نگاهی به ویژگی‌های جدید آیفون ۱۶ اپل

دوگانه پیشرفت تدریجی و تحولی بزرگ

آیفون ۱۶ پرو در چهار رنگ-Apple

اپل، آیفون ۱۶ را معرفی کرده است‌ــ گوشی‌ که ممکن است سرنوشت این شرکت را تعیین کند. امروز [دوشنبه] در مراسمی در کالیفرنیا، چهار نسخه جدید از آیفون ۱۶ به همراه یک ساعت اپل (Apple Watch) جدید و هدفون‌های بی‌سیم اپل (AirPods) معرفی شدند.

بسیاری از تغییرات در مدل‌های امسال تا حد زیادی مطابق انتظارات‌اند و به الگویی که اپل تعیین‌ کرده، پایبند مانده‌اند. دوربین بهتر شده، نمایشگر کمی تغییر کرده است، دکمه جدیدی کنار گوشی دارد و باتری که بیشتر دوام خواهد آورد.

ارزش برخی از این تغییرات را می‌توانید در لحظه‌ای که دستگاه‌های جدید را استفاده می‌کنید، ببینید اما آثار کامل دستگاه جدید ممکن است تا سال‌ها حس نشود.

ایندیپندنت یکی از اولین‌ها در جهان بود که آیفون جدید را دقایقی پس از رونمایی و در مراسمی در ساختمان مرکزی اپل در کالیفرنیا امتحان کرد. حتی در همان دقایق اول، تناقضی که در قلب آیفون جدید وجود دارد، واضح بود: این یک ارتقای ناچیز است که به‌روزرسانی‌های نسبتا کم اما مفیدی ارائه می‌دهد و با این حال ممکن است یکی از مهم‌ترین عرضه‌های محصول اپل در سال‌های اخیر باشد.

نقد اولیه بر اساس برداشت‌های اول از هوش مصنوعی اپل (Apple Intelligence) چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. از یک سو، این [محصول] هنوز واقعا وجود ندارد، چون به طور عمومی عرضه نشده و اپل همچنان در حال ایجاد تغییرات در آن است؛ از سوی دیگر، امکان استفاده از آن در آیفون ۱۵ پرو (Pro) وجود دارد، زیرا در یک نسخه بتای اولیه منتشر شده است. افزون بر آن، این ویژگی بسیار شخصی است، بنابراین استفاده از آن در یک اتاق شلوغ و پرسروصدا روی دستگاهی که متعلق به شخص دیگری است، اطلاعات زیادی به ما نمی‌دهد.

اما تجربه‌های اولیه نشان می‌دهد که اپل به دنبال استفاده‌های کمتر چشمگیر و اغلب کاربردی از هوش مصنوعی بوده است. این ابزار دنیای جدیدی خلق نخواهد کرد، روش‌های آسانی برای تولید اطلاعات نادرست ارائه نخواهد داد یا به شما چت‌باتی نمی‌دهد که بتوانید با آن دوست شوید یا عاشقش شوید. بلکه فقط کمی از دردسر کارهای روزمره می‌کاهد: برای نمونه، به جای خواندن یک رشته پیام طولانی، می‌توانید خلاصه‌ای از آن را بخوانید.

این محصول این کار را به‌خوبی انجام می‌دهد. خلاصه‌ها بی‌اشتباه‌اند و ابزارهای نوشتاری کاملا دقیق‌اند. ماهیت نسبتا محدود ابزارهای هوش مصنوعی به این معنا است که احتمال خطا نیز کمتر است، و در حالی که گاهی اشتباهی رخ می‌دهد، این اشتباهات معمولا جدی نخواهند بود.

اما آیفون جدید فقط ظرفی برای هوش مصنوعی اپل نیست. اپل تغییراتی ایجاد کرده است که در شرایط عادی، اگر توجه ما به تغییرات اساسی ناشی از هوش مصنوعی منحرف نشده بود، کافی بودند تا این گوشی به‌عنوان یک ارتقای سالانه مناسب شناخته شود.

در ظاهر آیفون ۱۶ تغییراتی وجود دارد‌ــ در واقع بیشتر از آنچه شایعه شده بود، زیرا هم اندازه آن بزرگ‌تر شده و هم یک «کنترل دوربین» اضافی کنارش افزوده شده است. کمی دقت لازم است، اما به‌راحتی می‌توانید مدل‌های پرو و غیر پرو را از مدل‌های سال گذشته تشخیص دهید که این در مورد همه آیفون‌های چند سال اخیر ممکن نبود و همه این تغییرات اولیه، هرچند کوچک، مثبت به نظر می‌رسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوربین‌ها کمی فرزتر به نظر می‌رسند، اگرچه در تاری شدید [ناشی از نورپردازی نامناسب و محیط شلوغ] نمایشگاهی تشخیص این امر دشوار بود. امکان تست ادعای مربوط به باتری در چنین مدت کوتاهی وجود ندارد، اما اگر درست باشد، کمک بزرگی خواهد بود و هر کسی که از یک گوشی چند سال کارکرده به این سری جدید می‌آید، از به‌روزرسانی‌های جدید مانند دکمه بسیار کاربردی «اکشن» بهره‌مند خواهد شد که به شما امکان می‌دهد برای دسترسی به قسمتی از گوشی یک میان‌بر سریع انتخاب کنید.

آشکارترین تغییر در آیفون ۱۶ کنترل دوربین است. به نظر می‌رسد یک دکمه باشد‌ــ شما نمی‌توانید واقعا آن را فشار دهید، اما از لرزش‌های دقیقی استفاده می‌کند تا احساسی شبیه به فشار دادن در شما ایجاد کند، مانند نسخه‌های جدیدتر دکمه «هوم» (home)‌ــ و تقریبا هم‌سطح با کنار گوشی قرار گرفته است، به طوری که از دکمه‌های صدا و [حالت] «اسلیپ» (sleep) فاصله دارد.

ارزش این تغییر بلافاصله مشخص می‌شود. می‌توانید در یک چشم به هم زدن، دوربین را باز کنید و سپس آن را مانند یک دوربین معمولی نگه دارید و به جای دستپاچه فشار دادن دکمه روی صفحه عکس بگیرید.

اما ارزش واقعی آن زمان بیشتری می‌برد تا مشخص شود. وقتی دوربین باز است، می‌توانید با کشیدن بالا و پایین روی این کنترل، زوم کنید یا با فشار دادن از همان سازوکار برای تغییر بخش‌های دیگر دوربین، مانند نوردهی، استفاده کنید. این ویژگی بسیار مفید به نظر می‌رسد اما به زمان نیاز دارد تا به آن عادت کنید، زیرا همان [ویژگی] اندازه کوچک و کنترل دقیقی که آن را سودمند می‌کند، سبب می‌شود به‌راحتی در دستتان سر بخورد یا گیج شوید.

در یک سال عادی، واکنش‌ها [به این محصول جدید] احتمالا مثبت اما ملایم بودند: این دستگاه ارتقاهایی تدریجی ارائه می‌دهد که به نیازهای کاربران پاسخ می‌دهد بدون اینکه دنیا را دگرگون کند، همان‌طور که معمولا به‌روزرسانی‌های تدریجی‌تر آیفون اپل انجام می‌دهند. این به‌روزرسانی‌ها هوشمندانه و مفیدند، حتی اگر برای بهره‌برداری کامل از آن‌ها به کمی کار بیشتر نیاز باشد.

اما این یک سال عادی نیست. آیفون ۱۶ انقلابی در اپل و صنعت فناوری است که درون دستگاهی نسبتا در حال تکامل پنهان شده است.

این دستگاه یک لذت بی‌سروصدا و آرام است، بهبودها و اصلاحاتی ارائه می‌دهد که برای هرکس که به دنبال ارتقا است، آن را به خریدی مناسب تبدیل می‌کند. اما گوشی تنها نیمی از ماجرا است‌ــ ابزارهای جدیدی که درون آن قرار دارند، موفقیت واقعی را رقم می‌زنند و ما فقط زمانی که با هوش مصنوعی اپل بیشتر آشنا شویم و او هم ما را بیشتر بشناسد، آن‌وقت تازه می‌توانیم قضاوت کنیم که چقدر خوبند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی