عربستان سعودی پیشتاز گروه ۲۰ در رشد گردشگری شناخته شد

بازدید گردشگران خارجی از عربستان سعودی در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۴ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حدود ۷۳ درصد افزایش یافت

تصاویری از گردشگران در عربستان سعودی‌ــ Arabnews

عربستان سعودی در میان کشورهای قدرتمند گروه ۲۰ به‌عنوان کشور پیشرو در رشد گردشگری ظاهر شد و تعداد بازدیدکنندگان بین‌المللی از این کشور در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۴ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ با افزایش چشمگیر ۷۳ درصدی مواجه شد.

به گزارش عرب‌نیوز، نهاد گردشگری سازمان ملل گزارش داد که پادشاهی عربستان سعودی جذابیت‌های رو‌به‌رشد خود را به‌عنوان یک مقصد سفر جهانی به نمایش گذاشته و در این بازه زمانی، میزبان ۱۷.۵ میلیون گردشگر بین‌المللی بوده است.

این گزارش همچنین از افزایش ۲۰۷ درصدی درآمدهای گردشگری بین‌المللی عربستان سعودی در بازه زمانی یادشده نسبت به سال ۲۰۱۹ خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این افزایش در تعداد گردشگران بخشی از طرح چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی است که هدف آن تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است.

هدف راهکار ملی گردشگری عربستان سعودی جذب ۱۵۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۳۰ و افزایش سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی از شش درصد به ۱۰ درصد است. این اهداف نشان‌دهنده تعهد پادشاهی سعودی به تقویت بخش گردشگری و افزایش جذابیت جهانی آن است.

 وزارت گردشگری عربستان سعودی با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس در این زمینه اعلام کرد: «عربستان سعودی رهبری جهانی خود را تثبیت کرده و با ۷۳ درصد افزایش در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹، از نظر رشد ورود گردشگران بین‌المللی جایگاه اول را در میان کشورهای گروه ۲۰ به خود اختصاص داده است.»

در جریان نشست وزرای گردشگری گروه ۲۰ در برزیل که روز شنبه ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهریور) برگزار شد، احمد الخطیب، وزیر گردشگری عربستان سعودی، بر تعهد کشورش برای تقویت ارتباطات فرهنگی در سراسر جهان و در عین حال ترویج رشد پایدار در این بخش تاکید کرد.

در گزارش گردشگری سازمان ملل خاطرنشان شده که گردشگری بین‌المللی در جهان در هفت ماه منتهی به ژوییه ۲۰۲۴ به ۹۶ درصد سطح قبل از همه‌گیری بازگشته که ناشی از تقاضای قوی در اروپا و بازگشایی بازارهای آسیا و اقیانوسیه است. در این مدت، حدود ۷۹۰ میلیون گردشگر به سفرهای بین‌المللی رفتند که نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایشی ۱۱ درصدی نشان می‌دهد و از سطح سال ۲۰۱۹ تنها چهار درصد کمتر است.

این گزارش همچنین نشان داد که ورود گردشگران بین‌المللی به خاورمیانه در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۱۹، به میزان ۲۶ درصد افزایش یافته است.

آفریقا در هفت ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹، هفت درصد بیشتر گردشگر جذب کرد. در این هفت ماه، در اروپا و قاره آمریکا، ورود گردشگر به ترتیب به ۹۹ درصد و ۹۷ درصد قبل از همه‌گیری رسید. نهاد گردشگری سازمان ملل همچنین اعلام کرد که برای آسیا و اقیانوسیه، ۸۲ درصد تعداد گردشگر در مقایسه با قبل از همه‌گیری ثبت شد.

چندی پیش صندوق بین‌المللی پول هم گزارش داد که در سال ۲۰۲۳، درآمد پادشاهی سعودی از گردشگری به ۳۶ میلیارد دلار رسید و درآمد خالص گردشگری  ۳۸ درصد افزایش یافت. سهم مستقیم و غیرمستقیم گردشگری در تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ هم به ۱۱.۵ درصد رسید و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۴ به ۱۶ درصد افزایش یابد.

یکی از دلایل این رشد ترکیبی از تقاضای داخلی بالا و افزایش ورودی‌های بین‌المللی اعلام شده است. در سال‌های گذشته، گردشگری غیرمذهبی نیز در عربستان سعودی افزایش یافت و این کشور توانست بسیاری از گردشگران را با هدف سفرهای تفریحی جلب کند. میزبانی از رویدادهای بین‌المللی مهم مانند مسابقات فرمول ۱، جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ و نمایشگاه جهانی ۲۰۳۰ نیز از هدف‌گذاری‌های ریاض برای جذب گردشگر بیشتر است.

بیشتر از سفر