دبیرکل سازمان ملل: نتانیاهو جواب تلفن‌هایم را نمی‌دهد

از ابتدای جنگ غزه تاکنون دست‌کم ۳۰۰ تن از امدادگران و کارکنان سازمان ملل متحد کشته شدند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد‌ــ MAXIM SHEMETOV / AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از کشته شدن نزدیک به ۳۰۰ تن از کارکنان سازمان‌های بشردوستانه در جریان درگیری‌های غزه خبر داد و گفت که بیش از دوسوم آنان کارمند سازمان ملل متحد بودند. او اضافه کرد که نخست‌وزیر اسرائیل پاسخ تلفن‌هایش را هم نمی‌دهد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تاکید کرد که خودداری از پاسخگویی به کشتار کارکنان سازمان ملل و امدادگرانی که کمک‌های بشردوستانه را در نوار غزه سازمان‌دهی می‌کنند، پذیرفتنی نیست و با بیان اینکه قوانین بشردوستانه بین‌المللی به‌شدت نقض شده‌اند و غیرنظامیان به‌ هیچ عنوان تحت حفاظت موثری نیستند، گفت: «آنچه در غزه می‌گذرد، به‌کلی غیرقابل‌قبول است».

گوترش در آستانه نشست سال ۲۰۲۴ رهبران سیاسی جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سالی را که گذشت، «بسیار سخت» توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو هفته پس از پایان مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۲۳ و خروج رهبران سیاسی جهان از نیویورک، شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل حمله کردند و هزار و ۲۰۰ نفر را کشتند و حدود ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند. این حمله به شروع جنگ میان حماس و اسرائیل از تاریخ هفتم اکتبر ۲۰۲۳ منجر شد و طبق آماری که مقام‌های بهداشتی غزه ارائه کرده‌اند، تاکنون ۴۱ هزار فلسطینی طی آن کشته شده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد با «انتقام‌جویی» توصیف کردن حمله اسرائیل به حماس در غزه، تاکید کرد که باید در مورد مرگ غیرنظامیان و امدادگران تحقیقات موثری انجام شود.

ارتش اسرائیل ادعا می‌کند برای کاهش خطر متوجه غیرنظامیان، اقدام‌هایی انجام می‌دهد. همچنین مدعی است که دست‌کم یک‌سوم قربانیان جنگ غزه در فلسطین شبه‌نظامیان حماس‌اند. این در حالی است که حماس «استفاده از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی» را انکار می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن اشاره به اقدام دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد جنگ غزه گفت که به تصمیم دادگاه احترام گذاشته نمی‌شود و این «معلق نگه داشتن در پاسخگویی» نیاز به «تامل جدی» دارد.

دیوان بین‌المللی دادگستری در ماه ژوییه اعلام کرد که اشغال سرزمین‌ها و شهرک‌های فلسطینی غیرقانونی است و اسرائیل باید از این مناطق خارج شود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد احتمالا هفته آینده درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای که به اسرائیل شش ماه مهلت می‌دهد که سرزمین‌ها و شهرک‌های فلسطینی را تخلیه کند، رای‌گیری خواهد کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و آنتونیو گوترش سال ۲۰۲۳ در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار کردند اما با شروع جنگ غزه و رخدادهای مرتبط با آن، اسرائیل چندین بار سازمان ملل را به «مواضع ضداسرائیلی» متهم کرد.

گوترش در مصاحبه‌اش به رویترز گفت که طی یک سال گذشته با نتانیاهو صحبت نکرده است، زیرا او جواب تلفن‌هایش را هم نمی‌دهد. او در ادامه افزود چنانچه نخست‌وزیر اسرائیل به نیویورک سفر کند و بخواهد دبیرکل سازمان ملل متحد را ببیند، او از این ملاقات استقبال خواهد کرد.

سفیر اسرائیل نزد سازمان ملل متحد در پاسخ به سوالی درباره دیدار احتمالی نتانیاهو و گوترش گفته که برنامه نخست‌وزیر هنوز نهایی نشده است.

گوترش شامگاه چهارشنبه با انتشار پستی در رسانه اجتماعی ایکس، از کشته شدن شش کارمند سازمان امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) در غزه خبر داد. این افراد در  حمله اسرائیل به یک مدرسه‌ در غزه کشته شدند.

 بر اساس گزارش آنروا، این مدرسه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که جنگ غزه آغاز شد تاکنون، شش بار هدف حمله قرار گرفته است، حال‌ آنکه حدود ۱۲ هزار آواره فلسطینی آنجا سکونت دارند. اسرائیل ادعا می‌کند حماس از مکان‌هایی مانند مدارس و بیمارستان‌ها به‌عنوان مرکز فرماندهی جنگ استفاده می‌کند اما حماس این ادعا را رد می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه هم در مصاحبه دیگری گفت که این سازمان آماده است بر آتش‌بس احتمالی در غزه نظارت کند اما بعید می‌داند که اسرائیل ایفای نقش گسترده‌ سازمان ملل را در این امر بپذیرد.