چند ایرانی‌ به اتهام ارتباط با حمله سایبری به کارزار انتخاباتی ترامپ تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند

این کیفرخواست تازه‌ترین مورد در مجموعه کیفرخواست‌های فدرال علیه هکرهای خارجی است که گفته می‌شود کسب‌و‌کارها، سازمان‌های دولتی و افراد آمریکایی را هدف قرار می‌دهند

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴‌ــ REUTERS/Independent Persian Combo

یک هیئت منصفه عالی اتهام‌هایی مرتبط با هک کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ دونالد ترامپ، علیه چند ایرانی مطرح کرده است.

به گفته سه فرد آگاه از روند تحقیق، که به‌شرط حفظ هویت با پولیتیکو صحبت کردند، این اتهام‌های فدرال در پی عملیات جمهوری اسلامی مطرح شده است که گفته می‌شود در تابستان امسال اطلاعات داخلی کارزار انتخاباتی ترامپ را سرقت کرده است.

اطلاعات به‌سرقت‌رفته سپس برای روزنامه‌نگاران و افراد مرتبط با کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها فرستاده شده بود.

نام متهمان و جزئیات اتهام‌ها هنوز در دسترس نیست. هیئت منصفه عالی این کیفرخواست را عصر پنجشنبه ۲۶ سپتامبر تایید کرد. احتمال می‌رود که وزارت دادگستری این اتهام‌ها را در اسرع وقت، احتمالا روز جمعه، اعلام کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه گذشته، پس از آنکه پولیتیکو و سایر خبرگزاری‌ها اسناد داخلی کارزار انتخاباتی ترامپ، از جمله پرونده تحقیقی در مورد جی‌دی ونس، معاون انتخاباتی ترامپ، را از ایمیلی ناشناس دریافت کردند، کارزار انتخاباتی ترامپ تایید کرد که هدف حمله سایبری قرار گرفته است.

کارزار انتخاباتی ترامپ جمهوری اسلامی را عامل این حمله سایبری دانست. در گزارش ۸ اوت مایکروسافت آمده بود که هکرهای ایرانی «یک ایمیل فیشینگ به مقامی ارشد در کارزار انتخاباتی ارسال کرده بودند».

در بیانیه سازمان‌های امنیتی آمریکا در این زمینه آمده است: «روسیه، ایران، و چین در تلاش‌اند در راستای منافعشان، اختلاف‌‌ها در جامعه آمریکا را تشدید کنند و دوره‌های انتخاباتی را به چشم لحظات آسیب‌پذیری می‌بینند.»

این کیفرخواست تازه‌ترین مورد در مجموعه کیفرخواست‌های فدرال علیه هکرهای خارجی است که گفته می‌شود کسب‌و‌کارها، سازمان‌های دولتی و افراد آمریکایی را هدف قرار می‌دهند. در بسیاری از موارد، متهمان در کشورهای متخاصم با آمریکا زندگی می‌کنند و احتمال دستگیری آن‌ها بسیار کم است. انتشار عمومی این اتهام‌ها احتمال سفر این هکرها به کشوری که با آمریکا معاهده استرداد مجرمان دارد را کاهش می‌دهد. اما مقام‌های فدرال معتقدند که افشای نام این هکرها از اقدام‌های آتی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

تلاش‌های خارجی برای تاثیرگذاری بر سیاست آمریکا در چندین دوره انتخاباتی اخیر ادامه داشته است؛ از سرقت و انتشار ایمیل‌های کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ گرفته تا کارزارهای نفوذ مخرب دیگری که چین و جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته‌اند.