دفاع دوباره پزشکیان از گرانی بنزین: نمی‌شود گفت به ناترازی دست نزن که صدا بلند می‌شود

واکنش پزشکیان به احتمال گفت‌وگو با آمریکا: اول باید برادری‌شان را ثابت کنند و بعد ارثیه بخواهند

مسعود پزشکیان در نخستین نشست خبری، دوشنبه ۲۶ شهریور-تجارت‌نیوز

مسعود پزشکیان، در نخستین نشست خبری‌اش در مقام رئیس دولت نهم جمهوری اسلامی، لغو نشست خبری پیشین را توجیه کرد و مدعی شد که قصد داشته است بعد از انجام «یکسری کارها» با اهالی رسانه جلسه بگذارد.

در نشست خبری رئیس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی که روز دوشنبه ۲۶ شهریور برگزار شد، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، نخستین‌ سوال را مطرح کرد و از پزشکیان خواست برنامه و ایده‌اش در مورد «بهبود روابط با عراق و بهبود معیشت مردم» را شرح دهد.

رئیس دولت چهاردهم در پاسخ به سوال مربوط به روابط با عراق با اشاره به سخنان پیامبر اسلام و مسلمان بودن دو کشور ایران و عراق، گفت: «رسول خدا گفت مسلمانان برادر هستند، پس چرا ما باید با هم مرز داشته باشیم؟»

پزشکیان که پیش‌تر نیز پیشنهاد کرده بود کشورهای مسلمان مانند اتحادیه اروپا مرزهای خود را بردارند، بار دیگر این ایده را مطرح کرد و مدعی شد که با «عبور‌و‌مرور راحت»، اقتصاد، فرهنگ و امنیت توسعه پیدا می‌کند.

رئیس دولت چهاردهم بهبود وضع معیشت مردم را نیز به کنار گذاشتن اختلافات، اعتماد به نخبگان، و حل مشکلات با دنیا از جمله لوایح اف‌ای‌تی‌اف مشروط کرد و گفت با این روش، می‌توان به سمت چشم‌انداز علی خامنه‌ای حرکت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پزشکیان در پاسخ به سوال روزنامه دنیای اقتصاد درباره برنامه‌اش برای کاهش فقر نیز گفت که چاره‌ای جز حل مسئله لوایح اف‌ای‌تی‌اف وجود ندارد و در نامه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع را پیگیری می‌کند.

او با تکرار ادعاهای دولت سیزدهم مبنی بر توسعه روابط با کشورهای همسایه، گفت سفرش به عراق در جهت بهبود روابط با همسایگان انجام شد و همین کار را نیز می‌توان در ارتباط با ترکمنستان، آذربایجان، عربستان سعودی و ترکیه انجام داد.

رئیس دولت چهاردهم در پاسخ به سوال تلویزیونی سی‌سی‌ چین درباره آینده روابط با چین، گفت که مصمم به اجرای تفاهم‌نامه ۲۵ ساله با چین است و جمهوری اسلامی شریک راهبردی چین خواهد ماند. او بدون اشاره به امتیازگیری‌های چین و روسیه از ایران، گفت جمهوری اسلامی امروز بیشترین روابط را با چین و روسیه دارد و به این روابط ادامه می‌دهد.

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرگزاری دولتی ایرنا درباره «رفع ناترازی انرژی از جمله بنزین و برق» بار دیگر تلویحا گرانی انرژی طی ماه‌های آینده را تایید کرد و گفت: «نمی‌شود گفت به این ناترازی دست نزن که صدا بلند می‌شود، به این شکل امکان حل مشکلات وجود نخواهد داشت».

او در پاسخ به سوال روزنامه شرق نیز از برنامه دولت برای «مداخله اقتصادی» دفاع کرد و مدعی شد که «درمان اقتصاد بیمار ایران مانند دارویی تلخ به سود مردم است و آن‌ها باید این تلخی را تحمل کنند تا مشکل حل شود».

پزشکیان در بخش دیگری از نشست خبری روز دوشنبه، بالا بودن میانگین سنی وزرا برخلاف وعده‌هایش را توجیه کرد و مدعی شد تعداد مدیرانی که بر اساس ثبات سازمانی رشد کرده‌اند کم است و به همین دلیل نتیجه‌ای که از تیم بررسی بیرون آمد، همین شد که الان وجود دارد. او در ادامه نیز مدعی شد که به وزرا توصیه شده‌ است که از نخبگان و دانشجویان در «مراحل پایین» استفاده کنند و به آن‌ها «میدان» بدهند.

رئیس دولت چهاردهم که کابینه‌اش را با وزرا و مدیران تکراری تکمیل کرده‌ است، بدون اشاره به ترکیب کابینه‌اش، گفت که طی چهار دهه نیروهای اشتباهی سر کار آمده و کنار گذاشته شده‌اند. او بار دیگر وعده داد که از جوانان، زنان و اقوام «براساس شایستگی در مدیریت‌ها استفاده خواهد شد».

مسعود پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه الجزیره، ارسال موشک هایپرسونیک به یمن برای استفاده علیه اسرائیل را انکار کرد و مدعی شد که جمهوری اسلامی از آن نوع موشکی که شلیک شده است ندارد و حوثی‌ها خودشان به این فناوری رسیده‌اند.

او در ادامه از انتقال پایتخت به جنوب ایران به‌رغم انتقادهای کارشناسان دفاع کرد، آن را اقدامی برای ایجاد «تعادل بین منابع و مصارف» خواند و گفت که باید توسعه را به سمت دریاها ببریم.

در نشست خبری روز دوشنبه، خبرنگار روزنامه کیهان، ارگان رسانه‌ای وابسته به علی خامنه‌ای، درباره استخدام افراد «زاویه‌دار با نظام» در دولت چهاردهم از پزشکیان سوال کرد و او نیز پاسخ داد که این کار را در جهت «وحدت» انجام داده است و قرار نیست فردی توانمند به‌دلیل «اشتباه» کنار گذاشته شود.

رئیس دولت چهاردهم از ارائه پاسخ شفاف به خبرنگاران جماران درباره تاثیر گرانی نان بر سفره اقشار فقیر جامعه طفره رفت و فقط گفت که برای حل مشکلات تلاش می‌کند.

او در بخش دیگری از این نشست خبری از برنامه‌های مشترک با بسیج و سپاه رونمایی کرد و گفت در راستای اجرای «عدالت آموزشی»، با «کمک» آن‌ها ظرف یک سال «بسیجی‌وار» در تمام استان‌های محروم مدرسه ساخته می‌شود.

پزشکیان با زیر سوال بردن تلویحی ادعای «انتقام سخت» از اسرائیل که مقام‌های جمهوری اسلامی به‌تناوب مطرح می‌کنند، گفت که این کشور قصد داشت با ترور اسماعیل هنیه ایران را به جنگ منطقه‌ای بکشاند اما جمهوری اسلامی تاکنون «خویشتن‌داری» کرده است.

رئیس دولت چهاردهم در پاسخ به سوال تلویزیون فرانس ۲۴ درباره احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا و رفع تحریم‌ها، ادعا کرد که جمهوری اسلامی به قوانین بین‌المللی پایبند است، شروع‌کننده هیچ جنگی نیست و با کسی از جمله آمریکا «دعوا» ندارد. او در ادامه نیز گفت که هر کاری لازم باشد برای از بین بردن موانع انجام می‌دهد و با گفت‌وگو مشکلی ندارد.

پزشکیان درباره احتمال گفت‌وگوی مستقیم با رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «دیدار مستقیم هم نیاز به عمل به وعده دارد. همه راه‌ها را بسته‌اند. این را حل کنند، بعد گفت‌وگو خواهیم کرد. نشان دهند دشمنی ندارند، تحریم و تهدید نکنند وگرنه ما با آن‌ها هم برادریم و مشکلی نداریم. آن‌ها اول باید برادری‌شان را ثابت کنند و بعد ارثیه بخواهند.»

او درباره رفع فیلترینگ گفت که برنامه‌ آن در دستور کار قرار گرفته و در حال نگارش است، و درباره این موضوع در شورای امنیت ملی هم صحبت خواهد کرد. پزشکیان وعده مشابهی نیز درباره مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی داد، حال‌ آنکه این شورا اعلام کرده است مصوبه‌اش را به هیچ عنوان تغییر نمی‌دهد.