تشدید درگیری‌ها در لبنان؛ حزب‌الله ادعا کرد موساد را هدف قرار داده است

در پی افزایش تنش‌ها و حمله جدید حزب‌الله، نتانیاهو سفرش را به نیویورک عقب انداخت

رهگیری موشک‌های حزب‌الله با پدافند هوایی اسرائیل در حیفا‌، ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۴‌ــ رویترز

حزب‌الله لبنان اعلام کرد که روز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر(۴ مهر) یکی از ساختمان‌های متعلق به سازمان اطلاعاتی موساد در نزدیکی تل‌آویو را با موشک هدف قرار داده است.

ارتش اسرائیل نیز با تایید خبر حمله جدید حزب‌الله، از رهگیری این موشک زمین به زمین با سامانه‌های پدافند هوایی این کشور خبر داد و اعلام کرد هم‌زمان با این حمله آژیرهای هشدار در تل‌آویو، پایتخت اقتصادی اسرائیل، به‌ صدا درآمدند.

به گزارش رویترز، هنوز هیچ گزارشی از میزان خسارات یا تلفات احتمالی این حمله گزارش نشده، اما ان‌بی‌سی به نقل از یک منبع مطلع، گزارش داد که سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به نیویورک برای سخنرانی در مجمع سالانه سازمان ملل، به دلیل تشدید تنش‌ها با حزب‌الله به تعویق افتاده است. شماری از رسانه‌های عربی شلیک موشک حزب‌الله به تل‌آویو را دلیل اصلی این تاخیر عنوان کردند.

در همین رابطه، نداو شوشانی، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت که نمی‌تواند تایید کند این موشک حزب‌الله که از روستایی در جنوب لبنان شلیک شد، دقیقا به چه مکانی اصابت کرده است، اما هدف قرار گرفتن مقر موساد را تکذیب کرد. او گفت: «یک موشک سنگین پرتاب شد که به سمت تل‌آویو و مناطق غیرنظامی آن می‌رفت، اما مقر موساد در آن منطقه نیست.»

با این حال آژیرهای هشدار در سایر مناطق مرکزی اسرائیل از جمله شهر نتانیا نیز به صدا درآمدند.

ارتش اسرائیل در روزهای گذشته در شدیدترین حملات هوایی طی هفته‌های اخیر به مواضع حزب‌الله لبنان، محل اختفای رهبران این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی را در عمق لبنان هدف قرار داد. حمله هوایی روز چهارشنبه ارتش اسرائیل به روستایی در شمال بیروت نیز سه کشته به جا گذاشت.

حزب‌الله موساد را مسئول اصلی ترورهای اخیر و انفجار دستگاه‌های ارتباطی اعضای آن می‌داند.

فراس عبیاد، وزیر بهداشت لبنان، در گفت‌وگو با تلویزیون الجزیره مدعی شد که بر اثر حملات اسرائیل از صبح دوشنبه تاکنون، دست‌کم ۵۶۹ نفر از جمله ۵۰ کودک کشته و یک هزار و ۸۳۵ نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش رویترز، عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان، نیز اعلام کرد که تخمین زده می‌شود نیم میلیون نفر در لبنان بر اثر حملات اخیر اسرائیل آواره شده‌اند. هزاران نفری که از جنوب این کشور گریخته‌اند، در مدارس و ساختمان‌های دولتی بیروت، پایتخت لبنان، پناه گرفته‌اند.

حزب‌الله لبنان، گروه شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، در روزهای اخیر صدها موشک و راکت به سمت اسرائیل شلیک کرده است. ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد جت‌های جنگنده اسرائیلی در جنوب دریای الجلیل یک پهپاد را که از سوریه به سمت اسرائیل در حرکت بود، رهگیری کردند.

در همین حال گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند که با یک پهپاد به هدفی در بلندی‌های جولان در اسرائیل حمله کردند.

رویترز می‌نویسد پس از تقریبا یک سال جنگ با گروه حماس در نوار غزه، اسرائیل حالا بر مرزهای شمالی تمرکز کرده است؛ جایی که حزب‌الله در حمایت از حماس دائما موشک‌هایی را به سمت اسرائیل شلیک می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبران نظامی اسرائیل گفته‌اند که برای مقابله با حزب‌الله که دشمنی پیچیده‌تر، منضبط‌‌تر و باتجربه‌تر از حماس است، طیف وسیعی از گزینه‌ها را آماده کرده‌اند. نیروهای اسرائیلی ماه‌ها است که برای اجرای عملیات زمینی احتمالی در داخل خاک لبنان با هدف تامین امنیت مرزهای شمالی با لبنان و امکان بازگشت هزاران نفر از ساکنان شمال اسرائیل به خانه‌هایشان‌ــ که یکی از اولویت‌های اصلی دولت بنیامین نتانیاهو است‌ــ آموزش می‌بینند.

ایالات متحده آمریکا، متحد نزدیک اسرائیل نیز علی‌رغم ابراز نگرانی‌ از تلفات بالای غیرنظامیان، به تعهداتش به اسرائیل پایبند است.

روز سه‌شنبه هفته جاری بر اثر حمله اسرائیل به بیروت، ابراهیم قبیسی، فرمانده ارشد حزب‌الله که رهبری نیروی موشکی این گروه را بر عهده داشت، کشته شد. او یکی از چند چهره کلیدی حزب‌الله است که از زمان شروع جنگ این گروه با اسرائیل ترور می‌شود.

حملات جدید علیه حزب‌الله در خاک لبنان این نگرانی را ایجاد کرده که درگیری میان اسرائیل و حماس در غزه گسترش یابد و خاورمیانه را بی‌ثبات کند. شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد روز چهارشنبه برای بحث در مورد تشدید این مناقشه تشکیل جلسه خواهد داد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت: «لبنان در آستانه ورود به جنگ است. مردم لبنان، مردم اسرائیل و مردم جهان نمی‌توانند لبنان را به غزه دیگری تبدیل کنند.»

بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، نیروی هوایی این رژیم روز سه‌شنبه حملات گسترده‌ای را علیه اهداف حزب‌الله در جنوب لبنان انجام داد که انفجار تاسیسات ذخیره‌سازی سلاح و ده‌ها پرتابگر حزب‌الله در لبنان، بخشی از آن بود.

 یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، معتقد است که این حملات باعث تضعیف حزب‌الله می‌شوند و ادامه خواهد یافت. او به سربازان اسرائیلی گفت: «حزب‌الله ضربات متوالی به فرماندهی‌، ابزارهای جنگی و جنگجویانش متحمل شده است. آن‌ها ضربات مهلکی خورده‌اند.»

بیشتر از جهان