پزشکیان در عراق: باید مانند اتحادیه اروپا مرزها میان کشورهای اسلامی را برداریم

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به فرودگاه بغداد در محل کشته شدن قاسم سلیمانی حاضر شد و به او ادای احترام کرد

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه ۲۱ شهریور در اولین سفر خارجی برای دیداری رسمی، عازم عراق شد.

به گزارش رسانه‌های داخلی، پزشکیان در بدو ورود به بغداد، در یادمان و محل کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس حاضر شد و به آن‌ها ادای احترام کرد.

قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، ۱۳ دی ۱۳۹۸ هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده، کشته شد.

 رئیس دولت چهاردهم پس از ادای احترام به قاسم سلیمانی که تاکیدی بر ادامه شیوه موسوم به «دیپلماسی و میدان» و دخالت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی است، به کاخ ریاست‌جمهوری عراق رفت تا با مقام‌های این کشور دیدار کند.

پزشکیان ابتدا با عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهوری عراق، دیدار کرد. او در گفت‌وگو با رشید، ضمن تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای، خواستار حرکت به سمت برداشتن مرزهای کشورهای اسلامی همانند تجربه اتحادیه اروپا شد.

رئیس‌جمهوری ایران با بیان اینکه تقویت وحدت میان کشورهای اسلامی به بی‌اثر شدن تحریم‌ها منجر خواهد شد، گفت: «وحدت میان کشورهای اسلامی کلید و رمز خشکاندن ریشه تروریسم اسرائیل خواهد بود.»

عبداللطیف جمال رشید نیز در دیدار با پزشکیان، بر حرکت در مسیر حذف دلار از مبادلات مالی دو کشور تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پزشکیان سپس به دیدار محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، رفت و لوحی حاوی پیام رهبر جمهوری اسلامی را به او اهدا کرد. در این پیام، از «زحمات دولت و ملت عراق برای استقبال از زائران اربعین» تشکر و قدردانی شده بود.

بنا بر اطلاع‌رسانی انجام‌شده درباره سفر پزشکیان، او قرار است در سفر سه‌روزه به عراق، علاوه بر مذاکره با مقام‌های ارشد این کشور و امضای اسناد همکاری مشترک، به «زیارتگاه‌های شهرهای نجف و کربلا» برود. او سپس به دعوت رسمی مقام‌های اقلیم کردستان، به اربیل و سلیمانیه در شمال عراق سفر می‌کند.

رئیس‌جمهوری ایران در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه رووداو مبنی بر اینکه پیام شما برای شهروندان عراق و اقلیم کردستان چیست، گفت: «به آن‌ها درود می‌فرستیم و در خدمت آن‌هاییم. روابط میان جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان هم اکنون خوب است و برای تقویت آن تلاش می‌کنیم.»

در نخستین سفر خارجی پزشکیان تعداد زیادی از مقام‌های اجرایی و دفتر ریاست‌جمهوری او را همراهی می‌کنند، از جمله جعفر قائم‌پناه، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، محسن حاجی‌میرزایی، رئیس دفتر رئیس‌‌جمهوری، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی و مهدی سنایی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری.

او پیش از سفر به عراق در فرودگاه ایران تاکید کرد: «ارتباط با کشورهای اسلامی از دیدار با عراق شروع می‌شود. امیدوارم با تمام کشورهای اسلامی رابطه صمیمانه و برادرانه داشته باشیم.»

پزشکیان که بارها مستقیم و غیرمستقیم بر گوش به فرمان خامنه‌ای بودن تاکید کرده است، روز چهارشنبه نیز درباره هدفش از سفر به عراق گفت: «این سفر بر اساس سیاست رهبر جمهوری اسلامی برای ارتباط صمیمی با همسایگان انجام می‌شود.»

او عراق را «کشور دوست، مسلمان، همکار از نظر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی» خواند و از اینکه به «نجف و کربلا برای زیارت» می‌رود، ابراز خوشحالی کرد و گفت: «خیلی دلم می‌خواست در نجف به زیارت بروم.»

بخشی از سفر پزشکیان نیز به سفر به بصره اختصاص یافته است. علی عابدی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره، با بیان اینکه پزشکیان قرار است پنجشنبه یا جمعه به این استان برود، گفت: «در طول ۱۰۰ سال گذشته، این اولین رئیس‌جمهوری است که به بصره سفر می‌کند.»

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در این سفر با شبکه تلویزیونی الفرات گفت‌وگو کرد. او در این برنامه با تاکید بر اینکه «عراق برای ایران فراتر از یک کشور همسایه است»، تاکید کرد: «از اقدام‌های عراق علیه گروه‌هایی که ایران را از خاک این کشور هدف قرار می‌دهند، خرسند و با طرف عراقی درباره اجرای بهینه توافقنامه امنیتی منعقدشده در سال ۲۰۲۱ دائم در حال رایزنی هستیم. ما برای کنترل مرزها و مقابله با گروه‌های خرابکار با عراق در مسیر درستی حرکت می‌کنیم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق افزود: «خرسندیم که پارلمان عراق قانون خروج نیروهای خارجی از کشور را تصویب کرد و امیدواریم این امر به طور کامل محقق شود.»