جنجال جانشینی در خانواده مرداک به سبک سریال «وراثت»

پس از درگذشت روپرت مرداک میلیاردر، کدام‌یک از فرزندان بیشترین سهام، حق رای، و قدرت کنترل را در شرکت‌های «نیوز کورپ» و «فاکس» خواهند داشت

مرداک از دفتر خود خارج می‌شود - ژوئیه ۲۰۲۳ -Photo by Drew Angerer / Getty Images via AFP

در آمریکا نبرد حقوقی برای تعیین آینده امپراتوری رسانه‌ای روپرت مرداک و «تراست» خانوادگی به ارزش ۱۹.۵ میلیارد دلار آغاز شده است. پرونده‌ای که مرداک ۹۳ ساله را برابر سه فرزندش قرار می‌دهد، با این هدف است که مشخص کند پس از فوت این میلیاردر، کدام‌یک از فرزندان بیشترین سهام، حق رای، و قدرت کنترل را در شرکت‌های «نیوز کورپ» و «فاکس» خواهند داشت. این پرونده قضایی که روز دوشنبه ۱۷ سپتامبر در نوادا آغاز شد، به‌مدت دو هفته ادامه خواهد داشت. 

به نوشته وب‌سایت کانورسیشن، تمرکز این این پرونده قضایی روی توافق‌نامه «تراست» خانوادگی است که در سال ۱۹۹۹ ثبت شد، زمانی که روپرت در حال طلاق گرفتن از همسرش آنا بود. طبق توافق‌نامه برگشت‌ناپذیر «تراست»، هر چهار فرزند روپرت یعنی پرودنس، الیزابت، لاکلان و جیمز پس از مرگ او سهم برابر خواهند داشت. آنا این توافق‌نامه را برای تضمین آینده بلند‌مدت چهار فرزندش و محافظت از آنها در برابر هرگونه اقدام همسر جدید روپرت، وندی دنگ، ثبت کرده بود. زمانی که روپرت از وندی صاحب دو فرزند شد، آنها دسترسی برابر به پول داشتند، اما در تصمیم‌های شرکت هیچ قدرت و دخالتی نداشتند.

در نوامبر گذشته، روپرت اقدام قانونی برای لغو این توافق‌نامه «تراست» برگشت‌ناپذیر را آغاز کرد تا به جانشین منتخبش، لاکلان، کنترل کامل را بدهد. توجیه او این است که بقای این شرکت بر جناح راست آن استوار است و سه شریک دیگر ممکن است به دنبال تغییر جناح باشند. این اقدام روپرت سه خواهر و برادر دیگر را شوکه کرده و بنا‌بر گزارش‌ها به درگیری‌های شدیدی منجر شده است و حتی الیزابت که همیشه به دنبال آشتی و صلح در خانواده بود عصبانی است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانواده معروف مرداک یکی از موضوع‌های الهام‌بخش سریال تلویزیونی بسیار محبوب و پرطرفدار «وراثت» بوده است. البته مرداک‌ها همواره از اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کرده‌اند. مرداک که پنج بار ازدواج کرده است، دو فرزند کوچک‌تر به نام‌های گریس و کلویی هم دارد که طبق توافق «تراست» خانوادگی حق رای ندارند.

مرداک از دهه ۱۹۶۰، امپراتوری رسانه‌ای خود را به یک غول رسانه‌ای با نفوذ سیاسی و عمومی گسترده تبدیل کرد. دو شرکت «نیوز کورپ» و «فاکس» که مالکیت روزنامه‌هایی مانند تایمز و سان در بریتانیا و وال استریت‌ژورنال و فاکس‌‌ نیوز در آمریکا را بر عهده دارند، جزو امپراتوری او به شمار می‌روند.

به نظر می‌رسد که انتخاب لاکلان به‌عنوان جانشین بلامنازع روپرت به سیاست برگردد و لو اینکه کانورسیشن می‌نویسد این پدر و پسر رویکردهای سیاسی متفاوتی دارند. روپرت ترجیح می‌دهد که همیشه خودش را درگیر مسائل کند و کنترل بخشی از ماجرا را بر عهده داشته باشد، در حالی که به نظر نمی‌رسد لاکلان آرزومند چنین نقشی باشد.  برای مثال، روپرت در مورد انرژی بادی در توییتر نوشت: «آسیاب‌های بادی غیر‌اقتصادی و پرنده‌کُش‌اند.» مرداک هنگام حمله جرج دبلیو بوش به عراق در سال ۲۰۰۳ گفت که ما نمی‌توانیم عقب‌نشینی کنیم. دیدگاه سیاسی روپرت تند و تحریک‌آمیز است و معمولا تحمل دیدگاه مخالف را ندارد. در حالی که لاکلان تا حد امکان سعی می‌کند ناشناخته بماند و سیاست معقول و منطقی را در پیش می‌گیرد. 

روپرت شخصا طرفدار قوانین سختگیرانه‌تر برای کنترل اسلحه است. او در سیاست‌ خارجی به نو‌محافظه‌‌کاران مانند جرج دبلیو بوش بسیار نزدیک‌تر است. او همواره نگاهی انتقادی به دونالد ترامپ داشته است و با دیدگاه فاکس نیوز همسویی کامل ندارد، اما همراهی با آن را به چشم ضرورت تجاری می‌بیند. 

با این همه، لاکلان در حال حاضر انتخاب پدر برای جانشینی است و همین امر باعث شده است تا سه فرزند دیگر پرودنس، الیزابت و جیمز متحد شوند و «مقابله کنند». این دادگاه خصوصی در ساختمان دادگستری شهرستان واشو در رینو در ایالت نوادا در حال برگزاری است. رسانه‌ها از حضور در جلسات این دادگاه منع شده‌اند. بر اساس گزارش نیویورک تایمز که با دسترسی به نسخه‌هایی از اسناد مهروموم‌شده دادگاه این مناقشه را افشا کرد، انتظار می‌رود که این جلسات طی هفته آینده با شهادت این غول رسانه‌ای و چهار فرزندش که در «تراست» خانوادگی نام برده شده‌اند، ادامه یابد.

بیشتر از جهان