انقلاب عربستان سعودی در عرصه بوکس ادامه دارد... این بار در ومبلی در بریتانیا

سعودی‌ها در یک سال گذشته بسیاری از مبارزه‌های مهم را برگزار کردند، اکنون به بریتانیا می‌آیند تا طرفداران شاهد مبارزه میان آنتونی جاشوا و دنیل دوبویس باشند

دنیل دوبویس و آنتونی جاشوا‌ــ Instagram/dynamite_daniel_dubois/ Instagram/anthonyjoshua/ Independent Persian Combo

پروژه‌ای که یک میلیارد دلار هزینه داشته، فقط ۱۱ ماه زمان برده است، و شنبه این هفته مقابل دیدگان ۹۶ هزار تماشاگر، انقلاب بوکس در ورزشگاه ومبلی ادامه خواهد یافت.

اکتبر گذشته، یک رینگ بوکس از عمق ۲۶ فوتی (۸ متری) داخل حفره‌ای سیاه وسط ورزشگاه «المملکه آرنا» در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، ظاهر شد: پایتخت جدید بوکس. این رینگ برای مبارزه تایسون فیوری و فرانسیس انگانو، بود؛ دو مرد برتر در رشته‌های ورزشی‌شان، بوکس و هنرهای رزمی ترکیبی. این رویداد آغازگر انقلاب بوکس بود.

پیش‌تر همان شب، خارج این ساختمان عظیم، شش مبارزه دیگر برگزار شد، از جمله مبارزه‌ای که برای کسب عنوان قهرمانی بریتانیا بود. این آغاز ماجرا بود، و دو ماه بعد‌ــ در آستانه کریسمس‌ــ نوبت آنتونی جاشوا بود تا در همان رینگ مبارزه کند. آن شب، پنج مسابقه از هشت مسابقه برگزار‌شده می‌توانستند رویدادهای اصلی هر شنبه شبی در بریتانیا در نظر گرفته شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شنبه شب، جاشوا تلاش می‌کند به باشگاهی نخبه بپیوندد و برای سومین بار قهرمان سنگین‌وزن جهان شود. او با دنیل دوبویس برای عنوان قهرمانی سنگین‌وزن آی‌بی‌اف [فدراسیون بین‌المللی بوکس] در ورزشگاه ومبلی مبارزه می‌کند؛ در این رویداد پنج مبارزه برای قبل از مسابقه اصلی برنامه‌ریزی‌ شده است، که سه مورد آن‌ها جاذبه‌های موجه رویداد اصلی را دارند. چند روز پیش، یک مبارزه از برنامه حذف شد، مبارزه‌ای که می‌توانست رویداد اصلی هر شب دیگری باشد.

سه هفته دیگر، دوباره در ریاض، هفت مبارزه برگزار می‌شود و پنج مبارزه به‌راحتی می‌توانند جاذبه رویداد اصلی را داشته باشند. رویداد اصلی در اکتبر مبارزه‌ای است که بوکس در ۲۰ سال گذشته به‌ندرت شاهد بوده است؛ دمیتری بیوول و آرتور بتربیف برای عنوان قهرمانی بلامنازع سبک‌وزن جهان با یکدیگر رودررو می‌شوند. آن‌ دو روی هم در مجموع در ۴۳ مبارزه پیروز میدان بوده‌اند و ۳۲ نفر از حریفانشان را مغلوب یا ضربه فنی کرده‌اند. این مسابقه رقابتی هیجان‌انگیز خواهد بود.

در ماه مه، ترکی الشیخ، مشاور دربار عربستان سعودی، موفق شد تایسون فیوری و اولکساندر اوسیک، غول‌های سبک‌وزن، را برای اولین مبارزه بلامنازع دهه‌های اخیر، در رینگ مقابل هم قرار دهد. سالیان سال بود که این مبارزه ناممکن به نظر می‌رسید، مبارزه‌ای که جناح‌های رقیب بوکس از انجامش امتناع می‌کردند؛ اما الشیخ منابع لازم را داشت تا دشمنان را راضی به گفت‌و‌گو کند، با بی‌میلی رضایت دهند، و وعده‌های او را محقق کنند. اوسیک و فیوری در ۲۱ دسامبر در ریاض بار دیگر این کار را خواهند کرد، و برنامه‌هایی هست که سال آینده فیوری و جاشوا سرانجام در رینگ با یکدیگر رودررو شوند. به نظر می‌رسد، فارغ از برد یا باخت آن‌ها در مبارزه بعدی، این رویارویی در نهایت صورت خواهد گرفت.

در ماه مارس نیز شبی عجیب در ریاض رخ داد، وقتی جاشوا در راند دوم مبارزه انگانو را بی‌هوش روی زمین انداخت؛ آن شب، چهار مبارزه دیگر نیز برگزار شد که هر کدام می‌توانستند مسابقه‌ جداگانه و سرگرم‌کننده هر شنبه شبی در بریتانیا باشند. در ماه ژوئن، در ریاض، فرانک وارن و ادی‌ هرن‌ــ که ۱۰ سال دشمنان خاموش بودند و اکنون ۱۰ ماه است رفیق شفیق‌اند‌ــ شب ۵ برابر ۵ خود را برگزار کردند. شبی فوق‌العاده بود و به‌زودی، یک شب ۵ برابر ۵ دیگر برگزار خواهد شد، که احتمال می‌دهیم و امیدواریم در بریتانیا باشد.

الشیخ با منابع مالی فراوان و علاقه وافرش به این ورزش، به‌راحتی توانسته است این مبارزات را به واقعیت تبدیل کند و رقبا را به همکاری با یکدیگر وادارد. این شنبه یادآور مهمی است که بوکسورهایی که به تحقق این انقلاب کمک کرده‌اند طرفدارانی محلی دارند؛ دوبویس عنوان قهرمانی‌اش را در عربستان سعودی کسب کرد، جاشوا در ماه مارس شگفت‌انگیز بود، و چند نفر دیگر که در این رویداد حضور دارند در عربستان سعودی در رینگ مبارزه کرده‌اند‌ــ آن‌ها شنبه در کشور خودشان وارد رینگ می‌شوند، و این همان چیزی است که بوکس بریتانیا نیاز دارد.

© The Independent

بیشتر از ورزش