دانشمندان به‌زودی زبان گیاهان را ترجمه می‌کنند

الکتروفیزیولوژی یک رشته علمی نسبتا جدید است که بررسی می‌کند چگونه سیگنال‌های الکتریکی درون و بین گیاهان ارتباط برقرار می‌کنند و تفسیر می‌شوند

تصویر تزیینی‌ از گیاهان درحال رشد و نمو‌‌- Canva

دانشمندان در مراحل آغازین درک این موضوع‌اند که اجزای دنیای طبیعی چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و فکر می‌کنند به‌زودی خواهند توانست آنچه را طبیعت «می‌گوید»، بفهمند.

در گزارشی از اسون باتک، معاون تحقیق و تبادل دانش و استادیار علوم گیاهی، که در نشریه کانورسیشن منتشر شده، آمده است که پژوهش‌های علمی جدید نشان می‌دهد گیاهان دقیقا مانند انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، اما با استفاده از حس‌های خودشان.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گیاهان به جای چشم و گوش، از ترکیبات شیمیایی و سیگنال‌های الکتریکی استفاده می‌کنند تا از طریق ریشه‌ها، خاک و حتی شبکه‌ قارچ‌های زیرزمینی که به نام «شبکه گسترده جنگلی» (Wood Wide Web) شناخته می‌شود، ارتباط برقرار کنند.

 باتکه می‌نویسد که فهمیدن این موارد قسمت آسان ماجرا بود اما ترجمه درست آن‌ها در عمل دشوار است. الکتروفیزیولوژی یک رشته علمی نسبتا جدید است که بررسی می‌کند چگونه سیگنال‌های الکتریکی درون و بین گیاهان ارتباط برقرار می‌کنند و تفسیر می‌شوند.

به گفته او، دانشمندان در حال ادغام فناوری‌های پیشرفته برای نظارت بر سلامت گیاهان‌اند و با استفاده از سیگنال‌های الکتریکی که گیاهان برای برقراری ارتباط به کار می‌برند، می‌توانند درباره وضعیت گیاهان در محیط‌های کنترل‌شده مانند گلخانه‌ها اطلاعات بیشتری به دست آورند. این سیگنال‌ها می‌توانند اطلاعاتی مانند نیاز گیاه به آب، کمبود مواد مغذی، یا سایر مشکلات را منتقل کنند.

دانشمندان بر این باورند که گیاهان بیشتر ارتباطاتشان را زیر زمین و از طریق «شبکه گسترده جنگلی» انجام می‌دهند، بنابراین پژوهشگران مشتاق‌اند برای شنیدن و درک مکالمات الکتریکی آن‌ها راهی پیدا کنند.

او اضافه کرد: «اگرچه این هم جالب است که بدانیم چمن باغ به گل‌ شمعدانی همسایه چه می‌گوید، دانشمندان معتقدند که این پژوهش می‌تواند به حفظ اکوسیستم‌های طبیعی و افزایش رشد گیاهان کمک کند و در افزایش پوشش گیاهی تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد.» 

بیشتر از علوم