برای شدیدترین طوفان خورشیدی پنج سال اخیر آماده شوید

ناسا اعلام کرد یک طوفان ژئومغناطیسی شدید در راه رسیدن به زمین است

NASA

ناسا اعلام کرد یک طوفان ژئومغناطیسی شدید در راه رسیدن به زمین است.

به گزارش دیلی‌میل، یک لکه خورشیدی با میدان‌های مغناطیسی قوی روی سطح خورشید، عصر سه‌شنبه حوالی ساعت ۱۸ به وقت شرق ایالات متحده آمریکا فوران کرد. بنا بر اعلام ناسا، این دومین شراره قدرتمند پنج سال اخیر است که باعث قطع موج کوتاه رادیویی در هاوایی شد و یک فوران خروج جرم از تاج خورشیدی سی‌ام‌ئی (CME) ایجاد کرد که با سرعت صدها کیلومتر بر ساعت به زمین برخورد خواهد کرد.

اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (NOAA) پیش‌بینی کرده که این طوفان خورشیدی بین ساعات نخست تا اواسط روز شنبه ۵ اکتبر (۱۴ مهر) به زمین برسد.

بنا بر اعلام این سازمان، این فوران خورشیدی یک طوفان ژئومغناطیسی قوی ایجاد می‌کند که ممکن است به قطع امواج رادیویی، آسیب به شبکه برق و اختلال در ارتباطات ماهواره‌ای منجر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شراره‌های خورشیدی انفجارهای قدرتمند تابشی به شمار می‌روند که از آزاد شدن انرژی مغناطیسی مرتبط با لکه‌های خورشیدی ایجاد می‌شوند.

بنا بر اعلام ناسا، فوران خورشیدی روز سه‌شنبه از نوع کلاس اکس (X) بود که موجب شد پرتوهای آن از مگنتوسفر زمین عبور و لایه بالایی جو را یونیزه کنند و به قطعی موقت امواج رادیویی در منطقه گسترده‌ای از اقیانوس آرام، از جمله هاوایی، منجر شوند.

شراره‌‌های خورشیدی کلاس اکس به طور متوسط  تقریبا ۱۰ بار در سال رخ می‌دهند و دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۲۵، تعداد بیشتری از شراره‌های خورشیدی شدید، سی‌اِم‌ئی‌ها و طوفان‌های ژئومغناطیسی و پیامدهای مخرب آن‌ها بر زمین را شاهد باشیم.

بیشتر از علوم