قرصی که ظرف سه ماه ۱۳ درصد وزن بدن را کاهش می‌دهد

بنابر اعلام شرکت دارو‌ساری نوو نوردیسک، این دارو ایمن به نظر می‌رسد و عوارض جانبی آن مشابه داروهای کاهش وزن ویگووی و اوزمپیک است

عکس تزیینی‌ــ تصویر مردی که در یک دستش قوطی قرص و با دست دیگر شلوارش را گرفته است‌ــ Canva

براساس یافته‌هایی که روز سه‌شنبه در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه دیابت (European Association for the Study of Diabetes) در اسپانیا ارائه شد، یک قرص روزانه کاهش وزن تولید شرکت نوونوردیسک در فاز نخست کارآزمایی بالینی توانست پس از سه ماه، وزن بدن را تا ۱۳ درصد کاهش دهد و به نظر می‌رسد نرخ کاهش وزن با این قرص آزمایشی که آمیکریتین (amycretin) نام دارد، سریع‌تر از سایر داروها باشد.

به گزارش ان‌بی‌سی، هنوز برای تایید نتایج قطعی زود است و به پژوهش‌های بیشتر به‌ویژه در مدت‌‌زمان طولانی‌تر نیاز است. همچنین این دارو را نمی‌توان مستقیم با داروهای کاهش وزن موجود در بازار مقایسه کرد، زیرا هنوز تحت کارآزمایی بالینی سر به سر (رودررو کردن دو گزینه با هم) قرار نگرفته‌اند و نتایج به دست‌آمده هم در مجلات علمی معتبر بررسی نشده‌اند. 

مارتین لانگ، معاون اجرایی و رئیس توسعه شرکت داروسازی نوونوردیسک، در بیانیه‌ای شباهت عملکرد آمیکریتین با دارو‌های کاهش وزن ویگووی و اوزمپیک را تایید کرد. این دارو یک آگونیست جی‌ال‌پی-۱ (GLP-1) است، یعنی به گیرنده‌های جی‌ال‌پی-۱ در بدن متصل می‌شود و فعالیت‌های طبیعی این هورمون‌ موثر بر کاهش اشتها را تقلید و تحریک می‌کند تا به نتایج درمانی مانند کنترل قند خون و کاهش وزن کمک کند. هورمون دومی که این دارو از آن الگوبرداری می‌‌کند هم آمیلین (amylin) نام دارد که احساس سیری را تقویت می‌‌کند. 

در این مطالعه، شرکت‌کنندگان به مدت حداکثر ۱۲ هفته هر روز یا داروی آمیکرتین یا دارونما (پلاسیبو) مصرف کردند. محققان دوزهای مختلف این دارو را هم آزمایش کردند و برای برخی شرکت‌کنندگان دوز دارو را به مرور افزایش دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کارآزمایی‌های بالینی فاز نخست، هدف بررسی ایمنی یک داروی جدید و مشخص کردن دوزهای مناسب‌ برای بیماران است. در کارآزمایی‌های بعدی (فازهای ۲ و ۳) بیشتر بر ارزیابی اثربخشی دارو تمرکز می‌شود تا مشخص کنند دارو تا چه حد خوب عمل می‌کند و آیا مزایای آن از خطراتش بیشتر است یا خیر.

باوجود این، افرادی که برای کارآزمایی فاز نخست، این داروی کاهش وزن را مصرف کردند، واقعا وزنشان کم شد: پس از ۱۲ هفته، شرکت‌کنندگانی که بالاترین دوز را مصرف کرده بودند، به طور متوسط ​​۱۳.۱ درصد از وزنشان را از دست دادند، در حالی که میانگین کاهش وزن در کسانی که دارونما مصرف کرده بودند، ۱.۱ درصد بود.

بنابر اعلام شرکت دارو‌ساری نوو نوردیسک، این دارو ایمن به نظر می‌رسد و عوارض جانبی آن مشابه داروهای کاهش وزن ویگووی و اوزمپیک است و می‌تواند تهوع، اسهال، درد معده و استفراغ به دنبال داشته باشند.

لانگ گفت که این شرکت داروسازی فاز ۲ کارآزمایی را روی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ آغاز کرده است.  

چه مقدار وزن از دست دادن غیرطبیعی است؟

به گفته کارشناسان با وجود آنکه کاهش وزن با این دارو بسیار قابل‌توجه است، در مورد سرعت آن نگرانی‌هایی وجود دارد. آن‌ها هشدار می‌دهند اگرچه هدف اصلی کاهش وزن است، چگونگی کاهش وزن هم باید مدنظر قرار گیرد. افرادی که به روش‌های سالم و پایدار وزن کم می‌کنند، بسیار بیشتر از سایرین قادر خواهند بود وزن جدید و نیز توده عضلانی خود را حفظ کنند.

آن‌ها درباره عوارض جانبی این دارو هم به جزئیات بیشتری نیاز دارند و می‌خواهد بداند آیا کاهش وزن سریع به دلیل کاهش اشتها رخ داده یا مشکلات سلامتی ایجاد شده است. کاهش وزن از طریق از دست دادن چربی یا عضله هم مهم است و در مورد از دست دادن توده عضلانی به‌ویژه در افراد مسن نگرانی‌هایی وجود دارد. درباره نرخ ترک مطالعه‌ــ که نشان‌دهنده مشکلات جدی در درمان یا نپذیرفتن بیماران) و میزان عوارض جانبی نظیر حالت تهوع و استفراغ هم به اطلاعات بیشتری نیاز است.   

بیشتر از بهداشت و درمان