سرمایه‌گذار قدیمی تسلا: سهام این شرکت در مرداب است

گربر از زمانی که ایلان ماسک در سال ۲۰۲۲ ایکس (توییتر سابق) را خرید، به یکی از منتقدان سرسخت او تبدیل شد

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا‌ــ REUTERS/Aly Song

راس گربر، سرمایه‌گذار قدیمی تسلا، از وضعیت نامناسب سهام شرکت خودروسازی ایلان ماسک خبر داد و گفت که به دلیل نگرانی‌های فزاینده، حدود ۶۰ میلیون دلار از سهامش در تسلا را فروخته است.

این سرمایه‌گذار قدیمی تاکید کرد سهامش را به این دلیل فروخته است که به نظر می‌رسد هیچ‌کس به خرید خودروها یا ربات‌های تسلا علاقه‌ای ندارد.

گربر که از زمانی که ایلان ماسک در سال ۲۰۲۲ ایکس (توییتر سابق) را خرید، به یکی از منتقدان سرسخت او تبدیل شد، اضافه کرد که صندوق سرمایه‌گذاری‌ او هنوز در شرکت خودروسازی تسلا ۵۰ میلیون دلار سهام دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه افزود: «با گذشت زمان، من مقدار سهامم را کاهش دادم؛ زیرا دیگر اطمینان ندارم که شرکت خودروسازی ایلان ماسک بتواند به اهدافی که چند سال پیش و حتی به‌تازگی برای تسلا ترسیم کرده است، برسد.»

طبق چشم‌انداز شرکت خودروسازی ایلان ماسک، قرار بود میزان فروش این محصول افزایش پیدا کند؛ اتفاقی که سهامدار قدیمی تسلا بعید می‌داند.

گربر در ادامه، سخنان خوش‌بینانه درباره رباتیک و فناوری رانندگی خودکار تسلا را هم زیر سوال برد و گفت هیچ‌یک از این موارد به‌زودی محقق نمی‌شوند و هدف از طرح این سخنان انحرافی فروش بیشتر خودروها طی امسال، سال آینده و سال‌های بعد است.

به گزارش بیزینس اینسایدر، دیگر سرمایه‌گذاران تسلا هم از آینده این شرکت ناامید شده‌اند. سهام تسلا امسال ۱۳ درصد کاهش یافت که دلیل عمده آن کاهش فروش، افزایش رقابت با چین و مسائل مربوط به ایلان ماسک بود.

گربر گفت که بازار خودروهای دست‌دوم پر از تسلاهای قدیمی است و افزود که حتی خود او نیز نتوانسته است خودرو تسلایش را به قیمت مناسب بفروشد. او این وضعیت را به «مرداب» تشبیه کرد و گفت که بهترین محصولات در این شرکت وجود دارد، حال‌ آنکه مدیرعامل برای فروش آن‌ها اقدامی نمی‌کند. به گفته گربر، در حال حاضر فقط تسلاهایی فروخته می‌شوند که در کارزارهای تبلیغاتی و تخفیف باشند.  

در حالی‌ که از بهره‌گیری تسلا از هوش مصنوعی سخن گفته می‌شود، گربر پیش‌بینی کرد که هوش مصنوعی هم نتواند شرکت تسلا را نجات دهد و تقاضا برای ربات‌های انسان‌نمای تسلا هم پایین خواهد بود.

او در تکمیل پیش‌بینی‌اش گفت: «ساده‌ترین راه این است که سراغ همسایه‌هایتان بروید و از آنان بپرسید که چند نفرشان ربات انسان‌نمای ماسک را می‌خرند؟» به عقیده گربر، پاسخ به این سوال «هیچ‌کس» خواهد بود، زیرا آخرین چیزی که آن‌ها نیاز دارند، ربات ساخت ماسک در خانه‌شان است؛ بنابراین معلوم نیست که درباره بازاریابی آن فکری شده باشد.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، طی چند سال گذشته تحت نظارت فزاینده‌ سرمایه‌گذاران و قانون‌گذاران قرار گرفته است. به‌تازگی نیز سناتور الیزابت وارن نامه‌ای به هیئت مدیره تسلا ارسال کرده و از مدیران آن خواسته است اطمینان حاصل کنند ماسک به مسئولیت‌های مالی خود در قبال سهامداران تسلا عمل می‌کند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده نیز به‌تازگی اعلام کرد به دلیل امتناع ماسک از حضور در جلسه دادگاه برای شهادت درباره نحوه تصاحب ۴۴ میلیارد دلاری توییتر، به دنبال تحریم این میلیاردر است.

ایلان ماسک روز ۱۰ سپتامبر تنها سه ساعت پیش از جلسه برنامه‌ریزی شده دادگاه حضور نیافتنش را اعلام کرد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار این کار را مصداق اهانت به دادگاه دانست.

بیشتر از جهان