخت روسیه، منطقه مسکو را هدف گرفت که به کشته شدن دست‌کم یک زن، تخریب ده‌ها خانه و بسته شدن فرودگاه‌ها و تغییر مسیر حدود ۵۰ پرواز در روسیه منجر شد.

به گزارش رویترز، روسیه درباره حمله روز سه‌شنبه اوکراین اعلام کرد که حدود ۲۰ پهپاد تهاجمی را بر فراز منطقه مسکو و ۱۲۴ هواپیمای دیگر را در هشت منطقه دیگر منهدم کرده است.

مقام‌های روسیه اعلام کردند که دست‌کم یک نفر در نزدیکی مسکو کشته شده است. سه فرودگاه از چهار فرودگاه مسکو نیز به مدت بیش از شش ساعت بسته بودند و حدود ۵۰ پرواز تغییر مسیر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به خبرنگاران گفت که حمله هواپیمای بدون سرنشین اوکراین ماهیت واقعی رهبری سیاسی کی‌یف را که به گفته او «از دشمنان روسیه تشکیل شده است»، نشان می‌دهد.

پسکوف با انتقاد از حمله به محله‌های مسکونی تاکید کرد: «رژیم کی‌یف به نشان دادن ماهیتش ادامه می‌دهد. آن‌ها دشمنان ما هستند و ما باید برای محافظت از خود در برابر چنین اقدام‌هایی عملیات نظامی ویژه را ادامه دهیم.»

ساکنان محلی به رویترز گفتند که حملات هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه به آپارتمان‌های بلند منطقه رامنسکویه در منطقه مسکو آسیب رساند و آ‌ن‌ها را به آتش کشید.

بر اساس اطلاعات رسمی، منطقه رامنسکویه در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی کرملین واقع است و حدود یک‌چهارم میلیون نفر جمعیت دارد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که بیش از ۷۰ پهپاد نیز بر فراز منطقه بریانسک و ده‌ها هواپیمای دیگر بر فراز مناطق دیگر سرنگون شده‌اند. هیچ خسارت یا تلفات جانی در آنجا گزارش نشده است.

جنگ روسیه و اوکراین عمدتا جنگی توپخانه‌ای و با هواپیماهای بدون سرنشین بوده است و صدها هزار سرباز هم در آن شرکت دارند. مسکو و کی‌یف هر دو به دنبال خرید و توسعه پهپادهای جدید، استقرار آن‌ها به روش‌های نوآورانه و جست‌وجوی راه‌های جدید برای نابودی آن‌ها‌ــ از استفاده از تفنگ ساچمه‌ای گرفته تا سیستم‌های پارازیت الکترونیکی پیشرفته‌ــ هستند.

هر دو طرف پهپادهای تجاری ارزان‌قیمت را به سلاح‌های مرگبار تبدیل کرده‌اند و در عین حال برای حمله به اهدافی از جمله تانک‌ها و زیرساخت‌های انرژی مانند پالایشگاه‌ها و فرودگاه‌ها، تولید و مونتاژ هواپیماهای بدون سرنشین را افزایش داده‌اند.

مسکو و دیگر شهرهای بزرگ روسیه تا حد زیادی از جنگ مصون مانده‌اند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، که به دنبال حفاظت پایتخت کشورش از تبعات جنگ است، حملات هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی را که زیرساخت‌های غیرنظامی مانند نیروگاه‌های هسته‌ای را هدف قرار می‌دهند، «تروریسم» خوانده و قول داده است که به آن پاسخ دهد.

این در حالی است که روسیه در دو سال و نیم گذشته با هزاران موشک و هواپیماهای بدون سرنشین، اوکراین را هدف گرفته که به کشته شدن هزاران غیرنظامی، تخریب بیشتر سیستم انرژی آن کشور و آسیب رساندن به املاک تجاری و مسکونی منجر شده است.

اوکراین می‌گوید حق دارد به عمق روسیه حمله کند، اگرچه حامیان غربی کی‌یف اعلام کرده‌اند که خواهان رویارویی مستقیم مسکو و ائتلاف نظامی ناتو به رهبری آمریکا نیستند.

اوکراین در مورد حملات روز سه‌شنبه هیچ اظهارنظر فوری منتشر نکرده است و زلنسکی نیز مانند پوتین هدف قرار دادن غیرنظامیان را تکذیب می‌کند.

حمله گسترده روز سه‌شنبه در پی حملات پهپادی پیشین اوکراین انجام شد که اوایل سپتامبر، تاسیسات انرژی و برق روسیه را هدف قرار داد.

مقام‌های منطقه تولا که در شمال با منطقه مسکو همسایه است، گفتند که بقایای هواپیمای بدون سرنشین روی یک تاسیسات سوخت و انرژی سقوط کرده اما «فرایند فناوری» آن تاسیسات تحت تاثیر قرار نگرفته است.

بیشتر از جهان