دومین تلاش برای ترور ترامپ؛ کارزار انتخاباتی نامزد جمهوری‌خواهان ۵۰ مورد سخنان تحریک‌آمیز دموکرات‌ها را منتشر کرد

بایدن پیش از اولین سوءقصد به ترامپ گفته بود: «وقت آن است که ترامپ را هدف قرار دهیم.» و در پیام دیگری نوشت: «ترامپ تهدیدی واقعی برای این کشور است... او تهدیدی به‌معنای واقعی کلمه برای تمام چیزهایی است که آمریکا نماد آن است.»

در پی دومین سوءقصد نافرجام به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴، او گفت سخنان جو بایدن و کامالا هریس «تحریک‌آمیز» و عامل «تیراندازی» به او بوده است. کارزار انتخاباتی ترامپ نیز در بیانیه‌ای فهرستی از  بیش از ۵۰ مورد سخنان تحریک‌آمیز دموکرات‌ها را منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است دونالد ترامپ هدف دومین اقدام به ترور در ماه‌های اخیر قرار گرفته است و تردیدی نداشته باشید که با تحریک «سخنان و دروغ‌هایی بود که سال‌ها است کامالا هریس، دموکرات‌ها، و هم‌پیمانان اخبار جعلی آن‌ها پخش کرده‌اند».

کارزار انتخاباتی ترامپ در ادامه افزوده است که دموکرات‌ها در روزها، هفته‌ها و ماه‌های منتهی به دو سوءقصد به ترامپ، سخنان تند و تحریک‌آمیزی علیه ترامپ به کار بردند.

کامالا هریس بارها ترامپ را «تهدیدی برای دموکراسی و آزادی‌های اساسی» خوانده است. او در توییتی در ۴ آوریل نوشت «وظیفه ما است تهدیدی را که [ترامپ] ایجاد می‌کند تشخیص دهیم» یا در سال ۲۰۱۸ در برنامه الن دی‌جنریس با خنده به تمایلش به قتل ترامپ اشاره کرد و گفت «آیا فقط یکی از ما باید زنده بماند؟ هاهاها!».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن نیز بارها سخنانی مستقیم علیه ترامپ بیان کرده است؛ او پیش از اولین سوءقصد به ترامپ در یک سخنرانی گفته بود: «وقت آن است که ترامپ را هدف قرار دهیم.» جو بایدن در مارس ۲۰۲۴ نیز ترامپ را «تهدیدی موجودیتی» خوانده بود. او در ژوئن ۲۰۲۴ در توییتی نوشت: «ترامپ تهدیدی واقعی برای این کشور است... او تهدیدی به‌معنای واقعی کلمه برای تمام چیزهایی است که آمریکا نماد آن است.»

بایدن همچنین در سپتامبر ۲۰۲۲ و ژوییه ۲۰۲۴ در اظهاراتی مشابه، گفته بود «ترامپ و جمهوری‌خواهان تهدیدی برای روح این کشورند» و «ترامپ و جمهوری‌خواهان نماینده افراط‌گرایی هستند که اساس جمهوری ما را تهدید می‌کند... و این تهدیدی برای این کشور است.»

در فهرستی که کارزار انتخاباتی ترامپ منتشر کرده است سخنان تحریک‌آمیز سایر شخصیت‌های دموکرات از تیم والز و همسرش گرفته تا نانسی پلوسی آمده است. برخی حتی پا را از سخنان در لفافه فراتر گذاشته‌اند، از جمله استیسی پلاسکت، نماینده ویرجین آیلند، که در ژوئن ۲۰۲۳ در مصاحبه‌ای با ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت به ترامپ «باید شلیک کرد»؛ ریک ویلسون، یکی از بنیان‌گذاران پروژه لینکلن، نیز در مصاحبه‌ای با ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفته بود کمک‌کنندگان مالی به کارزار انتخاباتی «باید بروند و گلوله‌ای توی مغز ترامپ شلیک کنند» یا کیت بدینگفیلد، مشاور سابق بایدن و هریس، در ژوییه ۲۰۲۴، چند روز پس از سوءقصد اول به ترامپ، در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت دموکرات‌ها باید «آتشبارشان را به سمت دونالد ترامپ بگیرند».

در ادامه این بیانیه به اظهارنظرهای دموکرات‌ها و خبرگزاری‌های متمایل به دموکرات‌ها پس از سوءقصد اخیر به ترامپ اشاره شده است. از توییت حکیم جفریز، نماینده کنگره، گرفته که در سپتامبر ۲۰۲۴ توییتی منتشر کرد که «ما باید جلو ترامپ را بگیریم» و استیون وودرو، نماینده دموکرات کلرادو، که پس از سوءقصد اول گفته بود «تنها چیزی که آمریکا نیاز نداشت همدردی با شیطان بود» تا یواس‌ای تودی و بلومبرگ که تیتر زدند «امید در آمریکا» و «سوءاستفاده ترامپ از تلاش برای ترور».

کارزار انتخاباتی ترامپ ضمن تاکید بر ضرورت پایان این سخنان تحریک‌آمیز و خشونت‌آمیز علیه ترامپ، توییت ترامپ در ۱۶ سپتامبر را نقل کرد که نوشته بود: «به‌دلیل این لفاظی چپ‌ کمونیستی، گلوله‌ها به پرواز درآمده‌اند، و اوضاع فقط بدتر خواهد شد!»

ترامپ در این توییت نوشته بود: «لفاظی، دروغ‌ها، همان‌طور که در سخنان کذب رفیق کامالا هریس در مناظره جانبدارانه و مهندسی‌شده ای‌بی‌سی نمود داشت، و تمام پرونده‌های حقوقی مضحکی که به‌طور خاص برای ضربه زدن به رقیب سیاسی جو، و سپس کامالا، یعنی من، طراحی شده بود سیاست کشور ما را به سطح جدیدی از نفرت، سوءاستفاده و بی‌اعتمادی رسانده است. به‌دلیل این لفاظی‌های چپ کمونیستی، گلوله‌های به پرواز درآمده‌اند، و اوضاع فقط بدتر خواهد شد! این گناهی نابخشودنی است که به میلیون‌ها نفر از مکان‌های نامعلوم اجازه بدهید حمله کنند و کشور ما را تصرف کنند. مرزها باید بسته شوند، و تروریست‌ها، جنایتکاران، و بیماران روانی بلافاصله از شهرها اخراج شوند و به کشورهای مبدا بازگردانده شوند.»

ترامپ صبح دوشنبه، یک روز پس از دومین سوءقصد نافرجام، نیز در گفت‌و‌گویی اختصاصی با فاکس ‌نیوز دیجیتال، گفت فرد مسلح مهاجم تحت تاثیر «زبان تحریک‌آمیز» دموکرات‌ها قرار گرفته بود.

ترامپ در گفت‌و‌گو با فاکس نیوز دیجیتال اضافه کرد: «او به سخنان بایدن و هریس باور داشت و طبق آن عمل کرد. سخنان آن‌ها است که باعث می‌شود به سمت من شلیک کنند. در حالی که من کسی هستم که کشور را نجات خواهد داد، و آن‌ها کسانی هستند که دارند این کشور را از داخل و خارج ویران می‌کنند.»

رایان وسلی روث امسال در صفحات رسانه‌های اجتماعی‌اش سخنان ضدترامپ بایدن و هریس را بازنشر کرده بود که گفته بودند «سرنوشت دموکراسی در برگه‌های رای مشخص می‌شود» و دموکرات‌ها «نباید شکست بخورند».

ترامپ گفت: «آن‌ها این کار را با ترکیبی از سخنان تحریک‌آمیز و پرونده‌‌سازی‌هایی که برایم می‌کنند انجام می‌دهند. ابله‌های خطرناکی مانند این تیرانداز به این حرف‌ها را گوش می‌دهند‌ــ همین‌طور تیرانداز اول.»