بازپرس پرونده معدن طبس قصور مسئولان در تامین ایمنی را تایید کرد

در شش ماه اخیر، دست‌کم ۱۲ حادثه منجر به فوت کارگران در معادن مختلف ایران رخ داده است

علی نسائی زهان، بازپرس پرونده انفجار مرگبار معدن زغال‌سنگ طبس، قصور مسئولان شرکت معدنجوی طبس در تامین ایمنی و وقوع این حادثه را تایید کرد و گفت: «این قصور درجات مختلفی دارد و باید مشخص شود که متوجه چه افرادی است.»

او اعلام کرد که تحقیقات میدانی کارشناسان مشهد و تهران درباره این حادثه همچنان ادامه دارد و افرادی که مقصر شناخته شوند، به دادسرا احضار خواهند شد.

این مقام قضایی با خودداری از ذکر نام و سمت متهمان پرونده افزود: «ما تابع قانونیم و انتشار تصویر و اطلاعات متهمان قبل از اثبات جرم ممنوع است.»

نسائی زهان اطلاع‌رسانی در این خصوص را به پایان تحقیقات و اعلام نظر کارشناسی منوط کرد و مدعی شد که هدف دستگاه قضایی از این روند، «اجرای عدالت و شنیدن تمامی نظرها» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این بازپرس، قوه قضاییه خراسان جنوبی نیز در حال بررسی قصور احتمالی دستگاه‌های استانی در این حادثه است.

محمدکاظم موحدی، دادستان کل کشور، روز یکشنبه هشتم مهر هرگونه اظهارنظر درباره انفجار معدن را ممنوع اعلام کرد و گفت: «باید منتظر نتیجه و اظهارنظر بازپرس باشیم. تا آن زمان هیچ‌کس مجاز به اظهارنظر نیست، زیرا تخصص لازم را نداریم.»

کارشناسان معتقدند انفجار معدن طبس ناشی از نبود ایمنی کافی و فقدان نظارت‌های لازم رخ داده است. به گفته آن‌ها، در غیاب یک سیستم نظارتی مناسب، بسیاری از پیمانکاران منافع مالی خود را بر امنیت و سلامتی کارگران مقدم می‌دانند. این وضعیت به‌ویژه در معادنی دیده می‌شود که استانداردهای لازم را ندارند و پیمانکاران آن‌ها با استفاده از نفوذ و روابطشان در مناقصات برنده می‌شوند.

اکنون در حالی‌ که مسئولان حکومتی می‌کوشند ماجرای انفجار معدن طبس را مشمول مرور زمان و فراموشی کنند، افکار عمومی و خانواده‌های قربانیان خواهان پیگیری این حادثه‌اند. به‌خصوص که برخی کارگران نجات‌یافته از این حادثه نیز به رسانه‌ها گفته‌اند یک هفته قبل از انفجار، نشت گاز متان را گزارش کرده بودند، اما به دلیل تهدید به اخراج، مجبور شدند به کار در محیط پرخطر ادامه دهند.

انفجار معدن زغال‌سنگ طبس روز شنبه ۳۱ شهریور و در پی تصاعد ناگهانی گاز متان رخ داد، در حالی که ۶۵ کارگر آنجا مشغول کار بودند. در این حادثه ۵۰ کارگر در دم جان باختند و چند نفر مجروح شدند.

یکی از مصدومان در روز چهارم مهر دچار مرگ مغزی شد و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از اهدای اعضای بدن او خبر داد. یکی دیگر از مجروحان این حادثه هم روز پنجشنبه دوازدهم مهر در بیمارستان یزد درگذشت تا شمار قربانیان به ۵۲ نفر برسد.

کمیته «همبستگی با جنبش کارگری ایران» مستقر در بریتانیا، روز پنجشنبه ۱۲ مهر در بیانیه‌ای، کشته شدن کارگران معدن زغال‌‌سنگ طبس را «کشتار ناشی از بی‌توجهی کارفرمایان و دولت» توصیف کرد و ضمن اشاره به سخنان احمد میدری، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، که گفته بود انفجار معدن «حادثه» است، نوشت که جان کارگران برای حکومت ایران «ارزش» ندارد.

رسول خادم، قهرمان سابق کشتی ایران، که به دیدار خانواده قربانیان معدن زغال‌سنگ طبس رفته، با انتشار ویدیویی از نوزادی به نام پرهام که پدرش در حادثه معدن طبس کشته شده است، نوشت: «چه کسی حق کودکان بازمانده از کارگران عزیزمان در معدن طبس را می‌گیرد؟»

او نیز تایید کرد که کارگران بارها از نشت گاز متان و سردردهای ناشی از آن سخن گفته بودند اما کسی صدایشان را نشنید.

پیش‌تر روزنامه همشهری گفت‌وگویی با علی دایی، اسطوره فوتبال ایران، منتشر کرد که در آن علی دایی ضمن انتقاد به وضعیت کارگران معدن طبس و خانواده‌های آنان گفته بود مسئولان جمهوری اسلامی «به‌ جای اینکه به فکر مردم ایران باشند، در فکر مسلمانان غزه و لبنان و عراق‌اند». این گفت‌وگو که بازتاب وسیعی داشت، اندکی بعد از وب‌سایت همشهری حذف شد.

 انفجار معدن زغال‌سنگ طبس و مرگ بیش از ۵۰ کارگر علاوه بر اینکه بار دیگر نبود ایمنی در محیط کار را در کانون توجه قرار داد، تاثر عمومی را نیز برانگیخت.

احساسات عمومی مردم ایران وقتی بیشتر جریحه‌دار شد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به کشته شدن سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، پنج روز عزای عمومی اعلام کرد، در صورتی‌ که به جان‌ باختن کارگران معدن زغال‌سنگ طبس توجه ویژه‌ای نشان نداد.

داده‌های رسمی نشان می‌دهد که تنها طی شش ماه اخیر، دست‌کم ۱۲ حادثه در معادن مختلف ایران رخ داده که کشته و مصدوم شدن دست‌کم ۶۴ کارگر معدن را در پی داشته است.