آمریکا با بیشترین رشد جمعیت مهاجران در ۲۰ سال گذشته مواجه است

مهاجرت بی‌رویه یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های شهروندان آمریکا و از موضوع‌های کلیدی در انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده است

تجمع پناهجویان روبروی دیوار مرزی آمریکا و مکزیک، ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲‌ــ Herika Martinez / AFP

نشریه نیوزویک روز سه‌شنبه اول اکتبر (دهم مهر)‌ در گزارشی به موضوع مهاجرت بی‌رویه در ایالات متحده آمریکا پرداخت.

بر اساس گزارش این نشریه آمریکایی، مرکز تحقیقاتی پیو (Pew Research Center) با تجزیه و تحلیل داده‌های تازه منتشرشده اداره سرشماری ایالات متحده، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ جمعیت مهاجران در آمریکا حدود ۱.۶ میلیون نفر افزایش یافت؛ رقمی که بیشترین افزایش ظرف یک سال را از سال ۲۰۰۰ نشان می‌دهد.

بر اساس این بررسی، جمعیت کل مهاجران ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ از ۴۶.۲ میلیون نفر به ۴۷.۸ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ رسید. این رشد عمدتا ناشی از هجوم مهاجران قانونی به‌ویژه از کشورهایی مانند هند، مکزیک و چین است.

تا سال ۲۰۲۳، بزرگ‌ترین گروه‌های مهاجر واردشده به ایالات متحده از مکزیک گزارش شده‌اند که ۱۰.۹ میلیون نفر (۲۳ درصد از کل جمعیت مهاجران) را تشکیل می‌دادند، پس از آن هند با ۲.۹ میلیون نفر (شش درصد)، چین با ۲.۴ میلیون (پنج درصد) و فیلیپین با ۲.۱ میلیون نفر (چهار درصد) قرار داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر گزارش موسسه پیو، تقریبا سه‌چهارم مهاجرانی که تا سال ۲۰۲۳ در ایالات متحده زندگی می‌کردند، شهروندی ایالات متحده، اقامت قانونی دائم یا موقت داشتند. حدود یک نفر از هر چهار نفر مهاجر (۲۳ درصد) غیرقانونی در آمریکا زندگی می‌کردند.

مهاجرت یک موضوع کلیدی در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا است و از موارد مدنظر رای‌دهندگان برای انتخاب میان کامالا هریس دموکرات و دونالد ترامپ جمهوری‌خواه دانسته می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، بارها از موضوع مهاجرت بی‌رویه به آمریکا به عنوان ناکارآمدی سیاست‌های مهاجرتی دولت جو بایدن یاد کرده و وعده داده است که ورود مهاجران را کنترل خواهد کرد.

طبق نظرسنجی گالوپ، حدود ۵۵ درصد رای‌دهندگان آمریکایی‌ــ از جمله نزدیک به ۳۰ درصد دموکرات‌ها‌ــ می‌خواهند محدودیت‌های جدیدی در زمینه مهاجرت وضع شود.

در همین حال نظرسنجی اخیر ویلتون استراتژیز و ردفیلد (Redfield و Wilton Strategies) نشان می‌دهد که ۴۷ درصد پاسخ‌دهندگان در مورد سیاست‌های مهاجرتی به ترامپ اعتماد دارند، در حالی که این میزان برای کامالا هریس ۳۶ درصد است.

تیلور راجرز، سخنگوی کارزار انتخاباتی ترامپ، در این زمینه به نیوزویک گفت: «ترامپ در تشویق مهاجرت قانونی و در عین حال توقف تهاجم مهاجران غیرقانونی ثابت‌قدم بوده است. او به مردان و زنانی که به طور قانونی به کشور بزرگ ما آمده‌اند تا رویای آمریکایی را محقق کنند، احترام می‌گذارد اما خواهان کنترل ورود پناهجویان غیرقانونی است.»

اقتصاد ایالات متحده پس از خروج از وضعیت بحرانی ناشی از همه‌گیری کرونا، در بخش‌هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی و فناوری افزایش تقاضا برای کارگران خارجی را شاهد بود. این تقاضا نمودار مهاجرت را صعودی کرد، آن هم در حالی که موضوع‌هایی چون امنیت مرزی و اصلاحات قوانین مهاجرت همچنان بسیار مناقشه‌برانگیزند.

علی‌رغم اختلاف‌های سیاسی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، افزایش میزان مهاجران در آمریکا در سال ۲۰۲۳ نشان‌دهنده این است که ایالات متحده همچنان یکی از مهم‌ترین مقاصد مهاجرانی است که به دنبال کار، تحصیل و امنیت‌اند.

مهاجران در سال گذشته (۲۰۲۳) ۱۴.۳ درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می‌دادند که نسبت به ۴.۷ درصد در سال ۱۹۷۰ سه برابر شده، اما هنوز از رکورد ۱۴.۸ درصدی که در سال ۱۸۹۰ ثبت شد، پایین‌تر است.

بیشتر از جهان