نمایش جذاب پیاده‌روی فضایی در ۷۰۰ کیلومتری زمین

این بخش از ماموریت پولاریس‌داون را می‌‌توان بی‌تردید نمایشی تاریخی خواند، چراکه این نخستین باری است که فضانوردان یک سازمان‌ فضایی خصوصی از کپسول فضایی خارج شدند

طبق انتظارها و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، فضانوردان ماموریت پولاریس داون اسپیس‌اکس، جرد ایزاکمن، اسکات پوتت (خلبان سابق نیروی هوایی و دوست نزدیک ایزاکمن)، آنا منون و سارا گیلیس (هر دو مهندس اسپیس‌اکس)، با کاهش فشار فضاپیمای کرو دراگون در معرض خلا فضا قرار گرفتند.

به گزارش اسکای‌نیوز، گیلیس و آیزاکمن، تقریبا دو ساعت برای پیاده‌روی فضایی از فضاپیما خارج شدند و تنها چیزی که از آن‌ها دربرابر شرایط دشوار فضا حفاظت می‌کرد لباس‌های مخصوص اسپیس‌اکس بود.

این بخش از ماموریت پولاریس‌داون را می‌‌توان بی‌تردید نمایشی جذاب و البته تاریخی خواند، چراکه این نخستین باری است که فضانوردان یک سازمان‌ فضایی خصوصی از کپسول فضایی خارج شدند.

به گفته محققان، هدف این ماموریت آزمایش لباس‌های جدید اسپیس‌اکس بود که برای استفاده در ماموریت‌های فضایی تجاری به ماه و مریخ ساخته شده‌اند.

در جریان این بخش حساس از ماموریت، فرمانده عملیات فضایی یعنی آیزاکمن با چرخش و حرکت بازوهایش تایید کرد که لباسش برای کار در فضا انعطاف لازم را دارد. سارا گیلیس از اسپیس‌اکس نیز همان آزمایش‌ها را انجام داد و تایید کرد که این لباس جدید فضایی برای زنان نیز مناسب است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظاهرا این لباس بسیار کم‌ضخامت‌تر از لباس‌های پف‌کرده‌ای است که پیش‌تر فضانوردان هنگام خروج از ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌پوشیدند. نکته قابل توجه این است که لباس فضانوردی اسپیس‌اکس احتمالا به تعداد زیاد تولید خواهد شد. ایلان ماسک می‌خواهد برای همه فضانوردانی که طی چند سال آینده با سرمایه شخصی روانه مریخ خواهند شد هزاران لباس از این نوع تولید کند.

ایلان ماسک همچنین می‌گوید که نسل بعدی این لباس‌ها حتی بهتر از نمونه کنونی است و جت‌پک مخصوص به خود خواهد داشت.

این آزمایش از این رو موفقیت‌آمیز بود که کپسول دراگون درواقع قرار است فقط در مواقع اضطراری به حالت خلا درآید. اما در این بخش از ماموریت شاهد بودیم که فضانوردان بدون استفاده از محفظه هوابند رایج، یعنی همان اتاق دوجداره‌ای که ایستگاه فضایی بین‌المللی را هنگام خروج فضانوردان از فضا جدا می‌کند، به کارشان ادامه دادند.

ماموریت فضایی شگفت‌انگیز و بلندپروازانه «پولاریس داون» (Polaris Dawn) اسپیس‌اکس صبح سه‌شنبه دهم سپتامبر (۲۰ شهریور) آغاز شد و طبق برنامه‌ریزی‌ها چهار فضانورد ماجراجو به مدار زمین فرستاده شدند. به گفته مهندسان و دانشمندان اسپیس‌اکس، این ماموریت فضایی مسیر کاملا جدیدی در سفرهای فضایی ایجاد خواهد کرد.

بیشتر از علوم